• Läntandelavendel

kan man "vänja" en liten bebis till att tycka om att åka barnvagn?

min lilla på 5 v gallskriker varje gång vi försöker promenera m henne i barnvagn. den enda gång det går e ifall hon sover riktigt djupt utan att vakna o vi lägger ner henne snabbt o går ut innan hon märker vad vi gjort. kan tillägga att hon aldrig kan ligga själv annars heller, på natten sover hon på, intill, oss. kan man vänja henne vid vagnen och att sova själv el kommer det av sig själv när hon blir större? tacksam för svar!

• Svar på tråden kan man "vänja" en liten bebis till att tycka om att åka barnvagn?
  • omariao

jag undrar också... puffar lite!

• Tonx

Det är inte naturligt för spädbarn att ligga ensamma, vi är gjorda för att bära våra små.
    Dom flesta bebisar gillar vagn, men vissa små guldklimpar vill vara nära.
    Jag tycker man ska låta dem vara det. Självklart kan man tvinga dom och tillslut ger dom upp och är tysta, men till vilket pris?
    Dom skriker för dom har ett behov av närhet.

Använd en bra sele eller sjal under promenaderna istället, och hemma så slipper du bära på armen hela tiden.

• straw2008

Vår pojke har alltid hatat att åka vagn, han ärnu 1 år o han skriker o gapar hela tiden.

• Ejin

tror att det är svårt att vänja en sån liten.. vill dom bli burna så vill dom.. men däremot är dt mkt möjligt att barnet kommer att acceptera vagnen när dom har blivit lite större så att dom kan sitta eller halvsitta i vagnen och då komma upp och se lite mer... så bara för att h*n inte gillar vagnen vid 5 veckor är det ju inte kört...

• Sencha

Nej, jag tror inte man kan vänja dem. Inte med en positiv betydelse av vänja, i alla fall.

Det är nog bara att vänta och se, prova igen då och då. Kanske ändrar det sig om en vecka, en månad, ett halvår eller ett år - eller så kommer hon aldrig att gilla vagnen.

0401 & 0807
  • Sencha

Och vad gäller bära, så skulle jag uttrycka det så här: har du TUR så gillar hon istället bärsele eller bärsjal. Inte heller det är säkert... Mitt andra barn ville bäras bäras bäras - men INTE i sele eller sjal.

0401 & 0807
  • Stårschan

Hm. Om den lilla bara är 5 veckor och gallskriker när hon blir lagd i en vagn så blir jag lite misstänksam. Kan det vara så att hon har ont någonstans? Eller upplever ni att hon är lugn när hon ligger i samma ställning men på andra ställen, eller att hon blir lugn i samma ställning när hon får kroppskontakt - t-ex om man håller henne i handen? Är det rädsla eller smärta som orsakar skriken?

• Mattilda

håller också med Tonx.

min lilla tjej älskade vagnen från dag 1 till ca 3 månader och hatade bärsjal/bärsele. nu när hon är 4 månader är det bara bärsele som gäller när vi är ute och vagnen är det hemskaste hon vet om hon inte är så trött så hon ska sova.

så antar att det kommer med tiden om din lilla vill vara i vagnen.

• Sultana

Min som som ar 11 veckor hatade oxa att aka barnvagn i borjan, sa vi struntade i den ett par veckor eftersom han gallskrek varje gang vi la ner honom i vagnen. Helt plotsligt nar vi provade vagnen for cirka 2 veckor sedan sa gick det hur bra som helst. Det gar nog inte att vanja, man far prova lite da och da... en dag slapper det!

Svar på tråden kan man "vänja" en liten bebis till att tycka om att åka barnvagn?