• MianZ

sluta med metformin?

Kanske någon som kan ge mig lite råd och som har erfarenhet av metformin?

Mitt metformin är slut och klantig som jag är så har jag missat att ta kontakt med min läkare för att förnya mitt recept och nu har de semesterstängt. Så nu har jag inte ätit metformn på två dagar.

Nån som vet om det var dumt att sluta sådär tvärt? Har typ haft lite mensvärk och typ halsbränna-fast mer typ sur i magen. Kan det bero på att jag slutat med metforminet tro?

Har förresten ätit metformin i 9 månader-gått ner 4 kilo och fått ÄL bara en gång under den tiden. Är det värt att fortsätta med det? Man mår ju inte prima i magen av dem direkt

• Svar på tråden sluta med metformin?
  • LiselottePCOS

Du får själv ta ställning till om du ska fortsätta eller inte. Du gör det bäsat i samråd med den läkare du ahr coh som känenr till dig.

Det kan ta tid före metforminet verkar fullt ut,dosne kan behöva ökas.
    Har läst någonstans här i FL att det kan ta 2 år .
    4 kilo är en bra början då det gäller vikten, vet inte hur stor övervikt du har. Jag gick ned 18 kg på 2 år.

Endokrinläkare som jag fått metformin utskrivet av har sagt att det kan komma perisder då hoemoenerna svajar trost man tar mertformin.

Vet ej heller vilken dos du tar, man kan ta upp till 2000 mg per dag så gör du inte det kanske du ska höra med din läkare om ökad dos när du ringer och ber om förnyat recept.

Läkaren kan via blodprov kontrollera om hormonblansen blivit bättre
    SHBG, testosteon, samt ev FSH och LH är bra att få ta i så fall.

Biverkningen kan ev minska genom att äta mindre socker(snabba kolhydrter) och fett ihop med Metformin iom det bryts ned av levern som även bryter ned Metforminet. Bra att äta något före man tar tabletten.

Jag skulle inte tro det är farligt att tvärsluta med Metformin, det värsta som kan hädnda är möjligen att du blir mer hungrig eller börjar gå upp i vikt efter en tid.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden sluta med metformin?