• FeeBee

Ryggmärgsbråck

Om en baby kommer födas med ryggmärgsbråck, kan man känna sparkar ifrån den då?
    Ser man på UL att den är förlamad?

Vet tyvärr inte så mycket om detta ämne, så är tacksam för alla svar.
    Vet att man kan ta reda på det genom FVP.

Men man borde väl inte kunna se benen och fötterna röra sig på UL och i övrigt känna sparkar OM det skulle vara så?

Ha det bra alla ni därute!

• Svar på tråden Ryggmärgsbråck
  • Hattifnatt

Jag vet inte så mycket om detta, men man borde faktiskt kunna känna lite sparkar om det bara finns fungerande reflexbanor nedanför bråcket, de behöver inte kommando uppifrån hjärnan ( jämför en nackad höna som springer...)

Däremot ser man nog nästan alltid bråcket på ul.
    Man kan också kolla bråck hos foistret med ett blodprov på mamman, som mna kan ta om man inte gör ett fvp.

• kattis81

shit vilken hemsk jämförelse...!!!
    när jag var på UL så visade den där sköterskan som utförde ultraljudet bebisens ryggrad, man kunde se varenda liten kota, antar att det vid ryggmärgsbråck är en glipa i ryggraden? och isf syns det ju tydligt.
    rätta mig om jag har fel..!

• fade

Jag har undrat över samma sak och sparkar kan man tydligen känna i och med att bebisen ligger i vatten...

• FeeBee

Hm.. Som tur är är det inte så vanligt med ryggmärgsbrock, men det är sånna tankar som far runt i mitt huvud.
    Tack för era svar i alla fall =)

• Tjej 1975

Jag var på UL igår och frågade läkaren om just ryggmärgsbråck. Hon sa att man kan känna sparkar om bråcket är av mindre art. Små bråck syns inte på ett UL, men Pyret rörde massor på benen och på ett sätt som gjorde att hon helt kunde utesluta något större bråck.

• Bellas mamma

Ni missar väl inte att äta folsyra? Det är bevisat att risken att föda ett barn med ryggmärgsbråck minskar då. Bara ett tips! Har hört att det föds väldigt få barn med ryggmärgsbråck nuförtiden tack vare folsyra!

• Månsi

är ledsagare till en tjej med ryggbråck å hon kan röra bennen och krypa så då borde man kunna känna sparkar i magen eftersom vilketfall hon kan röra på bennen

• nina1

För att Folsyra ska ge någon effekt så ska man äta det så tidigt i garviditeten som möjligt och helst innan man blir gravid, annars är det nog ingen ide.

• thyssa

Jag var gravid för ca tre år sen och då upptäckte man ryggmärgsbråck vid UL i v 17. Jag fick göra ett vaginalt UL också och läkaren som gjorde det var helt säker på sin sak. Jag hade inte känt några sparkar vilket jag tolkade som att det var för tidigt men det kan ju också har varit p.g.a bråcket. Jag fick hastigt och lustigt göra FVP också som bekräftade diagnosen. Efter mycket funderingar så bestämde vi oss för att avbryta graviditeten. Det var inget lätt beslut men jag har inte ångrat det. Fostret hade ett stort "hål" i ryggraden så det var ett gravt ryggmärgsbråck.
    Nu är jag gravid igen i v 24 och allt ser bra ut!! Den här gången har jag proppat i mig massor med folsyra (redan innan jag blev gravid) och det har tydligen hjälpt!

Svar på tråden Ryggmärgsbråck