POLSK mat
här kan vi dela med oss utav polska mat eller bak recept....
det som är sååå mumsigt
allt ni kan komma på från den polska kulturen..
här kan vi dela med oss utav polska mat eller bak recept....
det som är sååå mumsigt
allt ni kan komma på från den polska kulturen..
finns de verkligen ingen alls som har några smarriga polska recept..
Ruskie pierogi är kanske inte så polskt egentligen, men jag vet att det är en traditionell rätt i Polen ändå:
6 dl vetemjöl
2 ägg
vatten
600 g potatis
lök
100-200 g ricotta
Knåda ihop mjöl och ägg, tillsätt vatten och arbeta degen tills den känns som en örsnibb när man klämmer på den. Kavla tunt och ta ut cirklar med ett kakmått.
Koka potatis, och hacka och stek lök. Låt svalna. Mosa potatisen, blanda ner lök och ricotta (egentligen polsk färskost, men ricotta är liknande och lättare att hitta). Klicka ut potatisblandningen på degcirklarna och nyp ihop till halvmånar. Koka några åt gången i lättsaltat vatten, när de är klara flyter de upp.
Innan servering ska pirogerna stekas lätt, gärna tillsammans med lök.
de ska ja absolut testa..
vet du hur man gör degen till pieroger med blåbär i som man sen kokar... eller e de samma som ovan
Vi gör pierogi med potatis och stekt fläsk som fyllning. Och så steker man fläsktärningar till och häller på. Mums!
Annars finns här ett annat recept jag gör ibland:
-Råriv några potatisar på det finaste på rivjärnet. Häll av vätskan så gott du kan.
-Tillsätt ett ägg och "lagom" med mjöl så att det blir en smet. Smeten ska gå att klicka ner i kokande vatten lätt men ändå hålla ihop i det kokande vattnet. Servera med stekta fläkstärningar och fettet från fläsket.
Miseria:
1 slanggurka
1½ tsk salt
Ca 1 dl grädde
1 tsk ättika
4-6 msk socker
Skala gurkan och skiva tunt (mycket tunt). Min mamma gör det på rivjärnets skivningsdel men jag tycker att det blir lite tjockt på mitt rivjärn. Salta gurkan ocih låt dra 10 minuter. Häll av vattnet.
Blanda grädde och ättika i ett glas och tillsätt socker tills smaken är bra. Det ska vara skrapt men ändå milt i smaken.
Häll över gurkan och rör om. Är gott som tillbehör till klassiska kött, potatis och gräddsås rätter.
Polsk gurksoppa
½ l buljong (ox elelr grönsak)
1 rätt stor potatis i tärningar
1 morot grovt riven eller tärnad
2 mjölksyrade gurkor (såna utan ättika. Finns i välsorterade affärer i Sverige av märket Krakus som är bra, bl.a. på Konsum i stan jag bor).
Gurkspad
Grädde (ca 1 dl)
Peppar
1: Koka buljong, potatis och morot tills allt är mjukt
2: Rivgurkorna och tillsätt
3: Tillsätt gurkspad efter smak (ska smaka syrligt)
4: Tillsätt grädde
5: peppra och smaka av. Salt behövs sällan. Var försiktig!
Gott som förrätt eller enkel kvällsmat. Mums!
Här är en rätt som min farmor gör. Det är en inomhusvariant på en traditionell rätt från den regionen av Polen min pappas släkt kommer från. Den brukar göras i speciella kärl över öppen eld. Men så här gör farmor hemma (och jag med).
Jag använder en traktörpanna när jag gör det.
8 normalstora potatisar
1 pkt bacon
1 morot
1 gul lök
dill
salt
peppar
smör
polsk korv
1: Täck botten av traktörpannan med bacon
2: varva skivad potatis, skivad morot, strimlad lök, salt, peppar och dill
3: Skiva korven och lägg ovanpå
4: Lägg en klick smör på toppen
5: på med locket. Låt stå på hög värme tills baconet släppt fettet (2-3 min).
6: Sänk sen till 3:an och låt stå i 20 minuter. Sen är det klart!
Detta recept blir lagom till 2-3 portioner.
härliga recept.....
ingen mer som vill dela med sig utav polska härliga recept.. mat som bak....