• Anonym (undrar)

Ska det vara omöjligt att få en lägenhet när man har bet.anmärkning?

Min bror får inte tag på en lägenhet, han har fått en betalningsanmärkning. Tydligen så har hans fru också det. Nu har dom ingenstans att bo utan bor hemma hos nån kompis, i en tvåa, med deras bebis som är 3 månader.
    Han har bara jobb då och då, och hon är föräldraledig. Dom har försökt att få socialen att hjälpa dom men dom måste ha lägenhet först, sen får dom hjälp. Men problemet är då att ingen av dom får ta någon lägenhet. Vad ska dom göra? Dom måste ju ha någonstans att bo? Någon som har nåt förslag?
    Det finns inte många som kan gå i borgen för dom heller tyvärr.

• Svar på tråden Ska det vara omöjligt att få en lägenhet när man har bet.anmärkning?
  • Anonym

Dom kan ta kontakt med bostadsgruppen (bosgruppen) på soc.
    Men tyvärr så har inte alla komuner detta.

Men där får man bra hjälp. om dom hittar en lägenhet kan dom fråga om soc hyr den i första hand och din bror och hans fru i andrahand av dom. Efter 2 år får man ta över kontraktet om man skött sig.
    Och bosgruppen har även egna lägenheter man kan få hyra via dom.
    Man får komma in på möte först där dom tar upp alla skulder och varför man inte kan få hyra på egenhand därefter får man börja söka.
    Sköter man sig inte så är det kort uppsägning 1 månad(från båda håll)

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2009-08-10 12:12:51 följande:
    Dom kan ta kontakt med bostadsgruppen (bosgruppen) på soc.Men tyvärr så har inte alla komuner detta.Men där får man bra hjälp. om dom hittar en lägenhet kan dom fråga om soc hyr den i första hand och din bror och hans fru i andrahand av dom. Efter 2 år får man ta över kontraktet om man skött sig.Och bosgruppen har även egna lägenheter man kan få hyra via dom.Man får komma in på möte först där dom tar upp alla skulder och varför man inte kan få hyra på egenhand därefter får man börja söka.Sköter man sig inte så är det kort uppsägning 1 månad(från båda håll)
    Okej, men det verkar inte som att det fanns i deras kommun då eftersom dom har frågat där.
  • Anonym

Hyra i andrahand då?
    I mindre attraktiva områden lär de väl vara mindre kräsna ang. sånt.

• Anonym

Be dom fråga och kolla om det finns någon bosgrupp. har dom varit in på nåt möte eller ringde dom växeln?

Vilken komun bor dom i?
    Kan ingen borga för dom?
    Har dom ringt på privatägda lägenheter, brukar va lättare att hyra om någon borgar. Vissa större hyresföreningar kan va riktigt hårda på att hyra ut om man har skulder och dålig inkomst. (helt omöjliga)

• MickeN1973

Det beror på vilken sorts betalningsanmärkning det är..

Gäller det hyresskulder då är det svårt.

Men har din bror god ekonomi i övrigt då brukar det inte vara något problem.

Hur många ställen har han sökt hos?

• Anonym

Gäller det hyresskulder kan det vara svårt som MickeN1973 sa, men i övrigt ska det inte vara några större problem.

Jag har själv flera betalningdanmärkningar och jag har aldrig haft problem med att få lägenhet.

• Anonym

Då dom inte får nån lägenhet nånstans måste de va så att deras skulder spelar en roll där + kanske inkomsten.
    Och om dom skulle få en lägenhet så är det bara att ta den, först bästa dom kan inte va kräsen nu.
    Innan bosgruppen går in måste man ha sökt hos alla privatägda och stora hyresföreningar och fått ett nej. och om bosgruppen hälper så måste man ta första bästa lägenheten och inte tack nej till nåt. tackar man nej så får man inge mer hjälp.

• Anonym

Om man har skulder hos kronofogden är det svårt att få lägenhet oberoende va de är för skuld.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-10 12:39:18 följande:
    Om man har skulder hos kronofogden är det svårt att få lägenhet oberoende va de är för skuld.
    Det behöver det inte vara, som jag skrev högre upp så har jag själv bet.anm. hos kronofogden och jag har aldrig haft problem att skaffa lägenhet.
  • Anonym

Okej de är väl olika från stad till stad kanse. men tydligen så har ST:s bror problem att få en lägenhet pga skulder.

Så då finns de bara 2 saker att någon borhar eller bosgruppen.

Men till St det är lättare att hyra från privatägda än stora hyresföreningar som kan va hårdare på skulder. och att visa upp att dom börjat sköta sina skulder och betalar av dom är ett stort + i kansten att visa upp när skuldfrågan kommer upp nästa gång. att dom lärt sig en riktig läxa!

