• Bubbeltina

Rökande/snusande 13-åring

Jag har en trettonårig dotter som både rökt och snusat under det senaste året. Rökningen tror jag hon lagt av med men inte snusningen. Jag hittar använda prillor i hennes rum och när jag ställer henne mot väggen flinar hon bara.
    Jag har pratat och förklarat, dragit ut info om tobak och tvingat henne att läsa. Straffat med utegångsförbud och indragen månadspeng. Jag ringde även till bästisens föräldrar och pratade med dom.
    En tid fick hon vara utan dörr till sitt rum, men det straffet var inte enbart för rökning/snusning. Då hade hon betett sig vidrigt åt, som andra tonåringar man hört talas om, så jag funderade allvarligt på att skicka henne på uppfostringsanstalt (om det fortfarande finns såna...) Tack och lov är uppförandet mycket bättre nu, så det känns bättre.

Någon som har tips på hur jag ska få henne att sluta med snusningen?

• Svar på tråden Rökande/snusande 13-åring
  • dutten

Wow eller uuuppps.
    Snacka om svårt.
    1hur får hon tag på snus? 18årsgräns ju och borde vara olagligt att langa? börja där kanske?

Är hon intresserad av nått? dans?häst?fotboll?äventyrsläger?
    Skulle man kunna locka med nått sånt?

Läkare?
    Inte för att jag vet vad de kan göra men har för mig tt det numera finns läkemedel för att sluta röka i alla fall o då menar jag inte Nicotinell o sånt utan piller som man tar under en tid o dra ner på sen om man kan ge detta till barn vet jag dock inte.
    Om inte annat bruka det sätta bättre spår om nån utanför familjen/vänkrtsten snacka hårdfakta.

Jag var 11år när jag började snusa,inte för att skylla på det men levde ett rätt stökigt o jobbigt liv (kunde vatt värre).
    Har lyckats att ha uppehåll under lillans grav o amning för 12 år sedan.
    Nu med lillen kunde jag det inte men såg till att snusa _mycket_ mindre.
    Jag är idag 33 år och kan med besked säga att det är mycket jobbigt att sluta har försökt flera ggr. Har även rökt under en period - då snusande tjejer inte var så poppis-men det gav mig inget så snus igen.

Snus är ju centralstimulerande. För mig funka det så (inbilling eller inte) att jag blir lugnare kan koncentrera mig bättre och kan orka mera.
    Inte mycket till tips du fick av mig:(

Nä ta henne till läkaren han/hon har säkert fina bilder på hur man _kan_ se ut i trutten efter långvarig användning och mera fakta.
    Nu finns det ju inte så mycket forskning kring snus o hur det påverka mera än att det är beroendeframkallande.Man vet inte ens med säkerhet att det ökar risken för muncancer.
    Så nån bra skrämselpropaganda finns inte.

Var är pappan i det hela?
    Kan du söka stöd hos andra vuxna?
    Uppfostringsanstalt finns nog tyvärr inte kvar men däremot kan man via soc med tur få en kontaktfamilj till sitt/sina barn där de kan vara nån helg i månaden.Bra avlastning för mamman.

Lycka till
    dutten

• halstabletten

Hmm, svårt det där. Jag rökte som 13-åring, men min mamma sa inte speciellt mycket om det förutom att hon inte tyckte om det...att det trots allt var mitt belut att leva med. Ett år senare slutade jag röka för då tyckte jag att det blev för dyrt.

Lillasyster rökte och festade hårt som 14-15åring och mamma slog bakut då, framför allt pga festandet men också för att lillasyster smusslade med ciggar, öl och cider och ljög om vart hon skulle, m.m. Hon röker än i dag, men önskar givetvis att hon aldrig börjat för nu är hon fast...

Just snus är nog rätt populärt just nu, helst när det kommit i så pass många smaker.

Jag tror absolut inte att någon slags anti-snus-propaganda hjälper, däremot så kan man möjligtvis argumentera att hon är för ung för att snusa och att det beslutet får hon fatta när hon blir äldre isf. Visserligen finns det en risk att hon blir förbannad över det eftersom hon säkert tycker att hon är både vuxen och mogen, men det är iaf mitt råd om du inte kan acceptera att hon snusar.

• dutten

Kom på en grej i alla fall.
    Nu vet jag inte om det finns belägg för det men.
    Med rökning är det ju så att du slutar att utvecklas och växa på längden eller att det tar mycket längre tid att få sin mens etc.
    dutten

• Bubbeltina

Hon talar självklart inte om för mig var hon får snuset ifrån. Jag har klart markerat att det är olagligt och det är 18 år som gäller, punkt! Men det hjälper inte. Biologiska fadern rycker mest på axlarna. Min nuvarande sambo stödjer mig och är benhård men vad hjälper det? Får hon utegångsförbud och har lyckats gömma snus kan hon sitta på rummet och snusa. I skolan kan ju inte jag vara hela tiden heller...

• Bubbeltina

Ja Dutten senare utveckling har jag också pratat om.

• dutten

Fick hem papper från våran skola idag.
    I det stog det att de i fortsättningen ska polisanmäla rökande/snusande barn på o inom skolområdet - så får polisen utreda Vem det är som köper tobak till barnen.
    Detta tycker jag är mycket bra.
    Ska kanske tillägga att i våran skola är de mycket måna om barnen och tar sig tid och Föräldraföreningen är stark oxå likaså samanhållningben bland klassföräldra.

Nått att föreslå eran rektor?
    Hjälper inte just dig men kanske andra och visar på att vi vuxna inte acceptera barn som brukar tobak.

Kanske kan du vända dig till BUP för hjälp och vägledning?
    De bruka vara vettiga o ha råd att ta till.
    dutten

• Luna74

Kanske är inte antitobakpropaganda alltid fungerande men det fins mycket riktigt äckliga bilder på hur tandköttet kan bli efter snusning. Kanske publicera dagen bild vid frukostbordet? (För provocerande för din tjej?)

Problemet är oxå att få en tonåring att förstå hur svårt det är att sluta snusa (läs; går inte).

Började själv röka i 13års åldern och insåg som vuxen att jag gjort ett misstag.....

• Karisma

TS--> Jag skulle ta bort pengar från henne så hon inte har tillgång till dem alls...Hon får köpa saker tillsammans m dig i fortsättnigen..Ta bort det som känns viktigt för henne..DEt är fruktansvärt mga som röker och snusar då de blir 13..När jag gick sista året på gymnasiet så rökte praktiskt taget alla 1:or..Hemskt...Så var det inte då jag gick i 1:an så tiderna förändras snabbt...(jag är 23 idag)

Har er dotter ingen hon verkligen ser upp till...Tex ett äldre syskon..som kan prata med henne...Jag tror garanterat bara att hon röker och snusar för att det är "tufft."

Jag skulle vara stenhård över vad som gäller...Mina syskon är 13, 14 och 15år och jag har pratat mkt med dem om vad som gäller ang snus och röking...Än så länge har ingen visat ngt intresse..Hoppas bara att det håller i sig...Man kan ju aldrig vara säker...

Egentligen är det supersvårt att ge tips..13 är en känslig ålder m mkt dörrslängande och höga gälla röster...Hoppas verkligen det löser sig för er...Kram K.

Svar på tråden Rökande/snusande 13-åring