• Callina

Göra aktivitetsleksak till hund??

Jag vill ha tips på aktivitetsleksaker till hund man kan tillverka själv! Vovven äter inte hundkex så inkluderar det "godis/mat/mm" (vilket det förmodligen gör) måste det tåla att det blir lite blött. Det är en modell mindre på hunden, havanaise.

• Svar på tråden Göra aktivitetsleksak till hund??
  • Tant Herta

Man tager en tom dassrulle och fyller med godis, sen viker eller tejpar man igen ändarna, man kan åxå ta ett tomt mjölkpaket och fylla med godis och sen vika ihop öppningen.

Hundarna brukar uppskatta en sådan leksak!

• blomsterande

Du kan ju ta en toarulle och stoppa något hunden gillar i och sen tejpa igen ändarna de gjorde jag alltid till mina hundra när de var valpar.

Sen kan man ta en lite plast låda och lägga i något o stänga locket o sen får hunden försöka öppna, funkar också bra.

Sen finns där ju aktiveringsspel i djur affär som man kan köpa till hundar. Man kan ju säkert tillverka något liknande om man vill.

Hade själv en boll till mina hundar som man kunde stoppa i godis i o sen fick hunden rulla runder bollen tills godiset trilla ut.

Du säger att han inte gillar hundkex. Har du provat torkad blodkorv?
    Du skär blodkorven i 1x1x1cm i tärningar sen lägger du dem på en plåt med bakplåtspapper och in i ugnen på 250 garder i 15 min sen stänger du av ugnen o låter plåten med blodkorven stå kvar tills ugnen svalnat. Förvaras tort.

• Callina
    Tant Herta skrev 2009-08-09 19:00:16 följande:
    Man tager en tom dassrulle och fyller med godis, sen viker eller tejpar man igen ändarna, man kan åxå ta ett tomt mjölkpaket och fylla med godis och sen vika ihop öppningen.Hundarna brukar uppskatta en sådan leksak!
    Vilken bra och enkel idé Säkert en dum fråga men lär man inte hunden att bita sönder rullen då?  Och det påverkar inte hur dom leker sen? Att hon vill bita sönder andra saker`?
  • Callina
    blomsterande skrev 2009-08-09 19:08:18 följande:
    Du kan ju ta en toarulle och stoppa något hunden gillar i och sen tejpa igen ändarna de gjorde jag alltid till mina hundra när de var valpar.Sen kan man ta en lite plast låda och lägga i något o stänga locket o sen får hunden försöka öppna, funkar också bra.Sen finns där ju aktiveringsspel i djur affär som man kan köpa till hundar. Man kan ju säkert tillverka något liknande om man vill.Hade själv en boll till mina hundar som man kunde stoppa i godis i o sen fick hunden rulla runder bollen tills godiset trilla ut.Du säger att han inte gillar hundkex. Har du provat torkad blodkorv?Du skär blodkorven i 1x1x1cm i tärningar sen lägger du dem på en plåt med bakplåtspapper och in i ugnen på 250 garder i 15 min sen stänger du av ugnen o låter plåten med blodkorven stå kvar tills ugnen svalnat. Förvaras tort.
    Tack för tipset om blodkorv, ska försöka hitta det i affären
  • blomsterande

blodkorven finns ofta bland korv o köttbullar eller vid påläggen.
    Men detta ahr funkat bara på mina hundar de älskar torkad blodkorv. Har hållt på med de i över 5 år o de funkar än.

Nej du får ju så till att de bara är tillåtet att tugga på toa rullen o inget annat.

Sen på julen brukar jag ge min hundra julklappar. Slår in lite hundgodis eller ett hundben i inslagspapper o tejpar lite extar o sen får de leka lite med inslagspapperna o låderna som saker o ting varit inslagna i super bra de blir enlugn jul!!!

• Brollie

Toarulle är det roligaste som finns här hemma Gärna i en gammal plastlåda så kan han bita sönder allt, eller toarullen ner i hans sko och en boll nerkörd så det blir extra svårt.
    Sen kan man lära dem "städa" men har inte tetat det än... tycker det är toppen med toarullarna, Brolle älskar det och blir överlycklig när han får en. Har aldrig upplevt några problem, snarare tvärtom att ju mer han får saker att leka mer, desto mindre rör han andra saker. han har en egen hylla i vardagsrummet med sina saker som han hämtar.
    Man kan även lägga godis under en handduk, detta kan vara svårt för en ovan hund. Eller gömma godis i lägenheten eller ute.
    Har du testat ge din vovve Frolic?

over and out
  • Callina
    Man kan även lägga godis under en handduk, detta kan vara svårt för en ovan hund. Eller gömma godis i lägenheten eller ute.Har du testat ge din vovve Frolic?
    Kanske ska testa med handduk först, det låter kul Nope, har inte testat frolic??

