• förväntansfull förälder

Emmaljunga syskonvagn med eller utan svänghjul??

Jag är ute efter en bra syskonvagn o har fastnat för Emmaljungas tvillingvagnar! Mitt krav är att det ska gå att ändra styret när barnen sitter i så man snabbt o enkelt ändrar färdriktning!

Då finns det ju en vagn (twin cerox 360) som är fin!
    Men min fråga är... Hur bra är det egentligen med svängbara hjul??
    Fungerar det i alla terränger? Hur går det på vintern när det är snö o blask?? Kör jag fast då? Tilläggas bör att vi bor på landet o vår dagliga runda består mestadels av grusväg!

Kanske man ska köpa en med 4 stora vanliga hjul??

Någon som har erfarenhet o vill dela med sig?

• Svar på tråden Emmaljunga syskonvagn med eller utan svänghjul??
  • Helenapena

Hej!
    En syskonvagn med fyra fasta hjul är inget att rekommendera! Det blir otroligt tungt, svårtmanövrerat och otympligt på alla vis. Om du provkör i butik så var noga med att provköra med barnen i vagnen, skillnaden med och utan "last" är enorm.
    Enligt mig och mina erfarenheter är svängbara hjul ett måste på en syskonvagn

Lycka till i djungeln!

Tack! Förstår att det måste vara enklare att styra, men hur fungerar dom vintertid?? I snö osv??

• Laire

Ska du bara köra på landet och i grus så skulle jag ta fyra fasta hjul, även om det är tungt att svänga så behöver du inte parera hela tiden på raksträckorna. Ska det vara blandad körning (utomhus på landet vs. inomhus och i stan) skulle jag ta svängbara hjul.

Tänk på att Twn Cerox 360 har utgått från Emmaljungas sortiment om du tänkt köpa den ny är det nog bråttom att kolla så det finns några kvar, nu finns Twin Nitro som är rätt lik men utan det svängbara styret.

Tack Laire!
    Jo det är tänkt att det ska vara blandad körning med vagnen! Mestadels kommer den nog att användas när man åker till stan.
    Men hur fungerar det med småhjulen på kullersten?

Jag har 2 vagnar att välja på som är begagnade, en med små svängbara hjul o en med fasta hjul!
    Därför jag har så svårt att välja innan jag klipper till!

• Helenapena

De svängbara hjulen är oftast låsbara så blir det väldigt ojämnt går det ju att lösa så. Vet inte hur det är med små svängbara hjul på ojämnt underlag men de större svängbara är det inget problem med. Vi hade en Carena Double Swing (påminner mycket om babytravels syskonjogger) och den fungerade bra i snöslask och på ojämna vägar.

• mammaveronica77

Jag har precis samma fundering.... Jag kommer mest att köra hemmavid där det är grusväg eller skogsstigar. Tycker fyra stora hjul känns klumpigt men om de svängbara inte fungerar i terrängen så finns det ju inget värre... Men jag vill ju även ta mig fram smidigt på köpis och i sta... Tycker babytravel verkar ha så liten liggkorg, min bebis kommer i februari=kallt. Får allt plats!
    Lutar åt en El, frågan är svängbara hjul eller inte... På nitron, visst är sitsen vändbar?

• Zelmilainen
    mammaveronica77 skrev 2009-08-10 17:00:33 följande:
    Jag har precis samma fundering.... Jag kommer mest att köra hemmavid där det är grusväg eller skogsstigar. Tycker fyra stora hjul känns klumpigt men om de svängbara inte fungerar i terrängen så finns det ju inget värre... Men jag vill ju även ta mig fram smidigt på köpis och i sta... Tycker babytravel verkar ha så liten liggkorg, min bebis kommer i februari=kallt. Får allt plats!Lutar åt en El, frågan är svängbara hjul eller inte... På nitron, visst är sitsen vändbar?
    sitsen på nitron är vändbar.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmilainen

ts, varför vill du ha det svängbara styret? om det är för att få de stora hjulen (bak) fram behövs det ju inte om det är en vagn med stora roterande fram. skulle de snurra runt är det ju bara att låsa. som jag skrev i en anna tråd finns det vagnar som är gjorda för terräng. dvs bla den jag länkade till där.

Vill ha bebis nuuu!!!

Jag har idag varit o provkört en twin cerox 360 på babyproffsen o den kändes kanon!! Så det får nog bli en sådan!!!

• Zelmilainen
    förväntansfull förälder skrev 2009-08-10 19:26:08 följande:
    Jag har idag varit o provkört en twin cerox 360 på babyproffsen o den kändes kanon!! Så det får nog bli en sådan!!!
    kolla bara så allt finns inne i butik då det ej går att beställa den mer från fabrik.
    Vill ha bebis nuuu!!!
    Zelmilainen skrev 2009-08-10 19:31:35 följande:
    kolla bara så allt finns inne i butik då det ej går att beställa den mer från fabrik.
    Just det ja... glömde säga att jag har en på gång som är begagnad! Var bara o provkörde för att vara helt säker på vilken jag skulle välja samt att det kändes bra att diskutera lite med personalen ang vagnen!
  • Zelmilainen
    förväntansfull förälder skrev 2009-08-10 19:33:24 följande:
    Just det ja... glömde säga att jag har en på gång som är begagnad! Var bara o provkörde för att vara helt säker på vilken jag skulle välja samt att det kändes bra att diskutera lite med personalen ang vagnen!
    ok, då så. =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Emmaljunga syskonvagn med eller utan svänghjul??