• Flittiga Carlsson

Flytt till USA, San Francisco

Hej
    Undrar om det är någon som har nyligen flyttat till USA/San Francisco med barn?
    Hur är det?
    Vi är på väg att flytta i oktober och vi har två barn 1 och 5-åring!
    Tacksam för om någon skulle vilja dela med sig om livet i USA!
    Lisa

• Svar på tråden Flytt till USA, San Francisco
  • annajo

Hej, min man och jag bodde i San Francisco 2007 och ska snart flytta tillbaka. Vi trivdes jättebra och längtar verkligen tillbaka!

Var ska ni bo? Vad ska ni göra?
    Jag har ganska bra koll på stan: bostadsområden, shopping, restauranger mm om du har några frågor. Vi har inga barn ännu men ett på väg (feb 10), så vi har dock ingen koll på barnsituationen där ännu.

• hejamamma

Hej!

Ah vad roligt det har kanns helt plotsligt.

Vi flyttar till San Francisc 19 e augusti med vara 2 pojkar, snart 7 och 2 ar. Vart ska ni bada bo, hur lange osv osv? Vi har bott de sista 3 aren i Geneve sa det kanns lite nervost att borja om fran borjan igen.. Jag har lart mig att det ar sa viktigt att bade svenska och lokala vanner, sprak och kultur ar ju sa himla viktigt!

Ni far garna hora av er!

kram hejamamman

• annajo

Hej, vad roligt mer fler!
    Vi åker sep/okt och vi ska vara där tills vidare. Vi letar efter att köpa/hyra inne i SF - gärna runt Cole Valley/Nopa men det är svårt att hitta bra boende där tycker jag. Förra gången letade vi en dryg månad innan vi hittade bra hus att hyra - men det är det värt.

Var ska ni bo? Åker ni med jobb eller själva?

Det finns ganska mycket svenskar i SF- det finns tom ett skandinaviskt dagis - så att hålla reda på den svenska delen är inte så svårt. Det är lite klurigare att få nya riktiga SF vänner men de flesta säger att det är lättare när man har barn i skola och så. Vi trivdes i alla fall utmärkt även om det bara var tillfälligt - det ska bli kul att bo där mer på riktigt nu. Men det är klart det är alltd lite nervöst att börja om - samtidigt som det är så mycket nytt att se och göra!

• hejamamma

Hej,

Vi flyttar genom min mans arbete och kommer att bo i San Carlos, precis soder om flygplatsen. Min man jobbar i Silicon Valley sa vi kande att bo inne i stan (Noe Valley var favoriten) skulle innebara alltfor lang commute..

Jag var au-pair en gang i tiden just i SFO sa jag kanner lite som att jag kommer hem igen... Det ska bli roligt helt klart!

Spannande med forsta barnet pa vag!! Grattis!

Hur kommer det sig att ni flyttar dit?

• annajo

Hejmamma,
    tack! Det är spännande men läskigt!

Så då vet du redan hur fint det är i San Francisco och hur det funkar! När var du där och var bodde du då?
    Noe Valley är inte dumt heller. Vi tittar där också men helst skulle vi vilja bo så vi inte behöver åka så mycket bil - kunna promenera till restauranger, affärer mm och tex åka Judah-line till stan.

Vi vann grönt kort för ett par år sedan och vi har alltid velat bo i USA så nu skall vi helt enkelt flytta dit på riktigt! Vi har nyligen bilat tvärs över USA två gånger och letat efter var vi skulle trivas bäst och återvänder hela tiden till SF - bästa klimatet, finast hus, närhet till mycket kul mm mm. Vi har eget företag så vi kan ta med det och förhoppningsvis etablera oss där.

Har du jobb på gång eller ska du vara hemma med den yngste sonen?

• Flittiga Carlsson

hej på er!
    Va roligt att det blev lite svar.
    Mina barn är också två pojkar!
    Min man har via hans jobb varit i SF ett antal gånger och är helt såld! Jag har varit där på en veckas semester och blev inte lika förtjust. Men nu har ett läge dykt upp så det är ju bara att ta chansen och få uppleva nåt annat ett tag.
    Vi har ej bestämt var/hur vi ska bo! Kommer att leta på plats. I dagsläget åker vi för tre månader, då visum ej är fixat ännu, men det är på gång förhoppningsvis.
    Om vi får visum så är det min man som ska jobba och jag ska vara mammaledig i första taget.
    Vi håller just nu på att leta runt bland förskolor!! Nåt tips?!
    Hur länge ska ni stanna, hejamamma?
    Skriv gärna till min mailadress, så vi kan hålla lite kontakt. Vi bor i stockholmstrakten nu, nån mer i närheten?
    lisaxcarlsson@hotmail.com
    Hälsningar Lisa

• hejamamma

Hej pa er!

Da jag var i SFO forsta gangen jobbade jag som au-pair i Tiburon/Marin County och forra aret bodde vi i San Carlos, igen pga av att det ar sa nara min mans arbete.

For oss passar det bra att vara lite utanfor stan med tanke pa barnen. San Carlos har fantastiska skolor (4 st) och det kanns aven tryggt och lugnt.. Dock ar Downtown endast 30 min bort med bil, och 20 min till Santana Row i San Jose (Underbart!!)

Jag har annu inte bestamt om jag ska jobba eller fortsatta vara hemma. Innan flytten till Geneve var jag HR Advisor for 4 lander och trots att det var roligt och toppen sa var det aven valdigt mycket stress och resor.. Far se vad det gyllene landet har att erbjuda, forst packa upp alla kartonger.. Jag har arbets visum genom min man sa mojligheten finns..

Vi alla trivs jattebra i SFO och ser verkligen fram emot flytten, trots att det ar langt fran Svea rike..

Jag haller garna kontakt via mail, katarinamott@hotmail.com

Vi ar i Stockholm tis-ons till veckan om det ar nagon som vill ta en fika. Vi bor pa Hilton Slussen el Rival.

Kram katarina

• annajo

Hej, jag ses gärna - jag mailar er!

/Johanna

• Jonathan

Hej!
    Mitt namn är Anna och jag flyttar i slutet på november till Berkeley i närheten av San Francisco med min man och vår son som blir 3 i december.

Vill mer än gärna träffa andra svensktalande att dela tankar med.
    Känner att det är viktigt att prata svenska imellanåt och för barnen är det ju viktigt att inte glömma den svenska de kan.

Är det någon som känner som jag.

hör gärna av er.

Svar på tråden Flytt till USA, San Francisco