• tobiq

Vad är det här för konstig smärta egentligen? Lovar att ni känner igen det!

Jag och mina väninnor har grubblat över detta sedan vi var små minns jag, för allihop kände av samma konstiga smärta ofta då och även på senare år- har hört massor av folk nämna det så det borde inte vara helt ovanligt...
    Det är en tryckande smärta i bröstkorgen, på höger eller vänster sida och det gör JÄTTEONT när man andas men för att det ska släppa måste man ta ett djuupt andetag tills det liksom klickar till och försvinner av sig själv. Påminner lite om håll i sidan på något sätt fast i bröstkorgen då och det kan komma utan att man anstränger sig det minsta.

En kompis till mig var hos doktorn och pratade om detta när hon var liten och fick då förklarningen att det var växtvärk, men det verkar ju underligt med tanke på att man fortfarande kan få det i vuxen ålder. Nerver i kläm eller något liknande hade jag gissat på, någon som vet?

• Svar på tråden Vad är det här för konstig smärta egentligen? Lovar att ni känner igen det!
  • Cia o krabaten

Förstår precis vad du menar!
    Undrar om någon vet vad det är?!

• tobiq

Cia o krabaten skrev 2009-08-09 21:02:56 följande:

Förstår precis vad du menar!Undrar om någon vet vad det är?!
    Någon borde ju veta! Jag puffar så får vi hoppas på svar!
  • Zellie

Det har jag fått förklarat för mig av läkare att det är när en nerv kommer i kläm, och precis som du säger så måste man ta en djupt andetag för att det ska släppa.
    Om hon sen har rätt vet jag tyvärr inte . Låter rimligt.

• MajBjörn

vet precis vad du menar, säkert nerv i kläm.

• Eisa

Jag har fått för mig att det är en sena eller nåt som ligger fel, och att det är den som klickar till Men jag vet inte.

• Paulinalina

Jag vet precis vad du pratar om för värk. En gång gjort det så ont att vi åkte in till akuten, massor av prover och undersökningar, sedan fik jag svaret av en kunnig läkare. Ibland kan man ligga på ett visst sätt eller röra sig på ett sådan sätt att lungan hamnar "orätt" i fel läge, och då vid djupt andetag, då kommer lungan i kontatk med revbenet, och då gör det vääääldigt ont, samtidigt när lungan utvidgas och sedan går ner igen så hamnar den i rätt läge igen.

• AnnaKlara

Det är när hjärtat är nära att sprängas, kroppen signalerar att man ska ta det lugnt annars dör man.

• anniebananie

Jag har fått höra att det kallas revbensupphak. Vad exakt revbenen hakar upp sig i vet jag dock inte, men ont gör det! Men svar nr 6 verkar ju stämma med namnet f.ö.

• tobiq

Tack för era svar och framförallt till inlägg nr 6!:) ÄNTLIGEN har man fått en vettig förklarning, vet att man blev skiträdd när det hände när man var liten!

• Eisa
    Paulinalina skrev 2009-08-09 21:19:04 följande:
    Jag vet precis vad du pratar om för värk. En gång gjort det så ont att vi åkte in till akuten, massor av prover och undersökningar, sedan fik jag svaret av en kunnig läkare. Ibland kan man ligga på ett visst sätt eller röra sig på ett sådan sätt att lungan hamnar "orätt" i fel läge, och då vid djupt andetag, då kommer lungan i kontatk med revbenet, och då gör det vääääldigt ont, samtidigt när lungan utvidgas och sedan går ner igen så hamnar den i rätt läge igen.
    å fy fan vad otäckt det lät
  • iolanthe

Intressant tråd, jag har också känt denna smärta. Och tycker svar nr 6 låter riktigt vettigt, för det är precis så det känns, som att ena lungan fastnat i revbenen och sen släpper.

Svar på tråden Vad är det här för konstig smärta egentligen? Lovar att ni känner igen det!