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2009-08-10 12:26:44 följande:
    Be dom fråga och kolla om det finns någon bosgrupp. har dom varit in på nåt möte eller ringde dom växeln? Vilken komun bor dom i? Kan ingen borga för dom? Har dom ringt på privatägda lägenheter, brukar va lättare att hyra om någon borgar. Vissa större hyresföreningar kan va riktigt hårda på att hyra ut om man har skulder och dålig inkomst. (helt omöjliga)
    Vet inte om dom har kollat privata, men jag tror det. Ingen kan/vill gå i borgen.
    Ska säga åt honom att ringa igen om bosgrupp.
    MickeN1973 skrev 2009-08-10 12:29:58 följande:
    Det beror på vilken sorts betalningsanmärkning det är.. Gäller det hyresskulder då är det svårt. Men har din bror god ekonomi i övrigt då brukar det inte vara något problem. Hur många ställen har han sökt hos?
    Nej det är inte hyresskulder, men han har ingen ekonomi alls som är fast. Vet inte alls hur många ställen, dom har försökt ett bra tag nu så det är nog dom flesta.
  • Anonym

Om ingen (inte ens du TS??) vill gå i borgen finns det kanske en anledning till det. Antagligen samma anledning som det finns till att de inte får en lägenhet, dvs. att de är dåliga på att betala tillbaka pengar/göra rätt för sig.

• Anonym

Vilken stad bor dom i för bosgruppen finns i dom flesta kommuner.
    Det största hyresföreningen här jag bor hyr inte ut till nån med skulder utan att någon borgar eller bosgruppen. Bosgruppen är som en borgesnär.

Och om dom inte får enlägenhet pga inkomsten så är det bara att säga till hyresvärden att vi kommer få ekonomiskbistånd så fort vi kan via upp hyreskontraktet. Men är dom dåliga på betala räkningar så förstår jag varför ingen vill hyra ut och har dom sökt länge så kanske du inte vet av alla deras skulder? för nåt är fel om ingen vill hyra ut.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2009-08-10 14:36:52 följande:
    Om ingen (inte ens du TS??) vill gå i borgen finns det kanske en anledning till det. Antagligen samma anledning som det finns till att de inte får en lägenhet, dvs. att de är dåliga på att betala tillbaka pengar/göra rätt för sig.
    Jag hade gått i borgen om jag hade kunnat. Men skulle det krisa sig för dom en månad så har jag inte råd med deras hyra. Dom betalar tillbaka det dom lånar och hans skuld är nog en böter vad jag vet.
    Anonym skrev 2009-08-10 14:47:52 följande:
    Vilken stad bor dom i för bosgruppen finns i dom flesta kommuner. Det största hyresföreningen här jag bor hyr inte ut till nån med skulder utan att någon borgar eller bosgruppen. Bosgruppen är som en borgesnär. Och om dom inte får enlägenhet pga inkomsten så är det bara att säga till hyresvärden att vi kommer få ekonomiskbistånd så fort vi kan via upp hyreskontraktet. Men är dom dåliga på betala räkningar så förstår jag varför ingen vill hyra ut och har dom sökt länge så kanske du inte vet av alla deras skulder? för nåt är fel om ingen vill hyra ut.
    Det gäller nog Jönköping. Men dom har inte fler skulder. Inte min bror iaf.
  • Anonym

Okej vad är det för skuld? bara ett böter? konstig att han inte får hyra då.
    gå in på kommunens hemsida och kolla, borde stå nåt om bosgruppen där så fall.

Om dom är gifta och söker en lägenhet tillsammans så kollar dom på bådas skulder och inkomster. kanske han kan söka en som bara står på han? men att hon flyttar in när papprerna är på skrivna?

Men om du kan borga för dom så gör om du nu litar på dom. För du skrev ju att så fort dom har en lägenhet så får dom socbidrag. Då behöver du inte vara orolig att dom inte betalar hyran. För soc står för hyran, elern och maten men inte för skulder.

• Waldo

En betalningsanmärkninga - ja det kan vara svårt men behöver inte vara ett hinder
    Anmärkning + skuldsaldo hos KFM - mycket svårt, då brukar borgensman behövas
    Anmärkning + skuldsaldo för hyra - näst intill omöjligt

• Dr Mupp

Betalningsanmärkning + skuld + ingen inkomst = näst intill omöjligt att hyra.

Syrran hade dessa "problem" och av alla hyresvärdar var det en som kunde acceptera henne som hyresvärd och detta efter skriftligt intyg från socialen att de står för hyran. Hon fick även endast ett provkontrakt på 9 månader, sköter hon sig inte åker hon ut.

• Anonym

Tror nog att de faktum att de saknar fast inkomst är ett större problem än en betalningsanmärkning. Om de har ett intyg från soc att de kommer få försörjningstöd och kanske bostadsbidrag så kanske det kan underlätta

• Anonym (varit där)

Hej!
    Har vart i denna situation själv med betalningsanmärkningar och försökt få lägenhet, en av mina anmärkningar var just hyresskuld men vill berätta att helt omöjligt är det inte! Kollade runt med olika bolag och till slut hittade jag ett som ville hyra ut till mig. Att jag var fast anställd kanske hjälpte till vad vet jag, men ingen borgensman behövdes

• Anonym

Till st. har din bror och hans fru fått någon hjälp eller löst problemet?
    har dom ringt om bosgruppen?

Svar på tråden Ska det vara omöjligt att få en lägenhet när man har bet.anmärkning?