• izmroma

funderar på att skaffa Engelsk bulldog!

hjälp mej, ja vill hitta en bra kennel med engelsk bulldog, nån som har erfarenhet osv. alla råd ideer å fakta välkomnas!!

• Svar på tråden funderar på att skaffa Engelsk bulldog!
  • Molson Canadian

Jag var iväg på en utställning med engelsk bulldogg för några månader sedan för att jag tyckte att bulldoggen verkade vara en bra hund att ha ihop med barn. Hade också varit i kontakt med en uppfödare, Cidelotts, och pratat mycket om rasen. Det är ingen hund man får in någon lydnad på direkt, men det är en trevlig familjehund, helt enkelt. Jag gick runt och pratade mycket med olika bulldoggägare och uppfödare där på utställningen och slogs av att när man frågade om hälsan så var de liksom likgiltiga inför det. Det var många som sa att de har så mycket problem ändå att t ex höfterna eller andningen varken gjorde till eller från. De röntgar tydligen luftstrupen för att den inte ska vara för kort, tror jag det var, men i övrigt finns inget program för hälsoproblemen. Höfterna röntgas generellt inte och det syntes väldigt väl på de hundar som var där (i alla fall ett 50-tal). De hade ingen styrsel på bakbenen. Det fick mig att dra öronen åt mig och trots att jag fortfarande tycker att det är oerhört trevliga hundar så blir kommer jag aldrig att stödja den sortens avel.

Jag har hittat en annan hundras, staffordshire bullterrier, som är optimal för det jag tänker mig när det är dags för en hund som passar bättre i en barnfamilj än schäfer som vi har nu. De har inte alls de problemen som engelsk bulldogg har - de har hälsosamma luftstrupar och det är ganska lätt att hitta uppfödare som både röntgar höfter och mentaltestar. Så om det är en bullras du är ute efter så kanske det kan vara ett alternativt. Jag kan verkligen inte rekommendera engelsk bulldogg, hur gärna jag än hade velat, efter att ha satt mig in i rasen och sett hur man på riksnivå (det var en nationell utställning) liksom struntar i hur hundarna mår.

• Fruochmamma

Jag var inne på samma tankar för några år sedan men ändrade mig då jag läst på mer om rasens hälsa.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ja88

Ärlig talat så anser jag att denna ras utvecklats till ett riktigt missfoster och att man inte bör stödja sådan osund avel. Allvarlig talat, finns det någonting de INTE har problem med? Hudproblem, infektioner, allergier, ledproblem, ögonproblem som entrpion och cherry-eye, öronproblem pga trånga hörselgångar, andningssvårigheter pga trånga luftvägar och nosborrar (=stor risk för överhettning och hyperventilering vid ansträngning), problem med svansen pga den hårda "korkskruven"... majoriteten av tikarna kan inte ens föda normalt. Fullständigt vansinnigt är vad det är, sen får det vara hur trevliga hundar som helst, men att fortsätta avla på en sån här ras är inget annat än djurplågeri. För att förändra en sån här ras skulle drastiska förändringar krävas och det är tyvärr inte något som enstaka uppfödare med goda intentioner kan åstadkomma, 100 år av genetik och felavel utraderas liksom inte på några få generationer.

Här finns fakta och statistik för den som är intresserad av att fördjupa sig (vilket man verkligen bör om man är intresserad av att köpa rasen): www.skk.se/pdf/SLU/E233_Ferm.pdf

• izmroma

ja vet vad som gäller för dess ras ang sjukdommar osv... finns sämmre hundar ang hälsan å bättre, tycker ärligt att massa raser har många många problem med hälsan idag, har precis själv fårr avliva vår canada importerade rottis som skulle bli avelstik, hon hade E höfter och pålagringrar fram.. :( vår schäfer fick leukemi och vår setter fick sköldkörtelproblem + epelepsi, och en engelsk bulldog dras med många, tänkt på staffe åxå men där är det ofta demodex som spökar, samma m vita bullterrier... många ras sjukdomar, men ja vill åxå ha en hund som passar in i vår livsstil och inte skaffa mej en hund som ofta inte har ras relaterade sjukdomar men som ist passar in i en helt annan livsstil, grand danois som ja har nu, dras åxå med ohälsa... så detta med rasval är svårt, äve om den engelska bulldogen ofta har många problem så brinner mitt hjärta för dom..

• Molson Canadian
    izmroma skrev 2009-08-14 14:39:35 följande:
    ja vet vad som gäller för dess ras ang sjukdommar osv... finns sämmre hundar ang hälsan å bättre, tycker ärligt att massa raser har många många problem med hälsan idag, har precis själv fårr avliva vår canada importerade rottis som skulle bli avelstik, hon hade E höfter och pålagringrar fram.. :( vår schäfer fick leukemi och vår setter fick sköldkörtelproblem + epelepsi, och en engelsk bulldog dras med många, tänkt på staffe åxå men där är det ofta demodex som spökar, samma m vita bullterrier... många ras sjukdomar, men ja vill åxå ha en hund som passar in i vår livsstil och inte skaffa mej en hund som ofta inte har ras relaterade sjukdomar men som ist passar in i en helt annan livsstil, grand danois som ja har nu, dras åxå med ohälsa... så detta med rasval är svårt, äve om den engelska bulldogen ofta har många problem så brinner mitt hjärta för dom..
    Fast på engelsk bulldogg röntgas inte ens höfterna så det finns inga möjligheter idag att ta reda på föräldradjurens hälsostatus i det avseendet. Demodex är inte direkt sällsynt hos bulldoggen heller, så att välja en bulldogg framför t ex bullterrier eller staffe pga demodex är nog mest bara ett sätt att självrättfärdiga valet.

Bulldoggen är urmysig mentalt, i mitt tycke, och en ypperlig sällskapshund. Det finns det dock flera av, som inte är i närhäten av att vara så ohälsosamma som bulldoggen. Det är ju också så att du bidrar till ohälsan genom att stödja aveln på sjuka djur.
  • BabyZulu

Håller med zupermia78.

Ur hälsoaspekt är det inte en ras att rekommendera.
    Förutom sjukdomar/problem som räknats upp så lider Eng bulldog av extrem HD (oftast D och E), inte många hundar som röntgas heller.

Sedan år 2000 har ingen Engelsk Bulldog röntgats med A-höfter, och endast en som röntgats med B-höfter.
    Över lag så är medeltalet för Engelska Bulldoggar E-höfter.
    För varje år röntgas färre och färre.
    2000 så föddes 89 bulldoggar varav 26 röntgades, 2007 föddes 156 bulldoggar och 1 röntgades. Under 2008 röntgades ingen.

Läste någonstans att det sades att de inte lider av sin dysplasi för att "70% av kroppsvikten vilar på framdelen", men en hund med E-höfter...?
    Höftledskulan hålls enbart på plats av muskler, den ligger knappt kvar i höftledsskålen.

Svar på tråden funderar på att skaffa Engelsk bulldog!