• MrsDahl

Hur ser en dag/natt ut för er 6 veckors bebis?

Hej,

Min bebis är 6 veckor. Och vår dagsrutin ser ut så här:

Vi går upp ca 8.30 då får han mat (ersättning). Sedan får han sitta i babysittern medans jag äter och gör mig i ordning. Efter det så brukar han få ligga naken på filt och vi sjunger lite och myser. Sedan brukar jag tvätta av honom lite och sätta på blöja och nya kläder. Efter det så ligger han lite mer på filten eller jag bär honom i bärsele.

Han somnar sedan vid 16 tiden och sover från dess fram till morgonen, men då är det ju självklart matning var 3-5 timme.

Det som är jobbigt med det här är att han kan bli jätte ledsen och grining när vi ska göra saker, typ åka och fika hos någon eller besöka något köpcentrum. Jag märker ju att han är trött.

Jag har försökt få honom att sova på dagen för jag ser att han är trött, men då blir han arg, skriker och har jätte svårt att komma till ro.

Jag får för mig att han måste sova på dagen, men jag vet inte? Hur gör ni? Vad tycker ni om vår dag? Har ni något bra tips?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur ser en dag/natt ut för er 6 veckors bebis?
  • Radha

Åh om min bebis ändå sov på det viset...du får ju jättemycket tid att göra annat. Min lilla kille somnar vid 22-23 tiden och sover till ca 5 på morgonen (med amning varannan timme), på förmiddagen sover han ca 2 timmar, sen sover han oftast en till två timmar på eftermiddagen också. Jag är TRÖTT och hemmet ser ut som katastrof och jag och sambon hinner nästan aldrig umgås.

• superpuma80
    Radha skrev 2009-08-10 13:39:49 följande:
    Åh om min bebis ändå sov på det viset...du får ju jättemycket tid att göra annat. Min lilla kille somnar vid 22-23 tiden och sover till ca 5 på morgonen (med amning varannan timme), på förmiddagen sover han ca 2 timmar, sen sover han oftast en till två timmar på eftermiddagen också. Jag är TRÖTT och hemmet ser ut som katastrof och jag och sambon hinner nästan aldrig umgås.
    Och jag skulle vara glad om min bebis som så mkt som din {#lang_emotions_smile}. Min dotter är 6 veckor och hon sover ALDRIG på dagen utan endast på natten. Hon sover totalt ca 10 timmar per dygn. På dagen tar hon små powernaps i sjalen eller sittern. Behöver jag nämna att jag får INGET gjort?
  • MrsDahl

Tack för svar, men är inte era bebisar jätte trötta då eller är de glada hela dagen fast dom inte sover nått?

• lovelylinda

Gud va sjukt.. min dag ser precis likadan ut som din!! Sover inget på dagen men somnar nu ungefär å sover bra med bara matning emellanåt . Dagarna är inte roliga.. mkt gnäll å skrik å en jättetrött kille. Imorn börjar dessutom sambon att jobba... Kommer bli tufft!

Grabben är oxå 6 veckor, 7 på onsdag.

• superpuma80

För det mesta är hon superpigg men har trötta stunder emellanåt så hon skulle helt klart behöva en sovstund på dagen

• MrsDahl
    lovelylinda skrev 2009-08-10 18:46:37 följande:
    Gud va sjukt.. min dag ser precis likadan ut som din!! Sover inget på dagen men somnar nu ungefär å sover bra med bara matning emellanåt . Dagarna är inte roliga.. mkt gnäll å skrik å en jättetrött kille. Imorn börjar dessutom sambon att jobba... Kommer bli tufft!Grabben är oxå 6 veckor, 7 på onsdag.
    Menar du min dag? Om du gör det, försöker du få han att sova i alla fall? Min bebis blir 7 veckor på lördag.

Jag försöker få honom att sova lite på dagen, men då blir det bara i min famn för så fort jag lägger ner honom så börjar han skrika...
  • lovelylinda

Så är det med Sigge oxå.. Men han gillar bärselen så där sover han på dagarna. Jag har slutat att försöka lägga ner honom, han vaknar alltid då. Så idag sov han i bärselen 2-3 ggr men är lika trött nu ikväll och somna vid 10 men hanvar mkt lugnare idag. Så det var nog den sömnen i selen han behövde!

• storstrut

Min 6-veckorstjej somnar för natten ca 21. Vaknar för dagen ca 7.30 och har ammats ca 2-3 gånger under natten.

På dagen sover hon ca 5 timmar, antingen i bilstolen när vi är ute, i bärselen eller i vagnen. Mina äldre barn har inte sovit så här mycket när de var lika gamla. Jag hoppas att det håller i sig!

• MrsDahl
    lovelylinda skrev 2009-08-11 23:44:29 följande:
    Så är det med Sigge oxå.. Men han gillar bärselen så där sover han på dagarna. Jag har slutat att försöka lägga ner honom, han vaknar alltid då. Så idag sov han i bärselen 2-3 ggr men är lika trött nu ikväll och somna vid 10 men hanvar mkt lugnare idag. Så det var nog den sömnen i selen han behövde!
    Nu har jag varit på BVC och jag pratade men henne om det här och hon sa att jag skulle lägga ner honom i vagnen och köra den typ över en tröskel och han skulle få skrika i ca 10-20 minuter och sen så hon att han borde komma till ro. Hon tyckte att jag inte skulle låta han somna i min famn jämt och ständigt.

