• Mammatilltretroll

Diskmaskinen lämnar en vit sträv beläggning på disken. Hjälp!

Vi har aldrig haft problem med diskmaskinen förut och den är 1 år gammal..
    Men nu när man kör den så blir det som en vit sträv tydlig beläggning på all disk. Så allt måste handdiskas om :|
    Vi bor i Sthlm och har ingen egen brunn eller så utan Stockholmsvatten.

Vi kör sånna där AllinOne YesTabs och har aldrig spolglans eller så..
    Vad kan felet vara och vad gör man åt saken??
    Snälla hjälp jag vill inte handdiska idag igen!!

• Svar på tråden Diskmaskinen lämnar en vit sträv beläggning på disken. Hjälp!
  • antispantis

dags att köra en rengörings omgång på diskmaskinen, det gör vi en gång i månaden för att hålla den ren, Finns tabletter att göra på affärn

• prinsesstårtan

dax att fylla på salt?

• Jennnyn

Det kan vara diskmedelsrester som bildar beläggningen. Testa att köra en extra sköljning efter det vanliga programmet. Jag hade också liknande förut, men nu är disken blank och ren igen

En annan gissning är att saltet kanske behöver fyllas på.

• Mammatilltretroll

Jag blir galen..

Nu har vi:
    Använt diskmaskinsrengöring
    Citronsyra som ska vara så avkalkande
    Rengjort alla filter och silar
    Dubbelkollat att vi inte ska ha salt i maskinen, vilket vi inte ska då vi har väldigt mjukt vatten

Men ändå så blir glasen och tallrikarna en tjock vit beläggning som inte går att diska bort med handdisk och diskborste.
    Gnuggar man däremot med citron går det bort direkt varför jag tror att det är kalk.
    Men frågan är hur i hela friden kan det plötsligt simsallabim bli sådana grova kalkavlagringar när vi inte bytt diskmedel senaste 10 månaderna och dessutom gjort rent maskinen?
    Jag fattar ingenting och det gör inte heller de på Electrolux jag pratade med...

Jag vill inte handdiska igen!!

• Jennnyn

Nej det förstår jag! Går det inte att ha något kalklösande medel tillsammans med maskindiskmedlet? Vet inte om det skulle funka (bara en tanke)

Alt kanske du kan köra maskinen tom, det varmaste programmet, med en massa citronsyra ì? Fast det kanske du redan har gjort...Häll dessutom ättika i spolglansfacket! Det funkar nästan bättre än vanlig spolglans tycker jag.

Svar på tråden Diskmaskinen lämnar en vit sträv beläggning på disken. Hjälp!