• Bebbe2006

Göra en hemsida med information och med ett forum.

Nu kommer en del att skrika - men GOOGLA FÖR H*TE!

Jag har googlat, men jag blir bara mer förvirrad ju mer jag hittar.

Jag vill göra en hemsida med information om ett ämne som intresserar mig, låt oss säga hundar.

På startsidan ska vara en presentation, och på vänstra sidan en meny med klickbara menyer (precis som här på forumet) rubriker och underrubriker. T ex hundraser som överrubriker, och så olika underrubriker som -vad kostar en sådan hund, -hur gammal blir den? -skötselråd för rasen osv..... Sedan gör jag så klart sidor med den infon som jag länkar till i menyn. Ett standardutförande för en hemsida, helt enkelt. Inga konstigheter.

Sedan vill jag också ha ett forum där folk man kan lägga upp diskussionstrådar som folk kan deltaga i.

Andra bra grejer är kontaktformulär och kanske någon gästbok.

Jag ska ha en egen domän som heter www.blablabla.se, inget mellannamn för något webhotell.

Jag pallar inte att lära mig html eller något liknande, utan det ska vara ENKELT. Det är ämnet min sida ska handla om som intresserar mig, och inte hemsidesteknik i sig. Det ska bara funka, liksom.

Finns det något bra "webhotell" där det finns programvara som gör att man enkelt kan bygga en sajt som jag vill? Jag vill också använda egna bilder, och inga färdiga mallar som man måste välja.

Det får inte heller förekomma någon reklam på min sida, så jag inser att jag ska betala en avgift för min sida och för tjänsten.

Finns det någon som kan tala om för mig var jag ska börja? Finns det något ställe där jag kan prova att bygga sidan lite innan jag bestämmer mig?

• Svar på tråden Göra en hemsida med information och med ett forum.
  • inze

Jag är tveksam till om det finns något webbhotell där du kan få en sida som ser ut precis som du vill och som du kan skapa själv utan att använda mallar.

Möjligen om du kan få hjälp av nån webbyrå som kan skapa din sida som du vill ha den och du sen kan sköta den själv (utan att kunna nåt om kodning eller så).

Det som ajg kom att tänka på där man kan skapa sin sida utan att kunna kodning och där man kan ha egen domän är Din Studio:
    http://www.dinstudio.se/

Den fixar väl några av dina önskemål men inte alla.

• Pappa G

Allt för specifika krav (i kombination med att du inte vill lära dig) gör ju att du troligen måste anlita ett företag som bygger sidan åt dig.

Kan du anpassa och rucka lite på dina önskemål så kanske ett webbhotell hos www.one.com kan fungera. Då ingår ett webbaserat hemsidesverktyg. Det ingår också en bloggfunktion, som kanske kan fungera som ditt önskemål om forum och gästbok. Självklart kan du använda egna bilder.
    Men även dessa funktioner kräver ju att man läser och sätter sig in i hur de fungerar. De handhar också domäner.

• Bebbe2006

Tack för era svar!

Jag kanske uttryckte mig lite som om jag skulle vara helt väck på datorer, och så är det inte. Jag är tvärtom ganska datavan, men mest som "användare". Inte som programmerare, om man säger så.

Jag vill ha användarvänliga funktioner, men som självklart kräver att jag måste lära mig hur de fungerar. Det jag känner motstånd inför är att behöva lära mig att skriva kod, eller något annat som det typ krävs en kurs för att lära sig. Jag vill använda en programvara som jag med min datavana i bagaget kan klura ut hur den fungerar.

Ska kolla på det som ni föreslagit.

Men fortsätt gärna att komma med förslag och råd.

• inze
    Bebbe2006 skrev 2009-08-10 19:10:27 följande:
    Tack för era svar!Jag kanske uttryckte mig lite som om jag skulle vara helt väck på datorer, och så är det inte. Jag är tvärtom ganska datavan, men mest som "användare". Inte som programmerare, om man säger så. Jag vill ha användarvänliga funktioner, men som självklart kräver att jag måste lära mig hur de fungerar. Det jag känner motstånd inför är att behöva lära mig att skriva kod, eller något annat som det typ krävs en kurs för att lära sig. Jag vill använda en programvara som jag med min datavana i bagaget kan klura ut hur den fungerar.Ska kolla på det som ni föreslagit.Men fortsätt gärna att komma med förslag och råd.
    Känner du ingen som skulle kunna bygga sidan åt dig? Så att du sedan kan lära dig att sköta uppdateringarna själv.

