• Sebbes    mamma

rengöra tvättmaskin?!?!?!?!

När jag tar ut tvätten från våran tvättmaskin så luktar den "typ" unket..
    Funderar på o rengöra den..

Men nu till min fråga...

Hur gör man..??

Har hört ngt om ättika eller så va d citronsyra??

Någon som vet??

• Svar på tråden rengöra tvättmaskin?!?!?!?!
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag har testat med ättika, citronsyra, klorin och diskmaskinstabletter.

Det som funkade bäst var diskmaskinstabletterna....tog 2 st och la i.

• Tess76

Ja ättika kan du tvätta rent med. Häll också i lite ättika och kör maskinen tom på höga grader. Torka ordentligt vid "gummiringen" vid luckan och rengör medelfacket. Du blandar ättika med vatten, kanske 1/4 dels ättika 3/4 vatten, eller något sånt. Det luktar inte så gott när man rengör men det blir bra efteråt.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Boomtown

90 grader med maskindiskmedel. Perfekt resultat.

Vår mekaniker som lagade vår tvättmaskin sa att man skulle göra så med jämna mellanrum. Speciellt miljövänliga tvättmedel fastnar.

• Sebbes    mamma

hmm... diskmaskinsmedel...
    Hade jag aldrig tänkt på...

Ska man bara lägga två tabletter i medel-facket? eller i maskinen.. o smälla på den på 90 grader..??

• Sebbes    mamma

oj!
    Tess76..

Tack för ättiks rådet... blev bara så förvånad av diskmaskinmedelstabletterna att jag glömde tacka dig..

• Tess76
    Boomtown skrev 2009-08-09 22:31:36 följande:
    90 grader med maskindiskmedel. Perfekt resultat. Vår mekaniker som lagade vår tvättmaskin sa att man skulle göra så med jämna mellanrum. Speciellt miljövänliga tvättmedel fastnar.
    Ska testa nästa gång. Borde göras snart kanske. Mycket lättare än att hålla på med ättika ju.
  • Tess76
    Sebbes mamma skrev 2009-08-09 22:35:47 följande:
    oj! Tess76.. Tack för ättiks rådet... blev bara så förvånad av diskmaskinmedelstabletterna att jag glömde tacka dig..
    Hehe, jag blev också lite "överraskad".
Svar på tråden rengöra tvättmaskin?!?!?!?!