• Sandra O

"Svenska" blåbär

Fatta att svenska blåbär är små och BLÅA inuti. Inte stora och vita inuti. Trodde faktiskt jag skulle få riktiga blåbär som jag betalade dyrt för men istället var det de där äckliga odlade (Amerikanska) parfymbären. Fy tusan!

Önskar jag bott närmare skogen så jag kunde plocka egna.

• Svar på tråden "Svenska" blåbär
  • Viewsonic

Hur smakar de amerikanska?

• Viewsonic

Vanliga blå blåbär finns frusna i paket bredvid glassen.

• God cares
    Viewsonic skrev 2009-08-09 17:14:07 följande:
    Vanliga blå blåbär finns frusna i paket bredvid glassen.
    Ofta är det dock polska blåbär, vilket är rätt sjukt eftersom en mycket stor del av Sveriges yta är täckt av blåbärsris och blåbär är det vanligaste bäret i Sverige. Men det är inte tillräckligt många som vill plocka dem :(
  • Suzy QX

Har du köpt odon?

Har inte träffat på blåbär som är vita inuti.

• Suzy QX

God cares skrev 2009-09-01 11:02:14 följande:

Ofta är det dock polska blåbär, vilket är rätt sjukt eftersom en mycket stor del av Sveriges yta är täckt av blåbärsris och blåbär är det vanligaste bäret i Sverige. Men det är inte tillräckligt många som vill plocka dem :(
    Hm vet inte hur ni har det i söder, men här damsugs all skogsmark av importerad arbetskraft. Sedan har det varit ett skralt år för bären i år.
  • God cares

Suzy QX skrev 2009-09-01 11:07:49 följande:

God cares skrev 2009-09-01 11:02:14 följande: Hm vet inte hur ni har det i söder, men här damsugs all skogsmark av importerad arbetskraft. Sedan har det varit ett skralt år för bären i år.
    Här finns massor av blåbär kvar som inte plockas! Jag hörde precis tvärtom att det varit ett superbra bär-år (även bra svampår tydligen) men det kanske skiljer sig mellan norr och söder? Sist jag plockade åkte jag ca 15 min från Göteborgs centrum och plockade ensam 800 gram blåbär på ca 2-3 timmar. Ska åka och plocka på måndag igen så jag klarar mig hela vintern
  • Smultron ett

Jag har en blåbärsbuske i trädgården med USA-blåbär.
    De är visserligen svenska för de växer i min trädgård men ändå.
    De är ljusa innuti och gigantiskt stora (i blåbärs-mått mätt)
    Men goda är dem!!!!
    Och jag planerar att föröka min blåbärsbuske så vi får fler blåbär

• Smultron ett

Åh ursäka. Min pojkväns trädgård haha, men det är MIN buske

• alexma

God cares skrev 2009-09-01 11:02:14 följande:
    Hm vet inte hur ni har det i söder, men här damsugs all skogsmark av importerad arbetskraft. Sedan har det varit ett skralt år för bären i år.
    Vi har haft mängder med blåbär här i småland. Kom och plocka:)
  • Utopia

Oj vi har både bär och svamp år i mellersta sverige finns överflödigt av det.

synd att du vart så besviken ts men som nån sa för att vara säker på att det är blåbär köp dom frysta inte lika goda men funkar

021229, 040817, 070111, planerad BF 100119 Jag är nu i V 21
  • Stårschan

God cares skrev 2009-09-01 11:35:18 följande:

Här finns massor av blåbär kvar som inte plockas! Jag hörde precis tvärtom att det varit ett superbra bär-år (även bra svampår tydligen) men det kanske skiljer sig mellan norr och söder? Sist jag plockade åkte jag ca 15 min från Göteborgs centrum och plockade ensam 800 gram blåbär på ca 2-3 timmar. Ska åka och plocka på måndag igen så jag klarar mig hela vintern
    Du är den första jag har hört som mäter plockade blåbär i gram!
  • Utopia
    Stårschan skrev 2009-09-01 13:52:18 följande:
    God cares skrev 2009-09-01 11:35:18 följande: Du är den första jag har hört som mäter plockade blåbär i gram!
    Kanske för att hon inte fick ihop 1 l :) jag plockade 4 l blåbär i söndags ska ut nu på söndag igen
    021229, 040817, 070111, planerad BF 100119 Jag är nu i V 21
  • Suzy QX

Tror det bussades ned några hundra thailändare nyss till Sthlm eftersom det var så lite bär här och de ville hem. De hade fått besked om att det skulle gå att plocka 100 kg/dag och hade lånat några årslöner för att flyga hit. Sedan så lyckades de bara plocka 6-8 kg på 12-14 timmars arbetsskift. Och verkar inte kunna få ihop ens till de lånade pengarna.

Kvar finns dock några 1000 som fortsätter plocka trots magra resultat. De inväntar lingonen (fast även de verkar svika).

De borde nog plocka söderut då med andra ord.

• God cares
    Utopia skrev 2009-09-01 14:39:32 följande:
    Kanske för att hon inte fick ihop 1 l :) jag plockade 4 l blåbär i söndags ska ut nu på söndag igen
    Johodå, 1,5 liter blev det sist! Tyckte det var roligare att väga blåbären än att mäta dem med litermått, men så kom jag på att folk inte brukar göra det så då fick jag litermäta dem också

När jag var ute med hundarna för 3 timmar sedan gick jag till en liten miniskog bara 5 minuter hemifrån. Hade ingen tanke på att leta blåbär där eftersom det är fullt med hus runtomkring, så blev förvånad när nästan hela skogen var täckt med blåbärsris fullt med blåbär! Har inte mätt hur mycket jag fick ihop än, men det blev nästan en 1,5 liters glasslåda på knappt 1,5 timme!
  • Sandra O

Jag blir verkligen avundsjuk på er som kan plocka själva, kan ni inte skicka lite bär till mig. Frysta i all ära men det är inte samma sak.

Svar på tråden "Svenska" blåbär