• Miss Maya

Utvecklingen hos en 10-månaders?

Hur långt har era 10-månaders kommit i utvecklingen? Jag kan oroa mig lite över min dotter, trots att man inte ska jämföra med andra osv.

Hon sitter, men ostadigt. Hon har precis lärt sig att ta sig framåt ordentligt, en blandning av att hasa sig fram och krypa. Hon vill mest ligga på rygg och sparka på något med fötterna.

Hon kan inte klappa händerna, hon har aldrig sträckt fram armarna när hon vill till en, men visar det genom att bli ivrig osv. Jag tycker inte heller hon ljudar särskilt mycket heller. Iofs vet jag inte i vilken omfattning det är normalt.

Hon har plötsligt blivit väldigt intresserad av fötterna igen och använder dem nästan som något hon känner på saker med. Ligger hon ner och man ger henne något, så försöker hon ta i det med fötterna. Hon ligger som sagt även gärna och sparkar på allt (som låter högt och mycket, som skåpdörrar).

Vi träffade hennes två månader yngre kusin förra veckan, som kryper, ställer sig upp osv. Det var som att bära på en helt annan bebis. Så stadig och hon tog tag i en när man bar henne. Min syster reagerade på att min dotter var så ostabil när hon bar henne, hon kände nästan att hon ville hålla hennes nacke när hon la henne ner (fast det behöver man verkligen inte).

Min i övrigt så ger hon en en puss om man frågar, hon sträcker fram armar och ben när man klär på henne, hon har alltid varit duktig och ätit hela mackor och banan t ex. Små bitar och med sked är inte hennes grej.

Men i alla fall, hur är det med era barn i samma ålder? Hur långt har de kommit? Är det något jag ska oroa mig över, eller är det bara så att hon inte har så bråttom? Vad "borde" ett 10 månader gammalt barn kunna?

• Svar på tråden Utvecklingen hos en 10-månaders?
  • 81missan

Vår grabb är väldigt tidig motoriskt, är 10 mån och har redan börjat gå själv så smått. Han håller långa monologer men verkar inte alls förstå vad vi säger, vi kan tex fråga "var är mamma?" men han ser mkt frågande ut... Inte heller ta han initiativ till att leka kurragömma eller sånt, så det där med vad dom ska kunna är nog väldigt individuellt.

• Miss Maya

Var är mamma, vet jag inte riktigt om hon är med på eller så bryr hon sig inte. Men det här med pussar är helt klart, hon plutar med läpparna och lutar sig framåt för att pussas, haha. Kurragömma har min dotter aldrig riktigt förstått sig på heller.

Men ibland känns om som en... jättebebis. Det kanske är för att hon är så sen när det kommer till grovmotoriken, sitter ostadigt, gärna inte alls, kryper om det är absolut livsviktigt, men inte annars. Det börjar bli tungt att bära runt på 9,5 kg.

81missan skrev 2009-08-09 09:20:54 följande:
    Vår grabb är väldigt tidig motoriskt, är 10 mån och har redan börjat gå själv så smått. Han håller långa monologer men verkar inte alls förstå vad vi säger, vi kan tex fråga "var är mamma?" men han ser mkt frågande ut... Inte heller ta han initiativ till att leka kurragömma eller sånt, så det där med vad dom ska kunna är nog väldigt individuellt.
  • jeio

Vår dotter är ganska "sen" eller vad man ska säga. Inte tidig iaf
    Hon satt stadigt vid 5 månader och där har hon suttit sen dess. Började vända sig vid 7 månader och nu rullar hon lite hipp som happ på golvet. Hamnar i en återvändsgränd och börjar skrika
    Hon klappar händerna och gör "high 5".
    Visar inget intresse att försöka dra sig upp, krypa eller gå. Men vi är inte oroliga, det kommer när det kommer. Just det, hon är 10 månader den 24:e!

• phridan

Vår Arvid är precis 10 månader.
    Han sitter nu helt stabilt (lärde sig för ca 1 månad sen typ)
    Han ålar sig fram (lärde sig för ca 3 veckor sen)
    Han Ställer sig upp mot allt (lärde sig för 2 veckor sen)
    Han kan säga "voff voff" om man frågar efter "vovven"
    Han kan säga "baba" om pappa och mamma till mig när han är ledsen..
    Han är en riktig orm när man skall byta blöja.. ligger ALDRIG still.
    Han har 6st tänder.
    favoritmaten är spagetti o köttfärssås, men även blodpudding ! :)

Vart lampan är har han ingen aning om...

• Miss Maya

Blodpudding? Fast min lilla älskar rå lök, så man ska väl inte förvånas, haha!

phridan skrev 2009-08-09 09:45:01 följande:
    Vår Arvid är precis 10 månader. Han sitter nu helt stabilt (lärde sig för ca 1 månad sen typ) Han ålar sig fram (lärde sig för ca 3 veckor sen) Han Ställer sig upp mot allt (lärde sig för 2 veckor sen) Han kan säga "voff voff" om man frågar efter "vovven" Han kan säga "baba" om pappa och mamma till mig när han är ledsen.. Han är en riktig orm när man skall byta blöja.. ligger ALDRIG still. Han har 6st tänder. favoritmaten är spagetti o köttfärssås, men även blodpudding ! :) Vart lampan är har han ingen aning om...
  • rosendal

Om man jämför med min dotter som visserligen är väldigt tidig och väldigt framåt så är det väldigt stor skillnad på våra barn (det blev visst många väldigt där). Men jag tror bara att barn är olika =).
    Men är du orolig kan du väl prata med BVC när du är där nästa gång.

• P ä r l a n

Det är nog väldigt individuellt... Min dotter är 11 månader om några dagar och gör det mesta... kryper, går, klättrar, pratar sitt eget språk (går inte få tyst på henne hehe), säger mamma pappa titta. har jättebra finmotorik osv.

Men min kompis son är 1,5 år och kan ung allt min dotter kan förutom att gå. Han är fullt normal bara tar det lite lugnare fram och stressar inte

Känner du dig orolig så tycker jag att du skall prata med BVC, där vet de ju hur det fungerar

• Puma87

Kitty 081003

sitter stadigt ( 8månader)
    Sätter sig själv (9månader)
    Ålar (6månader)
    Kryper (7månader)
    Reser sig upp (8månader)
    Går längs med möbler (8månader)
    Säger titta (9månader)
    Säger mamma (9månader)
    Klappar händerna (9½månad)
    "give me five" (9månader)
    "vågen" ni vet med armarna (9månader)
    Går med gå vagn (10månader)
    Går när man håller i en hand (10månader)

Normalt? Vet ej men hon får utvecklas i sin egna takt.

• Pysselgalningen

Min dotter är född samma dag som föregående talares

Hon sitter, står, går (nästan helt själv dessutom) reser sig, försöker klättra upp på saker (höjer ena benet när hon vill upp i soffan)

Har inga tänder, klappar inte händer el dyl, jollrar men bara eget språk (vilket även min 2½åring ff gör med) Favoritleksaken är en tandborste och favoritmaten är pizza/ost eller korv med bröd.

Jag finner ingen som hellst orsak till att stressa dom i utvecklingen utan dom får utvecklas i sin egen takt, precis som det är tänkt att barn ska göra.

• fillemelle

Melwin 10 månader

står,
    drar sig fram på rumpan,
    reser sig, sätter sig,
    säger mamma,
    går nästan själv nu,
    har 8 tänder,
    leker tittut,
    mm

Stolt mamma till pågarna -04, -08
Svar på tråden Utvecklingen hos en 10-månaders?