Utvecklingen hos en 10-månaders?
Hur långt har era 10-månaders kommit i utvecklingen? Jag kan oroa mig lite över min dotter, trots att man inte ska jämföra med andra osv.
Hon sitter, men ostadigt. Hon har precis lärt sig att ta sig framåt ordentligt, en blandning av att hasa sig fram och krypa. Hon vill mest ligga på rygg och sparka på något med fötterna.
Hon kan inte klappa händerna, hon har aldrig sträckt fram armarna när hon vill till en, men visar det genom att bli ivrig osv. Jag tycker inte heller hon ljudar särskilt mycket heller. Iofs vet jag inte i vilken omfattning det är normalt.
Hon har plötsligt blivit väldigt intresserad av fötterna igen och använder dem nästan som något hon känner på saker med. Ligger hon ner och man ger henne något, så försöker hon ta i det med fötterna. Hon ligger som sagt även gärna och sparkar på allt (som låter högt och mycket, som skåpdörrar).
Vi träffade hennes två månader yngre kusin förra veckan, som kryper, ställer sig upp osv. Det var som att bära på en helt annan bebis. Så stadig och hon tog tag i en när man bar henne. Min syster reagerade på att min dotter var så ostabil när hon bar henne, hon kände nästan att hon ville hålla hennes nacke när hon la henne ner (fast det behöver man verkligen inte).
Min i övrigt så ger hon en en puss om man frågar, hon sträcker fram armar och ben när man klär på henne, hon har alltid varit duktig och ätit hela mackor och banan t ex. Små bitar och med sked är inte hennes grej.
Men i alla fall, hur är det med era barn i samma ålder? Hur långt har de kommit? Är det något jag ska oroa mig över, eller är det bara så att hon inte har så bråttom? Vad "borde" ett 10 månader gammalt barn kunna?