I dag har jag prövat att lägga ner honom i vagnen när han blev grining och han skrek ca 10 minuter sen så somnade han! Nu har han sovit i ca en timme. Jag är så glad! Annars brukar jag ta upp h0nom på en gång när han skriker, men BVC tanten sa att dom behöver skrika för att komma till ro. Ett jätte bra tips som kanske fungerar för dig lovelylinda?
  • lovelylinda

Åh tack så mkt!! Jag hade tänkt fråga dem när jag ska dit nästa vecka! Ska minnsann ta å testa det imorn. Skriv gärna hur det har gåt sen för er!! Jag återkommer oxå!

Idag har han faktiskt sovit i soffan 1 timma, visserligen satt jag jämte honom å var nära nästa hela tiden, men det är en början iaf!! Det märkliga är att han inte gjort såhär innan, det började häromdan bara.. Så det sak nog gå över!

• lovelylinda

det funkar!!! har försökt så här innan men har nog inte vart tillräckligt tålmodig! eller så har han inte vart redo.. nu sover han för 2a gången idag i vagnen, inte jättehårt, men han sover!!!

• xbumbix

jag vet inte om de är vanligt men min son på snart två veckor är väldigt självständig av sig va de redan från början ligger renan hela natten själv i spjälsängen å sover å vaknar hungrig en gång per natt då brukar han sova från halv tio till tre fyra å sen äta somna om å sova till sju åtta har inte gjort något spesiellt för att han ska bli så självständig

• Nynne

Oj, kan ni säga redan hur er dag ser ut? Min dotter är vaken mellan 30 minuter och 2 timmar i stöten och sover däremellan 30 minuter till 4-5 timmar. Det finns inget som helst mönster på hennes rutiner och vissa dagar får jag inget gjort förutom att ge storasyster så mycket tid som möjligt. Den enda fasta rutinen hon har är att sova ungefär 23.00-10.00 med några amningsstopp, 2-3 stycken. Jag sa redan från början att om den här blir som storasyster, att maratonamma hela kvällarna 18.00-23.00 så ska vi prova med ersättning. Jag vill helt enkelt ha tid till storasyster. Nu blev det inte så, den här tjejen är inte så tuttfixerad kvällstid.

• MrsDahl
    lovelylinda skrev 2009-08-12 22:24:04 följande:
    Åh tack så mkt!! Jag hade tänkt fråga dem när jag ska dit nästa vecka! Ska minnsann ta å testa det imorn. Skriv gärna hur det har gåt sen för er!! Jag återkommer oxå! Idag har han faktiskt sovit i soffan 1 timma, visserligen satt jag jämte honom å var nära nästa hela tiden, men det är en början iaf!! Det märkliga är att han inte gjort såhär innan, det började häromdan bara.. Så det sak nog gå över!
    Det går jätte bra, nu förstår jag varför han har varit så grining hela tiden! Nu lägger jag honom ner i vagnen så fort han börjar bli grinig och så får han sova en stund. Det går super bra! Hur går det för er?
  • Kilsbergen
    Nynne skrev 2009-08-14 15:13:23 följande:
    Oj, kan ni säga redan hur er dag ser ut? Min dotter är vaken mellan 30 minuter och 2 timmar i stöten och sover däremellan 30 minuter till 4-5 timmar. Det finns inget som helst mönster på hennes rutiner och vissa dagar får jag inget gjort förutom att ge storasyster så mycket tid som möjligt. Den enda fasta rutinen hon har är att sova ungefär 23.00-10.00 med några amningsstopp, 2-3 stycken. Jag sa redan från början att om den här blir som storasyster, att maratonamma hela kvällarna 18.00-23.00 så ska vi prova med ersättning. Jag vill helt enkelt ha tid till storasyster. Nu blev det inte så, den här tjejen är inte så tuttfixerad kvällstid.
    Samma för oss! Mängden sömn dagtid varierar ganska mycket från dag till dag, men han sover bra på natten och vaknar var 3e timme för att matas. Tror att det ännu är för tidigt för barnet att ha fått in riktiga sovrutiner.
  • lovelylinda

Det går fortfarande jättebra med vagnen!! Nu säger han inte ett pip när jag lägger ner honom, går ut eller kör över tröskel en stund sen sover han. Kanske bara sover max 1 timma men det är ändå sömn. Vaknar han är han inte arg heller utan ligger å kikar lite å kanske somnar om :) Underbart!

Idag har han dock inte sovit ett dugg :) herre, de är la för roliga de små liven :) HAn har vart jättego å glad och sovit nån halvtimma åt gången men inte trött. Nu är kl snart 24 å han är vaken å ligger å pratar me pappa..

Svar på tråden Hur ser en dag/natt ut för er 6 veckors bebis?