• jaärja

Bra ansiktsrengörings mot finnar, vid graviditet??

Skulle verkligen behöva tips på någon bra tvätt o medel mot finnar...

Har haft mycket finnar förut, innan grav... Men aldrig så här mycket, beror väl säkert på alla hormoner...

Använde proactiv från tv-shop förut men blev avrådd att använda det (av företaget själva) när jag misstänkte att jag var gravid..

Nu använder jag L300 från apoteket, o kan inte säga att det hjälper ett dugg..

Nån som har nåt bra tips, inte kul att gå runt o se ut som en fjortis i ansiktet.... =(

• Svar på tråden Bra ansiktsrengörings mot finnar, vid graviditet??
  • saltflingan

Använd produkter som passar din hudtyp och använd sen basiron mot finnarna. Finns på apoteket i 2 olika styrkor, den svaga är den som rekommenderas under graviditet.

För egen del hjälper det inte så mycket iaf eftersom jag fått så mycket hormonplitor (och då hjälper ingen finnmedel). Men på finnarna hjälper det så klart.

• LuViGli

Kanske ska låta lite konstigt men både jag och min kille använde Lactacyd under våra "finnigaste" dagar. Kändes bra mot huden och finnar försvann utan att hinna bli riktigt stora. Jag använder det fortfarande ibland, även när jag inte har finnar. Eller så använder vi ibland Intim tvål på ansiktet. Funkar också bra.

Tänkte också att du borde hitta en bra ansiktskräm som ska passa dig. Prova nånting för känslig hud, utan parfym.

Lycka till!

• festisjordgubb

testa neutrogenas som finns på apoteket, ansiktsmask+rengöring, fungerar och/är superbra mot orenhy och finnar, rengöringen luktar så fräscht och man känner sig ännu fräschare efteråt, testa! det hjälper mig mot dålig hy, jag använder även krämen från samma serie :)

ps. proaktiv hjälper inte ett skit, har testat! :P

• Tetran

Jaärja - skrev just ett nytt inlägg om mina j-a finnar. Har haft det precis som du. Använder Theresas produkter. Helt naturliga, inget konstgjort i dem alls. De är dem som har hjälp mest. Vet precis hur du känner :(

• bzzzzzz

Jag är hudterapeut och har lite tips... jag tycker du ska använda så rena produkter som möjligt och kan rekommendera Dermanord, dessa är helt kemikaliefria och därmed inte tilltäppande. Svenskt märke till bra pris, går att beställa på nätet- www.dermanord.se

• oktoberbebis09

vichys gröna serie från apoteket är kanon mot oren hy och finnar. Ansiktstvål och toner.. testa! Har hjälpt alla jag känner som har haft problem med finnar!

• saltflingan
    bzzzzzz skrev 2009-08-11 22:17:16 följande:
    Jag är hudterapeut och har lite tips... jag tycker du ska använda så rena produkter som möjligt och kan rekommendera Dermanord, dessa är helt kemikaliefria och därmed inte tilltäppande. Svenskt märke till bra pris, går att beställa på nätet- www.dermanord.se
    Om man går in och läser på deras sida ser man att det inte stämmer, för att bara ta ett exempel så använder de sig av parabener i sina produkter. Om man vill undvika farliga kemikalier så kan man läsa lite om dem på denna sida. Men att undkomma kemikalier helt idag är omöjligt, det finns i allt, inte bara skönhetsprodukter.
    www.pureshop.dk/
  • bzzzzzz

"Undersökningar på det danska Rigshospitalet i Köpenhamn visar att phtalater och parabener i cremer tas upp via huden och kan mätas i blod och urin (tidningen Politiken 18 oktober 2004). Mot bakgrund av de nya resultaten råder Miljøstyrelsen gravida och småbarnsföräldrar att välja produkter utan konserveringsmedlena butylparaben och isobutylparaben, som har störst hormonliknande effekt. Mer information finns på www.miljoeogsundhed.dk (18.10.04/lpp)."

"Ethylparaben, Methylparaben, propylparaben:
    Konserveringsmedel som också används i mat. Genom att kombinera olika parabener, så kan vi minimera den totala mängden. Parabener är en grupp syntetiska konserveringsmedel som används i ca 100 år och anses vara de mest ofarliga och mest beprövade. "

Det var naturligtvis fel av mig att skriva "helt kemikaliefria", skulle hållt mig till näst intill. Det finns inte många märken i dag som kommer så nära som dermanord gör, och jag tror på att detta är det bästa som finns just nu.. Hoppas du hittar nåt som passar dig! Bra länk spökplumpen!

• Pionan

Undvik produkter med sodiumlauretsulfat, det irriterar bara. Apotekets oliva tror jag är bra. Egentligen tror jag att gravidfinnar bara är att vänta ut. Min gick över ganska fort men jag har fortfarande några läskiga enna på ryggen.

• Lily78

Dermalogica har superbra okomplicerade produkter. Använd absolut inga starka/aktiva grejer när du är gravid och uttorkande finnmedel gör oftast saken bara värre.

Naturliga produkter utan tilltäppande tillsatser kan vara ett alternativ, och Dermalogica som jag skrev ovan är bra och milda produkter över huvudtaget.

Oljemassage vid mycket finnar/pormaskar kan fungera, t.e.x jojobaolja från hälsokosten, oljan "löser" talget och gör att de kommer upp till ytan vilket kan minska finnarna. Inte säkert att det fungerar men värt att prova.

Lycka till!

• God cares

Vanlig ren honung är grymt bra! Naturligt och billigt :) Honung smälter när man tar det i handen, och då är det bara att massera ansiktet lite och sen skölja bort med ljummet vatten. Eller varför inte prova OCM - oil cleansing method som du kan läsa om i TS här: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

• Celoo

Urk, har använt basiron 10% hela graviditeten (hade den innan nämligen) och trodde inte det skulle vara någon fara eftersom det står att den är ok att använda enligt fass, men nu blev jag nojjig,

Svar på tråden Bra ansiktsrengörings mot finnar, vid graviditet??