• Danne123

Mcdonalds vegetariska mål - inte garanterat vegetariska.

Satt och tryckte i mig en köttig burgare idag och läste baksidan av brickunderlägget där information om kcal och annat står och upptäckte följande text:

"Inga produkter är garanterat vegetariska. Alla produkter kan innehålla spårmängder av ingredienser som framställts av djur"

Jag skrattade lite för mig själv och tänkte på de vegetarianer som lever i tron om att deras mcbean inte kan innehålla lite djur.
    Själv känns det när man tänker efter ganska logiskt och personligen bryr jag mig inte, men hur reagerar du när du hör detta? Framförallt; är du vegetarian och hur ser du på detta? Visste ni om detta?

• Svar på tråden Mcdonalds vegetariska mål - inte garanterat vegetariska.
  • AlvaLovisa

Hmm.. undrar om det är spårmängder som i kött/mjölkdamm från behållare i samma lokal eller i form av feta spyflugor som trillat ner och fastnat i bönsmeten?

• Danne123
    AlvaLovisa skrev 2009-08-09 22:20:58 följande:
    Hmm.. undrar om det är spårmängder som i kött/mjölkdamm från behållare i samma lokal eller i form av feta spyflugor som trillat ner och fastnat i bönsmeten?
    De marinerar nog de vegetariska produkterna i köttsaften från stekbordet.
  • AlvaLovisa
    Danne123 skrev 2009-08-09 22:27:28 följande:
    De marinerar nog de vegetariska produkterna i köttsaften från stekbordet.
    Enda sättet att göra det ätbart...
  • Blå Flygare

Som allergiker väljer jag ibland veganska alternativ (inte just på McD), och då är sånt i allra högsta grad intressant.

• Danne123
    Blå Flygare skrev 2009-08-09 22:51:58 följande:
    Som allergiker väljer jag ibland veganska alternativ (inte just på McD), och då är sånt i allra högsta grad intressant.
    Vad är det du är allergisk mot, om jag får fråga? De är riktigt duktiga på att märka ut saker som många är allergiska mot, men just animalier är väl sällan något man är allergisk mot?
  • Bevabus

Som vegetarian så tycker jag det är dåligt av dem. Men å andra sidan så äter jag inte deras vegetariska produkter heller. Jag äter bara pommes frites, glass eller nån paj eller muffins om jag är där.

• Airlee

Käkar man på McDiddy så bidrar man ju ändå till att djur slaktas och äts i stora mängder så om det bara är av etiska skäl man är vegetarian så borde det ju kvitta...

• Blå Flygare
    Danne123 skrev 2009-08-09 23:27:28 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-08-09 22:51:58 följande: Vad är det du är allergisk mot, om jag får fråga? De är riktigt duktiga på att märka ut saker som många är allergiska mot, men just animalier är väl sällan något man är allergisk mot?
    Mjölkprotein, och så har jag barn med allergi mot mjölkprotein, ägg och fisk, skaldjur. Det är alls inte ovanligt, mjölk och ägg är de i särklass vanligaste allergierna hos småbarn, även fisk är vanligt.
  • Danne123
    Bevabus skrev 2009-08-09 23:29:34 följande:
    Som vegetarian så tycker jag det är dåligt av dem. Men å andra sidan så äter jag inte deras vegetariska produkter heller. Jag äter bara pommes frites, glass eller nån paj eller muffins om jag är där.
    Om du inte förstod det så gäller det alla deras produkter och sedan så brukar pommes frittes och muffins, så länge det inte handlar om köttmuffins, och dyligt klassas som vegetarisk föda. Så du går alltså inte säker...
  • Danne123
    Blå Flygare skrev 2009-08-09 23:38:45 följande:
    Mjölkprotein, och så har jag barn med allergi mot mjölkprotein, ägg och fisk, skaldjur. Det är alls inte ovanligt, mjölk och ägg är de i särklass vanligaste allergierna hos småbarn, även fisk är vanligt.
    Fast de har tabeller där de räknar upp allt det du skriver ut här. Och där tror jag rätt säkert att finns det inte med i tabellen över allergener så finns det inte heller några sådana. De skriver väl ut om det finns, om det kan finnas eller helt enkelt om det inte finns. Kolla baksidan av brickunderlägget så ser du exakt vilka produkter som innehåller vad.
    När jag skrev animalier tänkte jag givetivis inte på fisk och sådant som redan står utskrivet. Trodde du menade annat.
Svar på tråden Mcdonalds vegetariska mål - inte garanterat vegetariska.