• Mom2006

Massage när man är i v. 15

Jag har hört att man inte ska få massage när man är tidigt i gravidteten. Någon som vet om detta stämmer eller inte?

• Svar på tråden Massage när man är i v. 15
  • Gondola

Man ska undvika massage under första och sista trimestern då massage kan utlösa en förlossning.

Finns ju inga direkta kopplingar vad jag förstår men det finns typ ingen som vill ge massage till en gravid för skulle något hända så vill de ej bära ansvar för det...

• juvall

Hej man ska inte få massage under de första 12 veckorna men sen går det bra jag är i vecka 32 o har fått masage varannan vecka.

• hallonfamiljen

jag är själv massör och har lärt desamma, att de första tre månaderna ska man undvika massage men därefter går det bra. Det finns vissa punkter man ska undvika att trycka på, men går du till en massör via svenska branchrådet har de utbildning i detta. Vi gravida måste ju få massage! =)

• Esmiso

taktil massage kan man få hela graviditeten. Det är gudomligt skönt och avslappnande!

• Millan77

Min napprapat var väldigt försiktig när han masserade mig förut när jag inte var så långt gången, fast jag har ju haft problem med axlarna så han har masserat på. Nu e han lite mer hårdhänt;)

• Emmi89

Min pojkvän ger mig inte en vanlig massage, han mer trycker mig på ryggen på kvällarna. Så harj ag fått varje dag hur länge som helst och nu är jag i vecka 16.. Kan det har orsakat något tror ni?

• Jesster

Massage orsakar inte missfall eller förlossning. Däremot så avråds det från det under första trimester för missfallsrisken fortfarande är relativt hög och om man fått massage och sedan får missfall så kan man lätt tro att det var det som var orsaken vilket inte massörer vill råka ut för.

Den som söker han finner - www.google.se
  • ballerina78

Massage kan visst orsaka att graviditeten upphör. Speciellt om man får massage på nedre delan av ryggen då det finns triggerpunkter där som har direkt koppling till livmodern. Jag får massage men bara på övre delen av ryggen, så kommer min massör fortsätta att göra tills barnet har blivit fixerat.

Svar på tråden Massage när man är i v. 15