• sarah

Hur mycket skulle ni ta för det här (lego)

Jag har äntligen kommit mig för att rensa bland ungarnas leksaker och ska försöka sälja lite.
    Min kompis ville gärna köpa vårt lego och briotågbana till sin son. Det känns så där att sälja till en vän, men jag har redan gett bort jätte mkt leksaker och kläder till kompisar och just lego och brio tror jag det är ganska bra andrahandsvärde på och våra grejer är i nyskick då tjejerna inte lekt med varken lego eller tågbanan och jag känner att jag inte vill ge bort eller bara ta en symbolisk summa just för de här grejerna.

Legot är en bondgård + något litet hus + 2 baslådor. Den fyller en sån där grön IKEA låda till bräden + att det ingår två plattor.

BRIO tågbanan är två stycken likadan kompletta banor med lite broar, tåg, djur, hus, skyltar och grannar.

Vad är en rimlig "Blocket" summa för dessa? Snälla hjälp mig för jag har ingen aning. Jag hade först tänkt typ 300:- för allt medan en kompis säger att jag lätt skulle kunna få minst 600- 700:- på blocket.

• Svar på tråden Hur mycket skulle ni ta för det här (lego)
  • Annelis Mamma

Ja ta 800 för legot och 400-500 för tåget. Lego är svindyrt..

• bonnieloveskim

Ville hon köpa det för att det skulle bli billigare begagnat ellet bara för att hon ville ha leksaker?

800 å 400 tyker jag låter mycket om man ska ta det som en klumpsumma.
    Visst e det dyrt att köpa nytt i affären men då lägger man samtigt inten er så mycket pengar på en gång utan man köper ofta lite då å då.

Hade du blivit nöjd med 300 kr så begära det.
    Eller var det så att du var mer sugen att få mer pengar?
    Men en komis kan ställa upp på andra sätt med, vara barnvakt, hjälpa till när du/ni e sjuka med att köpa mat etc..

Även om begagnatvärdet är mer så kanske man inte vill ge mer ens på blocket.
    Själv är jag mycket kräsen att köper jag något begagnat så vill jag ha bra pris annars kan jag köpa nytt själv.

• sarah

Jag hade mer tänkt ta en klumpsumma för båda och då kanske ta 500-600. Hon har även fått med en interaktiv nalle pug lekasak (nypris 349 som jag hade tänkt inkludera i denna klumpsumma.

Jag har gett bort jätte mkt saker till mina vänners barn bl.a po.p kläder i nyskick osv så jag är verkligen inte så att jag vill ha ut alla pengar jag kan tänkas få.
    Jag orkar aldrig lägga ut saker på blocket för småsummor utan ger hellre bort. Men just lego och brio kändes som en grej som kan vara värt att lägga ut och faktiskt få lite pengar för, men så ville hon köpa det och det blir ju alltid så jobbigt att sälja till kompisar.
    Men kanske 600:- för allt lego, briobanorna och nallepuh grejen? Eller tror ni hon tycker det är för mkt? Jag har kollat blocket och där tar nog folk mer än så för dessa grejer men samtidigt kanske många (inkl hon) tänker att ja men begagnat köper man typ för 100 lappen oavsett nypris...

• Tina83

jag tycker det är fräckt av kompisar att betala pruttsummor för bra grejer som dom själva kan sälja vidare sen till samma pris.

700-800 hundra skulle jag ge om det var av en kompis. sälja det till mig annars.

• Miss Maya

Mmm, jag tycker också runt 700 kr är en lämplig summa.

Tina83 skrev 2009-08-09 16:33:55 följande:
    jag tycker det är fräckt av kompisar att betala pruttsummor för bra grejer som dom själva kan sälja vidare sen till samma pris. 700-800 hundra skulle jag ge om det var av en kompis. sälja det till mig annars.
  • bonnieloveskim

är kompisen införstådd att hon ska betala för nalle phu saken?

Har varit med om kompisar som fick saker som de sedan sålde vidare sedan blev den de fick det av jättearga då de fick reda på att de hade sålt sånt de fick gratis.

Jag skulle inte iofs göra så utan om jag fick nåt billigt av en kompis skulle jag fortsätta gynna kompisarna som har yngre barn än mig, dvs rent av ge bort.

När det gäller kompisar gäller det att vara noga med vad man kommer överens om, annars så kan man tyvärr bli osams lätt.

var noga med vad som ska ingå i köpet och hur mycket pengar och helst inga avbetalningar utan betala vid hämtninga av legot å brio.

Jag menade inte om du TS var intresserad just av att få in pengar, utan är kompisen fortfarande intresserad om du säger ett högt pris?

• Joual

Jag köper och säljer massor av Lego på nätet, och utifrån din beskrivning tror jag att 7-800 för bara legot är ett rimligt pris. Har du några bilder på legot?

Svar på tråden Hur mycket skulle ni ta för det här (lego)