Bygger man sidan med de sidbyggare som finns brukar man förr eller senare komma på något som inte är så lätt att "bara ändra" även om det kanske ser ut så på själva sidan. Då är det bättre att ha någon kunnig i webbyggande som man kan ta hjälp av vid sådana tillfällen även om man kan lära sig att ändra text och byta bilder löpande i övrigt.
  • Bebbe2006

Nej, jag vill göra sidan själv. Jag tycker att det är kul att syssla med layout, men det ska fortfarande vara relativt enkelt.

• inze
    Bebbe2006 skrev 2009-08-10 19:32:35 följande:
    Nej, jag vill göra sidan själv. Jag tycker att det är kul att syssla med layout, men det ska fortfarande vara relativt enkelt.
    Det är nog där kruxet ligger. Det är inte enkelt om man från början har "krav" på hur det ska vara och se ut. Ska man bygga med hjälp av mallar får man nog kompromissa och välja den som man tycker är bäst och hålla sig till den eller helt enkelt bita i det sura äpplet och lära sig från grunden och göra allt själv
  • Bebbe2006

Jag fattar bara inte varför man måste bygga med mallar. För flera år sedan hade jag en hemsida på Yahoo, och då var det bara vita sidor helt enkelt, som man laddade upp bilder till och skrev text på. Sedan flyttade man runt texter och bilder och la dem som man ville ha dem. Bestämde vad som skulle vara länkar osv.

Nackdelen var att det kom upp reklam på sidan, och det vill jag inte ha. Det var ju en gratistjänst. Nu vill jag ha möjligheten att eventuellt ha reklam där själv i framtiden, men det är inte det primära just nu.

Finns det ingenstans där man kan välja att inte ha en mall? Där man kan ha en vit bakgrund som man fyller själv?

• Bebbe2006

Finns det några gratis hemsidesprogram att ladda ned från nätet? Både Visma och Dreamweaver kostar väl, antar jag?

• Pappa G
    Bebbe2006 skrev 2009-08-10 19:54:33 följande:
    Jag fattar bara inte varför man måste bygga med mallar. För flera år sedan hade jag en hemsida på Yahoo, och då var det bara vita sidor helt enkelt, som man laddade upp bilder till och skrev text på. Sedan flyttade man runt texter och bilder och la dem som man ville ha dem. Bestämde vad som skulle vara länkar osv. Nackdelen var att det kom upp reklam på sidan, och det vill jag inte ha. Det var ju en gratistjänst. Nu vill jag ha möjligheten att eventuellt ha reklam där själv i framtiden, men det är inte det primära just nu. Finns det ingenstans där man kan välja att inte ha en mall? Där man kan ha en vit bakgrund som man fyller själv?
    I hemsidesprogrammet som One.com erbjuder behöver du inte använda färdiga mallar, utan kan göra så som du beskriver.
  • Jesspa80

Läs MickeN1973's post igen, det finns TONVIS med CMSsystem som är gratis och gör exakt det du vill utan att du behöver kunna ett endast html alls.

Förrutom drupal har du kanske joomla, php-fusion, e107, jag det finns mängder, de har också olika teman så att du kan ha olika utseenden och de kommer att funka på one.com för typ 10-15 kronor i månaden.

• Bebbe2006

Tack för alla svar!

Det blir nog one.com som jag lägger upp mig på. Inväntar bara att jag ska planera lite ner först så att jag kan sätta igång direkt när jag öpnar kontot.

Har en liten praktisk fråga; jag håller redan på att skriva artiklar som jag tänkte lägga upp, vet någon om det går att klistra in artiklar från Word, eller måste jag skriva om dem från början i programvaran på sajten?

• inze
    Bebbe2006 skrev 2009-08-12 19:40:19 följande:
    Tack för alla svar!Det blir nog one.com som jag lägger upp mig på. Inväntar bara att jag ska planera lite ner först så att jag kan sätta igång direkt när jag öpnar kontot.Har en liten praktisk fråga; jag håller redan på att skriva artiklar som jag tänkte lägga upp, vet någon om det går att klistra in artiklar från Word, eller måste jag skriva om dem från början i programvaran på sajten?
    Du borde kunna klippa och klistra själva texterna. Hur ev formatering följer med vet jag inte. Ev kan man behöva gå via anteckningar först om ones programvara är kinkig.
  • Joico

Oh boy, do I've got the program for you! Sitoo Webb. Man får inte lägga ut trial-material på nätet och jag ska inte uppmuntra dig att göra det........

Svar på tråden Göra en hemsida med information och med ett forum.