Tvestjärtar! :-[
Hur i hela friden ska jag bli av med dessa jeffla djur som äter upp både blad o rötter på mina växter!
Är det någon som har lite goda råd!
Hur i hela friden ska jag bli av med dessa jeffla djur som äter upp både blad o rötter på mina växter!
Är det någon som har lite goda råd!
På tal om tvestjärtar! Vi bor på vindsvåning! Idag var vi och panta våra burkar och i påsrana var det FULLT med tvestjärtar(?) När jag kome hem kolla jag på balkongen och vi har överallt(?)
Jag vill oxå veta hur man utrotar dem, och även hur dem hittar och kommer upp 4 våningar(?)
Tvestjärtar flyger!
Ett tips är att göra en fälla av tex Wellpapp... rulla ihop låt stå ute över natten och bränn upp på morgonen. Har inte provat men det borde funka, kanske luktar illa...
jo det är faktiskt sant, såååå äckligt!
Antagligen för att de är mest aktiva i mörker...
tvestjärtar är mästerklättrare!
Jag har dom konstant ovanför huvudet när jag går ut genom dörren
Den där metoden med wellpapp ska funka, o kan man inte elda så kan man hälla kokhett vatten på rullen, dom dör inm sek. av hettan.
Annars är det anticimex sm gäller, men vad jag fick höra så är det mest bara här i norrland dom sprutar gift för dom
Vänta en månad eller två så är de väl borta igen
Vi har också rätt många tvestjärtar. Främst i brevlådan och kring ytterdörren. De ramlar gärna ner när man öppnar den *urk* Men också lite här och var i hus och trädgård.
Men de stör mig inte särskilt mycket. Jag brukade vara rädd för dem. Men så vann jag ett vad om 50:- när jag var 12 år. Vadet gick ut på att jag skulle våga äta en tvestjärt. Sedan dess har jag tappat respekten för dem.
Kanske jag borde leta upp en maffig spindel som vickning så jag slipper min fobi.... eller inte.
Jag vetetusan hur man ska få dom veck!
MEN! Jag och min karl gjorde ett experiment härom dagen.
Vi hällde avloppsrensmedel i en skål med varmt vatten och fångade en stoooor tvestjärt (som då hade tittat väldigt elakt på oss i ca 30 min) och la i honom där i. Han dog på cirka 15 sek.
Vi testade vidare på de andra äckelkrypen som invarderade hemmet. En del gick bort segare och en del snabbt.
MEN om det är så jädra smart och hälla i trädgården tror jag inte va ;D
egentligen är det inte några djur som stör mig - men tvestjärtarna äter sönder min fina änglatrumpet - det ser inte klokt ut
dom käkar rötterna på mina lobelier så det bara är vissna delar som hänger!
dom gömmer sig under stenar o vill nog ha mörkt o svallt - jag har oxå brevlådan full!
har någon prövat med såpa? - det är ju bra mot bladlöss.......