Anonym (Gravid m. nr2) skrev 2009-08-09 11:24:20 följande:
Tack för svaret minafyra.Ja, det var ändå tänkt att min första ska skolas in i januari. Så det lär ju gå smidigt när lilla kommer då det hunnit gå några månader. Och vi har tur för att vår första är väldigt rutinfast och har vart det länge. Det finns fast läggtider och mattider. Och fastare lär de ju bli när det börjas på dagis.Jag känner att jag har ett rätt så stort sömnbehov. Men det jag lärt mig av min första är att somna var som helst, när som helst och hur som helst. Så har jag den stora på dagis och den lilla hemma kommer jag kunna sova när den lilla gör det. Det kunde jag inte i början med min första. Jag var alltid uppe i varv och nu i efterhand förstår jag hur mycket bättre jag hade mått om jag hade passat på att
sova.Nu vill jag höra det absolut värsta med att ha barn tätt så att jag kan förbereda mig:)
Ja det absolut värsta var när bebisen fick kolik och illskrek tre timmar varje kväll oavsett vad vi gjorde..äldsta kunde ju då inte somna när bebisen skrek så han var ju vaken till tio om kvällarna (då somnade den lilla och tystnade) och under de tre timmarna var det ju svårt att fixa med båda eftersom bebisen verkligen panikskrek utan uppehåll alla tre timmarna och äldsta fortfarande var liten och dessutom övertrött efter som det var långt efter hans sovtid. Men då var ju jag oftast ensam om kvällarna pga sambons arbetstider..han kom hem vid halv elva lite lagom tills bååda barnen somnat sött i sina sängar efter tre timmars helvete. Kommer ihåg att jag började få ångest typ vid fem då han började bli lite gnällig och man viste vad som komma skulle...sedan vid sju började han varje kväll :p
Men är ni två vuxna hemma blir det ju lättare och förhoppningsvis slipppere ni kolik helt!! Men ja månaderna med kolik var det absolut värsta och det jobbigaste var ju att man hade en liten till att fixa med som inte förstog varför lillebror skrek, inte kunde "vänta" på sin tur ännu och som man var tvungen att fixa mycket runt. Nu när yngsta kom var de andra ganska stora, yngsta har inte precis skrikigt men de få gånger han har gjort det har man kunnat förklara för de stora, de har kunnat fixa med toalett rellaterade ärenden själva, fixa sig en macka/ta en frukt så länge själva och dyl. Med en liten måste man byta blöjor, ordna med mat, krama osv även fast att bebisen skriiiker..