• AnnaFreja

v. 11 +0 eller 12+0 som risken för missfall minskar?

Är nu i v. 10 + 0 och är orolig för missfall och undrar om det är i v. 11+0 eller 12 + 0 som risken för missfall minskar.

Är det någon som vet hur vanligt det är med missfall i v. 10+0 - 10+6?

• Svar på tråden v. 11 +0 eller 12+0 som risken för missfall minskar?
  • MissGreen

Risken för missfall minskar med 65 % när man gått tolv fulla veckor, alltså 12+0. =)
    Och oroa dig inte! Njut istället, som alla säger, du väntar barn- inte missfall.

• AnnaFreja

Hm jag misstänkte nästan det. Suck ... då är det två veckor kvar tills att vi kan göra det officiellt.

Jag har mycket svårare att njuta denna graviditet. Var inte alls så nojjig när jag väntade sonen.

• FruNaftra

Förstår dig TS. Jag går in i v 12+0 i morgon men tror inte jag någonsin kan släppa min oro och rädsla. Man har kämpat så länge och blivit besviken så länge så man har svårt att tro att det är ens tur.

• AnnaFreja
    FruNaftra skrev 2009-08-10 19:22:22 följande:
    Förstår dig TS. Jag går in i v 12+0 i morgon men tror inte jag någonsin kan släppa min oro och rädsla. Man har kämpat så länge och blivit besviken så länge så man har svårt att tro att det är ens tur.
    Förstår om man är extra orolig då man har svårt att få barn. Blir ju en helt annan dimension. Vi har haft turen att bli gravida snabbt, både med denna bebis och med vår son.
  • FruNaftra

Vad skönt för dig. Och om det skulle visa sig inte vara en frisk graviditet så kan du trösta dig med att du förmodligen snabbt kommer bli gravid igen och få ett friskt barn Inget man vill höra kanske men för mig hade det varit en trygg tanke. Håller tummarna för dig!

AnnaFreja skrev 2009-08-10 19:31:59 följande:
    Förstår om man är extra orolig då man har svårt att få barn. Blir ju en helt annan dimension. Vi har haft turen att bli gravida snabbt, både med denna bebis och med vår son.
  • FruNaftra

En dum fråga. Att missfallsrisken minskar med 65% säger ju inte så mycket. Det är ju missfallsrisken EFTER denna period som är intressant tycker jag. Hur stor chans är det att man får missfall efter den osäkra perioden egentligen? Det kan ju inte vara 35% chans att få missfall eftersom det totalt sett då kommer vara 100% missfallsrisk totalt.

Någon klok människa som kan förklara detta för mig?

• Vanillie

jag har hört att missfallsrisken efter vecka 12 ligger på mellan 1-3%.... Jag hoppas det stämmer!

• FruNaftra

Wow, det låter ju underbart!!! Hoppas det är sant!!!

Vanillie skrev 2009-08-10 21:12:42 följande:
    jag har hört att missfallsrisken efter vecka 12 ligger på mellan 1-3%.... Jag hoppas det stämmer!
  • Sirendes

Som tidigare skrivits så är det efter vecka 12 som missfallsrisken sägs minska kraftigt.

Jag gjorde dock ett VUL i vecka 10+1 (början av vecka 11) och då sa läkaren att "Nu är i a f risken för tidigt missfall över". Så då tyckte han ändå att jag kunde vara lugn, även om det var två veckor innan 12 fulla veckor.

• Vanillie
    Vanillie skrev 2009-08-10 21:12:42 följande:
    vi har gjort ivf och det var iallafall var läkaren sa till oss när vi var på vul i vecka 8!
Svar på tråden v. 11 +0 eller 12+0 som risken för missfall minskar?