Vill kunna aktivera henne lite på jobbet om dagarna eftersom jag har problem med att hon morrar på mina kollegor vilket inte är så roligt. Detta har jag frågat om i en tidigare tråd. Dock tror jag egentligen inte att anledningen är hon är uttråkad eller inte stimulerad men det skadar ju inte att testa och aktivera sig mer mår hon ju bara bra av.
    www.familjeliv.se/Forum-5-82/m45998685.html
  • Brollie

Frolic finns i vanliga mataffärer och kan användas som mat, men alla vovvar jag känner får det som godis och de älskar det! Brolle äter inte levergodis tex, så jag är glad att han gillar nåt billigt och som är lätt att få tag på. Bitarna går att dela i smådelar så tar det längra tid.
    Det finns en bok som heter Min bäste vän och den har mängder av tips och hur man kan aktivera, har den dock utlånad just nu. Ska fundera på fler inomhus trix som man inte behöver vara så delaktig i.
    Har du några speciella rutiner på jobbet? Tror du din hund är rädd eller vill visa revir, eller varför morrar hon? Kanske kan de vara bra med nåt grisöra eller nåt gott att pyssla med när man är på jobbet?

over and out
  • Callina

Jag tror att hon mest är rädd, hon morrar även när vi är ute och går och mot grannarna och våra vänner fast hon träffat dom förut. Kanske ska köpa ett grisöra.. fast dom ser så läbbiga ut.. (gris har varit mitt favvodjur i alla år.. ) Kanske ska hitta något annat Men hon är kräsen. Dentalsticks går bara ned någon gång i veckan tex, knappt.

• Callina

Jo just det.. rutiner på jobbet.. sitter i öppet landskap. Först fick hon gå runt men inte nu eftersom hon för liv så hon får ligga i sin korg eller röra sig precis utanför korgen stor del av dagen. Hon får minst 30 minuters promenad till jobbet och lika på lunchen, plus att resterande 30 minuter av min lunch blir hon gosad med av någon kollega (som inte tror hon ska bitas fast hon morrar och jag tror inte heller hon ska bitas, känner inga sådana tendenser) Under dagen tar jag mig några minuter då och då och kelar lite och ibland får hon ligga en stund i mitt knä när jag jobbar. Men när hon ligger i korgen sover hon så gott som hela tiden så hon verkar inte lida av att få ligga där.

• hundpuss

Toarullar är poppis här hemma... Lillrumpa har tom lärt sig ljudet av att matte lyfter på "locket" för att byta ut tom toarulle mot en ny... Jisses vad är med då!

Toarullar är det bästa som finns! Jag bruakr gömma en bit stekt kycklinglever/hjärta i , o min hund sliter med glädje sönder toarullen.

• Callina

I dag började jag med något gott under en handduk, det löste hon snabbt Sen sprang jag runt på jobbet och letade toarullar men här har vi bara värdelöst toapapper som inte sitter på rulle så det blir att leta fram hemma. På vägen hem ska jag köpa boken jag fått rekommenderat: Kontaktkontrakt, ska bli spännande

• hundpuss
    Callina skrev 2009-08-10 16:35:55 följande:
    I dag började jag med något gott under en handduk, det löste hon snabbt Sen sprang jag runt på jobbet och letade toarullar men här har vi bara värdelöst toapapper som inte sitter på rulle så det blir att leta fram hemma. På vägen hem ska jag köpa boken jag fått rekommenderat: Kontaktkontrakt, ska bli spännande
    Jag kan nästan lova dig att du inte kommer bli besviken.
    Det är den bästa boken jag har läst när det gäller hundar.

Jag läste ut den på två timmar.
    Nu är den full av märken från gul överstrykningspenna...
  • hundpuss
    Callina skrev 2009-08-10 16:43:20 följande:
    Där finns två "versioner" av boken,
    köp den nya. Den är utökad och innehåller bättre bilder och info.
  • Molson Canadian

Godis gömt under en kastrull kan göra det lite svårare än med en toarulle.

• Callina
    Vision400 skrev 2009-08-10 16:45:59 följande:
    Där finns två "versioner" av boken,köp den nya. Den är utökad och innehåller bättre bilder och info.
    Oj, nu har jag köpt den, hoppas det är den nya, annars får den duga den här också

Kunde inte hålla mig tills i morgon, stoppade en bit köttbulle i en toarulle och vek ihop den på sidorna, använde inte tejp men den blev ju rätt platt och JÄTTEsvår att få upp för Vanna men oj vad hon jobbade och svansen gick hela tiden (den här lilla vovven viftar inte så himla ofta på svansen) och hon såg så himla glad och pigg ut.  Skitroligt Efter tjugo minuter hjälpte jag henne liiiiite men nästa gång får hon klara det själv. I love toarullar
  • Callina
    Molson Canadian skrev 2009-08-10 16:49:11 följande:
    Godis gömt under en kastrull kan göra det lite svårare än med en toarulle.
    Ja just det, det blir nästa steg
Svar på tråden Göra aktivitetsleksak till hund??