• Fru H 81

Skolstart, vad inhandla?

Min dotter börjar ettan nu och funderar över vad som behöver inhandlas?
    Det som jag kan komma på är ryggsäck, pennfack med pennor och sudd. Men använder man fortfarande bänkpapper och papper för inklädnad av böcker? Något annat som är bra för dem att ha?

• Svar på tråden Skolstart, vad inhandla?
  • Angelica30

När stora tjejen började 1.an efter 6-års så var det samma sak som skulle med. Mapp och inneskor var det dom ansåg att vi skulle införskaffa oss.

Så det är bra det du har handlat, räcker nog hela vägen till 1.an

• malva77

Vi fick en lista från sonens nya fröken på vad de behövde ha inför skolstarten: ryggsäck (med plats för böcker i A4-format), plastmapp (för lösa papper), pennfodral (med plats för penna, sudd, sax och limstift), tidskriftsamlare (att ha böckerna i i skolan), inneskor och extrakläder.

De skulle inte ha egna pennor, sudd, kritor m.m. eftersom de får det av skolan. Bänkpapper behövs inte eftersom de sitter vid bord (det är olika från skola till skola) men då en tidskriftsamlare att ha på bordet istället. Jag köpte också bokpapper och etiketter för det kan vara lite roligt för sonen att slå in böckerna även om jag tror att de mest har engångsböcker (såna som man får skriva i) i första klass. Sen har han också kvar sen förskoleklassen en egen plastback (för extrakläder) som står på hyllan i hallen och en mugg (för att dricka vatten).

• malva77

Kom på en sak till. Har en liten matlåda i plast och en vattenflaska samt ett sittunderlägg som sonen har med sig på alla utflykter och matlådan har han ofta med sig med frukt i till f.m. fruktstund. Funkar ju lika bra med vilken plastlåda som helst så klart, inget som behöver köpas separat, men rätt praktiskt att ha något så man slipper mosad frukt i hela väskan.

• Rix

Här ska böckerna kläs om med plast eller papper. Annars har du nog fått med allt. Sen är det ju allt annat som extrakläder, innetofflor mm mm men det är ju samma som 6års eller dagis.

Har du en förväntansfull tjej hemma nu=) ? Kommer ihåg hur det var förra året när Elin började 1an, nu är det dags för 2an o tiden rusar iväg...

• Fru H 81

Härligt!! Tusen tack för alla råd! Ja, tjejen hemma är väldigt förväntansfull över vad som komma skall, samtidigt lite skeptiskt över att man nu ska klara av att sitta still och lyssna;) Men jag är nog minst lika förväntansfull som hon är:)

Svar på tråden Skolstart, vad inhandla?