• Parniara

Panikhjälp, bada katt

Vår ena vita kattunge har klättrat upp i skorstenen. Mannen fick ut henne genom att dra ner henne med bakbenen. Ut kom en svart katt. Försökt duscha henne med vanligt schampoo men det går inte bort. Nu ligger hon blöt, svart, rädd och trycker under soffan. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Panikhjälp, bada katt
  • virvelbladet

Hej!

Ptova yes eller grumme diskmedel, låter lite konstigt med de fungerar bra till katternas päls. Se till att du har en mjuk stråle och ca35 gradigt vatten.

• LillaFlamman

Såpa är ju milt för håret men tveksam om det hjälper mot sot, Yes diskmedel brukar funka på det mesta men passa ögonen bara då det är grymt uttorkande och svider utav h-vete

• Parniara

Största problemet är ju att hon är helt svart i ansiktet och i nacken. Är det bättre att köra in henne i duschen en gång till nu, eller ska vi försöka vänta. Vill ju inte skrämma livet ur henne.

• Loopington

Du ska använda speciellt kattshampo, vanligt människoshampo är giftigt för katten eftersom de tar upp många ämnen genom huden.

• virvelbladet

fungerar det med ansiktsvatten på en bomullstuss?

Håller med LillaFlamman att diskmedel svider i ögonen o skall inte används i ansiktet. Jag tror du kan bada katten igen direkt och låt den få något gott efteråt

• virvelbladet

hmm visst människoschampo är kanske inte det bästa för kattenspäls men giftiga ämen? Katten dör inte om du använder schampoo en eller två gånger...

• M Hellin

sot är fett, lika löser lika, så testa med olja på en tuss och sen något bra avfettande men även återfettande schampoo

• Parniara

Bor i Norge, allt är stängt. Har inget kattschampo, hade jag haft det hade jag ju naturligtvis använt det. Men vi hade inte tänkt bada kattungarna i första taget. Å andra sidan hade vi ju inte trott att skorstenen var såååå spännande.

vad menas med att vanligt schampo är giftigt? Hur giftigt...för då måste vi ju bada henne igen bara för att vara helt säkra på att hon inte blir sjuk om vi inte fick bort 100%.

Vi har torkat henne med en blöt kökshandduk nu, får bort en del.

• virvelbladet

Det är ingen fara med katten som ni badat i "vanligt" schampoo. Det är skitsnack.. Då skulle våra katter och min hund varit döda för längesen...

• Parniara

åh tack. Är ju helt ny på det här med katt, fick hem dem i torsdags.

• LillaFlamman

nej katter dör inte av att använda människoshampoo nångång bara man inte använder det jämt o badar katten varje vecka.

Hade det varit min katt så hade jag badat den igen direkt med typ YES men inte ansiktet utan stannat vid öronen, sköljt noga noga med ljummet vatten, torkat med frottéhandduk och sen gett något supergott efteråt.

• Loopington

Alltså, det är inte bra, men ta självklart vanligt schampo om du inte har annat hemma. Det bör vara så milt som möjligt. Nej, katten dör inte av det men det är inte nyttigt. Förökte hitta lite info snabbt men det fanns inte mycket skrivet, jag ha hört det av en vän som är totalt kattokig.
    Se till att du sköljer bort allt noga bara (fast det säger ju sig självt )

Lycka till!

• Parniara

Här inte hjärta att bada henne igen. Hon får nog helt enkelt vara en grå birma tills ny päls vuxit ut. Bror hennes hjälper henne att slicka på huvudet och hon har kommit fram från soffan.

tack för alla snabba svar!
    Nu ska hon få räkost!

Svar på tråden Panikhjälp, bada katt