• Scruffy

4-års kalas

Om två veckor ska vi har kalas för dotter och hon har bjudit sina kompisar från dagmamma.

Jag har satt kalas tiden till två timmar på em.
    Åldern på barnen som kommer är mellan 3-6 år, de flesta mellan 4-6 år.

Jag hade tänkt bjuda på glasstårta samt äppeljuice.
    Sedan tänkte jag köpa lite mariekex också, men något mer tänkte jag inte bjuda på.
    Mina barn har inte fått smaka på läsk och jag vill inte bjuda på det.

Räcker det, eller ses det som snålt? Alla har ju ätit lunch och ska väl äta middag hemma sedan?

Vad anses som en skälig summa för present? (Bra att veta om andra frågar efter tips)

Vi tänkte ha en fiskdamm, och i påsen ska vi lägga lite smått och gott, men det enda godiset dem får i den blir en klubba.

Vill gära ha tips om lekar. Det enda jag kan komma på är att sätta knorr på griseknoen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 09:19
    Ett förtydligande, den äppeljuicen jag bjuder på har inget tillsatt socker, utan endast det som naturligt förekommer i äpplen.

• Svar på tråden 4-års kalas
  • Weezy

absolut inte snållt allt eller dåligt att ni inte bjuder på mer.. barn i den lilla åldern har inget hum om ( bör inte h a)godis, tårta kakor etc.. dock hade jag skippat äååle jouicen till eco saft utan socker.. dock god fortfarande ...

lekar .. ja stolar som man ska sätta sig på när musiken tra slut.. vet inte riktigt vad den heter men man har en stol mindre än barn och så går man runt i en ring. när musiken stannar så ska man snavbbt sätta sig ner ...

Äpple i vatten..
    man har händerna på rgg och ett äpple i en bunke med vatten.. den som först fångar äpplet med munnen vinner.. KANSKE är de för små för denna .. Det får du bedömma....

Hinerbana med leksaker.. hitta på och va krativ så att de bara inte göt sig illa...

skissa och gissa...( modernare pictionary ) lätta saker som barn kanske kan rita..

ja det finns hur mycket som helst sök på google på lekar till barnkalas så hittar du nog massor av mer saker där.. lycka till

• petsod

Tycker att det låter rimligt men är ni rädda om barnens tänder med tanke på socker så skulle jag inte satsa på klubba, den räcker ju så länge och innehåller massor av socker.

• Elfva

Om du vill bjuda på något mer så varför inte skära upp lite frukt och göra små fruktspett på tandpetare, det har varit jättepopulärt med frukt på våra barnkalas.

När föräldrarna frågat vad hon önskar sig har jag sagt att det är mindre viktigt med presenter, det viktigaste är att få bjuda på kalas och ha roligt så som exempel på presenter har jag typ sagt tuschpennor, ritpapper, hårspännen och så vidare

När det gäller lekar så tror jag att de är lite små för styrda lekar, en skattjakt kanske kan fungera men annars så brukar de sysselsätta sig själva. Vill man hjälpa till lite kan man ju ställa fram pennor och ritpapper, kanske lite pärlor och piprensare att göra armband av eller dylikt men annars brukar de roa sig själva.

Lycka till!

• strojes

Vi hade 4 årskalas i våras för dotterns dagmamme-kompisar (ålder 3-5 år).

Kalastid 2 timmar:
    Paketöppning (paketens värde gissar jag vara runt 50-lappen eller något mer)
    Bjöd på cupkakes och saft.
    Fri lek.
    Fiskdamm
    Slut

I godispåsen låg:
    en balong
    några chokladpengar
    några bilar (ahlgrens godisbilar)
    två minituchpennor
    en clementin

• SweetStarAngel

Varför så rädda för socker på kalas?? På kalas tycker jag det är fullt ok att bjuda på både fikabröd, glass och tårta och ha godispåse. Så har vi på barnens kalas och de kalas de varit på har det aldrig varit "hysteri" kring socker....
    Ärligt talat känns kalaset lite snålt tilltaget men huvudsaken barnen blir nöjda

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!!
  • Tant Green

Vi ska ha 4-arskalaset en lordag just for att det ska vara mer ok med godis, vi kommer bjuda pa tarta, kakor och saft och i fiskdammspasen blir det formodligen en tablettask (eller liknande), nagra bokstavskex och en liten pase popcorn (+ en fingerdocka, en ballong och nagra klistermarken).

Det blir inga organiserade lekar utan vi ska ha kalaset ute i en lekpark (det blir alla dagiskompisarna, vi firar tillsammans med en pojke pa dagis som fyller samma dag) sa de far leka fritt.

• strojes
    SweetStarAngel skrev 2009-08-11 07:58:11 följande:
    Varför så rädda för socker på kalas?? På kalas tycker jag det är fullt ok att bjuda på både fikabröd, glass och tårta och ha godispåse. Så har vi på barnens kalas och de kalas de varit på har det aldrig varit "hysteri" kring socker.... Ärligt talat känns kalaset lite snålt tilltaget men huvudsaken barnen blir nöjda
    om man har kalaset en vardag som vi hade vill man kanske inte överrösa barnen med socker men självklart är det ok med socker på kalas och är det på en lördag är inte vi rädda för socker på kalas.
  • Evangeline72

Vi har bestämt oss för att ha kalaset på Bushuset i Göteborg. Mest för att vi har en liten bebis hemma och inte riktigt orkar ha en massa barn hemma. Men även för att vår dotter gärna vill ha det där.

Svar på tråden 4-års kalas