• Anonym

Otrevliga grannar? Ett par scenarion...

Vi bor granne med min sambos bror och mamma.

Detta har hänt:

1. Grannen klipper halva vår gräsmatta en dag när vi inte är hemma. Vi får ingen fråga om vi vill ha mattan klippt. När sambons son dagen efter ska klippa mattan ser han var som hänt och frågar grannen varför han gjort så. Grannen blir arg och de börjar skrika på varandra, då grannen vill ha "ett stort tack" för sin insats medan sambons son tycker att det var onödigt att inte klippa klart. Jag hör att de skriker och går ut. Grannen frågar mig vad jag tycker och jag säger att om han ändå bara tänkte klippa halva matten kunde han lika gärna låtit bli varpå grannen skriker något otrevligt och smäller igen dörren.

Egentligen tycker jag inte att det är något att bråka om men på en direkt fråga säger jag vad jag tycker och varken jag, sambon eller sonen förstod varför han bara klippt halva. Vi har aldrig bett honom klippa, han gjorde detta utan att vi visste och på eget initiativ. Sedan kräver han ett stort tack och när jag inte vill ge honom det vill han ha en ursäkt från mig annars ska han byta lås så att sambons son inte kan komma in och träffa sin farmor.

2. Vi hade planerat för gäster på midsommar, med lekar, mat och annat skoj. Gästerna skulle sedan sova över och vi planerade för en gemensam middag dagen efter innan de åkte hem igen.
    Det skulle komma barn och jag och sambon tyckte att det skulle vara kul för hans son som annars mest sitter hemma ensam att få umgås med andra barn.

Sambons mamma hade planerat att resa bort och därför bjöd vi inte in henne. Tyvärr planerade hon också utan vår vetskap att sambons son skulle följa med. Då han har funktionshinder som gör att han är väldigt överkänslig blev han ju såklart jätteledsen när vi sa att han inte fick följa med. Vi fick alltså veta att hon tänkte ta med honom två dagar före midsommar, dagen innan de skulle resa. Allt var planerat för festen och maten inköpt etc...

3. I samband med ovanstående kommer sambons mamma in och talar om att de ska resa iväg. Observera att hon talar om, inte frågar. Sambon säger då att det inte går pga våra planer. Barnet undrar varför och jag förklarar för honom att man måste säga ifrån i god tid om man tänker resa bort, eftersom vi redan hade planer. Då vänder sig sambons mamma till mig och säger "Bestämmer du det?".

Nej, men jag anser det vara vanligt folkvett att inte komma dagen innan och tala om att hon SKA ta med sig sambons son utan att först kolla med barnets pappa om det är okej.

4. Sambons mamma lovar sambons son att plocka bär i hennes trädgård. Buskarna tillhör inte henne utan hennes son. Eftersom sambons bror och sonen bråkat under dagen blir det världens bråk när sonen kommer och ska plocka bären.
    Farmor och sonen står vid bärbusken när sambons bror stormar ut och säger att han minsann inte får plocka några bär om han inte ber om ursäkt först för att han varit otrevlig. Istället för att farmor då påtalar att det är hon som lovat honom och att brodern isåfall får ta det med henne så går hon iväg utan ett ord till andra sidan trädgården och studerar blommorna där. Hon lämnar alltså ett funktionshindrat barn ensam att lyssna på när någon skriker åt honom, lämnar honom att hantera en konflikt han inte förstår.

Tilläggas ska att sambons son inte varit otrevlig. Han blir triggad att skrika av brodern och sedan är bråket ett faktum, fast brodern mycket väl vet att han inte kan hantera sådant.

Är jag dum som tycker att de beter sig illa och kränkande?

• Svar på tråden Otrevliga grannar? Ett par scenarion...
  • Birgitta2

Detta låter inte bra. Det råder verkligen dålig stämning och frågan är om det är så jäkla bra att bo granne med svärmor och svåger. Läge att börja se sig om efter annat boende kanske?

• keya12

Det där med gräset tyckte jag bara var idiotiskt. De borde dels inte klippt alls men om det nu inte gjorde nåt att de var i er trädgård kunde ni väl sagt ja och inte sagt något om att de borde klippt resten också eller?

Angående resan så hade farmor fel. Den diskussionen borde inte tagits framför sonen alls.

I konflikten om bären undrar jag hur gammal din sambos bror är.

• Anonym
    keya12 skrev 2009-08-10 15:30:05 följande:
    Det där med gräset tyckte jag bara var idiotiskt. De borde dels inte klippt alls men om det nu inte gjorde nåt att de var i er trädgård kunde ni väl sagt ja och inte sagt något om att de borde klippt resten också eller? Angående resan så hade farmor fel. Den diskussionen borde inte tagits framför sonen alls. I konflikten om bären undrar jag hur gammal din sambos bror är.
    Gräset. Vi kan sköta vår trädgård själv, dessutom var problemet att han krävde ett "stort tack" för att han gjort det. Utan att vi ville det...

Bären. Han är 30+.
  • Aros

Din sambo borde gå över och ta ett ordentligt snack med sin bror och mamma om hur man beter sig, både i allmänhet och mot ett barn (som dessutom har funktionshinder).

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Anonym
    Aros skrev 2009-08-10 15:38:41 följande:
    Din sambo borde gå över och ta ett ordentligt snack med sin bror och mamma om hur man beter sig, både i allmänhet och mot ett barn (som dessutom har funktionshinder).
    Tyvärr är han otroligt konflikträdd. Han håller med, men vågar inte säga ifrån. Därför blir det jag som gör det och således är det jag som är "den hemska" i deras ögon.

Jag har dock ställt krav på min sambo nu att sin son får han ta mig fan försvara. Han ska inte behöva utstå sådant.
    Jag kan försvara mig själv, tyvärr är jag rädd att förstöra alla chanser till en någorlunda relation om jag skulle säga vad jag egentligen tycker. Jag hade också velat att sambon tar det med dem direkt, innan småsaker blir stora konflikter.
  • Aros

Om inte han står upp för sin son, vem ska då göra det? Och precis som du säger, är det du som säger ifrån är risken stor att du blir "surkärringen som förstör och bråkar".

Alla kan bli griniga över småsaker någon gång ibland, men bara för det är det inte ok att uppföra sig hur som helst.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Milkina cerka

1: Vad det gäller gräset så var det i mina ögon lite fel från båda håll, grannen borde frågat o. ni kanske kunde hållit god min, tackat o. sagt att i fortsättningen klarar ni klippningen själva.

2: Sambons mamma gjorde f e l, resor o. sånt prataqr man ju om så tidigt det bara går, kommer det hastigt på får man ju acceptera att det kanske inte kan bli som man önskar dvs. i ert fall att farmor får åka ensam utan barbarnet pga att ni gjort upp egna planer.

3: Ni hade ju inget annat val än att ifrågasätta henne, hon kom ju o. pratade om detta på tok för sent. Men det är svårt det där, du kan ju bli utsedd till "bråkmakare" i familjen.. Din karl behöver någon slasgs hjälp med att lära sig att stå på sig kanske?

4: Förstår hur farmor tänkte - men att farbror/din svåger lade sig i och skrek inför ett barn som borde ha sluppit det - var definitivt fult o. ännu värre när han vet att barnet blir triggat o. förmodligen skrämt.
    Har din sambos bror ngn form av problem el. diagnos(med tanke på hur våldsamt han verkar kunna reagera)?.

Tror jag skulle se mig om efter annat boende om jag var som ni.

Svar på tråden Otrevliga grannar? Ett par scenarion...