• MySweetChocolate

Vilken utbildning behöver man för att jobba inom ambulansen?

Är det sjuksköterska som är den lägsta utbildningen för att arbeta inom ambulansen? Eller vilka andra vägar kan man gå för att arbeta inom ambulansen? Någon som har koll på detta? Jag har försökt googla lite om det, men blev inte mycket klokare av det.

Någon som har koll på det yrket?

• Svar på tråden Vilken utbildning behöver man för att jobba inom ambulansen?
  • sataya

hmm det enda jag vet är att här i övik på mittuniversitetet så har de sjuksköterskeutbildning med någon typ av  inriktning mot ambulans så jag antar att man går sjuksköterske och sedan har någon inriktning... vet dock inte helt hundra men

• MySweetChocolate
    sataya skrev 2009-08-10 01:32:44 följande:
    hmm det enda jag vet är att här i övik på mittuniversitetet så har de sjuksköterskeutbildning med någon typ av  inriktning mot ambulans så jag antar att man går sjuksköterske och sedan har någon inriktning... vet dock inte helt hundra men
    Nej, jag vet att man kan utbilda sig till sjuksköterska med inriktning mot ambulanssjukvård. Men jag tänkte om det finns någon annan väg att gå, eller om man MÅSTE läsa till sjuksköterska först?
  • AnnelieTyresö

Jag tror faktiskt att det är så idag, även om det nu jobbar masor med folk inom ambulansen som inte har ssk utbildn. Men de ska väl fasas ut antar jag :)
    För man kan ju inte jobba där hela livet.

• NoMercy

Hej!
    Det finns nuförtiden en ambulanssjukvårdarutbildning i Örebro. www.oru.se/html/program/ambulansjukvard.html
    Rykten säger dock att den är på väg bort. Du kan läsa vidare till sjuksköterska via detta program.
    MEN ute i verkligheten så är det lite olika. Vissa arbetsgivare anställer ambulansjukvårdare, men då helst med erfarenhet. Detta då det är svårt att ge nyfärdiga den erfarenhet som behövs för larmkörningen. Eftersom dom inte får vårda alla typer av patienter.
    Så idag är ju bästa vägen: Läs till sjuksköterska. Många anställer grundutbildade sjuksköterskor, dock kan det vara svårt att få en fast tjänst. Sen ska man också gärna ha några års klinisk erferenhet från huset, ex akuten eller annan akutvårdsavdelning. Många arbetsgivare ställer sen kravet att man skall ha en lämplig vidareutbildning (vissa bla Stockholm kräver detta för att öht få börja), som då är i första hand ambulansvubben, men även iva och narkos accepteras (och på vissa håll kvittar det vilken bara du har en vubb...konstigt, ja...)

Svar på tråden Vilken utbildning behöver man för att jobba inom ambulansen?