• Anonym

Vad gäller vid jul?

Min sambo har en dotter sen ett tidigare förhållande. Dom bråkar om allt! Nu är det tjafs om vem ska ha henne på juafton. Julafton inträffar på mammans veckor, förra året hade mamman dottern hela julen osv. Nu detta år vill pappan hämta dottern den 23:e för att kunna ha henne hela julafton, men mamman säger nej : "Det är min vecka jag bestämmer"
    Vad är det egentligen som gäller vid storhelger såsom julafton?
    Jag har en son sen tidigare förhållande men jag och pappan har kommit överrens om varannat år oavsett vems vecka. Är det inte så det ska vara?

• Svar på tråden Vad gäller vid jul?
  • Svartamoln

Som jag förstått (och antar/måste rekommenderas av fam rätt) är vartannat år vanligast och "bäst för barnet" - barnet vill väl fira med båda sina föräldrar!?!?!!! Men tyvärr, som alltid finns det dem som "står över detta" och hellre tänker på sig själva...

Det går enkelt att ändra/byta dagar lite för att lösa detta på ett bra sätt! Förslagsvis - kontakta fam rätt!!!
    23-25 :e eller vad man anser rimligt. Beroende på har man v.v. över jul/nyår, dvs "halva lovet var" eller ena föräldern har jul, den andra nyår, nästa år byter man.

Jul kan man fira vilken dag som helst, lika mysigt som om det vore julafton, det är stämningen och att vara tillsammans som är det viktiga!
    men självklart vill väl alla ha lite "riktig jul"...

Hoppas det löser sig

• Anonym

Ja, så tycker jag också att det borde vara. Jag rådde min sambo att fråga mamman och hon sa ju nej som planerat. Sa åt honom att kontakta socialen och få rådgivning. Tycker det är så tråkigt att dom alltid ska bråka om deras barn - mamman tänker oftast bara sitt eget behov av dottern, inte vad som kanske är bäst/roligast för barnet. Min sambo höll sig borta förra året i hopp om att mamman skulle vara tillmötesgående detta år, men icke!

• Moflo

Mina barns pappa totalt vägrar att ha barnen över jul, nyår, påsk eller midsommar. Det är mammans dagar, punkt slut, även fast vi har v v resten av året. Jag tycker att det är skönt att få ha barnen hos mig under högtiderna, men det är ju löjligt att resonera som pappan, eller i det här fallet mamman gör.
    Tycker också att din sambo bör kontakta familjerätten/soc för att se vad han kan göra och om det finns någon hjälp att få där!

• Anonym (pären)

Jag och mina barns pappa har varit skilda i snart 10 år. Barnen har aldrig firat jul med mig på julafton sedan vi tog skilda vägar. Det var en stor sorg de första åren tills jag lärde mig att det är jag som väljer om jag vill vara ett offer. (nu säger jag inte att alla behöver göra som mig) Så nu firar vi jul när helst de sedan kommer och med åren har det inte blivit lika viktigt för dem att ha "julaftonskänsla" när de väl kommer så vi firar vår jul och de kommer när de kommer.
    Jag har kommit till en punkt där jag anser att min största "hämd" är att inte bli nedslagen i sinnet varje gång förutsättningarna för umgänget förändras. Mitt liv måste gå vidare och jag sitter inte hemma längre och bara väntar på nästa gång de kan komma. Men det har tagit alla dessa år att komma till denna insikt för mig.

• Anonym

Allt hade ju varit så mycket lättare om dom bara kunde komma överrens om varannat år med storhelger. Kommer bli kämpigt om dom ska hålla på att bråka om allt varje år. Dom har sprungit hos soc titt som tätt pga att dom aldrig kan komma överrens... Vill inte försköna min sambo, han var lika illa när jag träffade honom. Men när han såg hur jag och min ex-man kom överrens om vår son så ville han också ha det så. Det är tufft och tråkigt att man förlorar tid med sina barn pga separationer men så är det ju bara, båda föräldrarna har ju lika mycket rätt till sitt barn och barnet har definitivt rätt till båda sina föräldrar!

• Morghana

Vi försöker fira jul med dottern vartannat år. Ibland har det blivit ändringar men då har vi firat dagarna innan eller efter.
    Men vartannat år försöker vi med iaf. Nyår har så gott som alltid blivit hos pappan då hon har varit där nästan hela jullovet förutom de dagar hon firat jul hos mig.
    Även midsommar försöker vi ta vartannat år med vissa ändringar ibland.
    Och påsk har nästan alltid blivit med pappan då de brukade vara hos hennes farmor och farfar. Men även påsk försöker vi dela upp lite nu.
    Nu har hon flyttat till pappa så då kommer hon antagligen fira nyår hos mig då hon är här på lovet.

• MariaE

hos oss fick barnen själva välja när vi separerade. dom ville fira jul som dom alltid gjort och så gjorde vi det också. alltså julafton med min släkt och juldagen med pappans. så pappan hämtar alltid den 25e på förmiddagen dvs före lunch nångång.
    tror inte nån lider av det faktiskt utan det är rätt skönt att veta hur det ser ut varje år. sen är det perfekt för barnen eftersom dom andra barnen i min släkt kör varannat då kanske dom har otur att gå om varandra.

• Anonym

Håller med, det är skönt att veta vad som gäller varje år. Sambons dotter är bara 2,5 år så hon kan inte riktigt välja själv...

• Anonym

Min sambo har en dotter sedan ett tidigare förhållande. Han har fått fira EN jul med henne. Mamman satte alla regler och min sambo fogade sig av rädsla för att inte få träffa dottern alls. Till slut bestämde dottern själv att hon skulle fira varannan jul med mamma och varannan med pappa. "Jamen då ska jag ha första julen" sa mamman, och så blev det såklart. Numera har vi ingen kontakt alls med dottern, hon har valt bort oss för att slippa de konflikter hon får med mamman när hon träffar oss (mamman har ägnat hela dotterns liv åt att få bort min sambo från henne, förklarat för dottern att pappan inte ville ha henne etc.) Nu är dottern 17 år och har inte svarat i telefon när min sambo har ringt på över ett år. Kommer aldrig förstå hur man kan göra så mot sitt barn som mamman har gjort mot henne.

Jag har också ett barn sedan tidigare och vi gjorde upp direkt att han skulle tillbringa varannan jul med pappan. Nu har det ändå inte riktigt blivit så eftersom de bara är fyra stycken som firar och inte bryr sig om ifall de får fira på juldagen istället (min son är enda barnet på den sidan av släkten) medan min sambos släkt (som vi firar med de jular sonen ska vara hos pappan) är enorm. Hela släkten firar tillsammans och det är ett STORT firande. Dock är det här ett arrangemang som vi är överens om, hade det varit viktigt för mitt ex att ha sonen på själva julafton hade jag aldrig motsatt mig det. Hur man än gör är ju det viktiga att man är överens.

Så TS, jag håller med dig fullständigt om att det är så det ska vara och lider med er. Det är en hemsk situation, både för er och dottern. Usch, blir så ARG på människor som gör sådär!

• Meria

Varannat år låter väl bäst för barnet iaf, så hon får fira jul med båda föräldrarna kontinuerligt. Min syster och hennes ex kör på 23-25 och så har den andra 25:e till 1/1, så den som inte har jul, har nyår och lite av julhelgen.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
Svar på tråden Vad gäller vid jul?