• Rita D

Hur leker ni med er tvååring?

Jag vill samla lite olika tips på vad man kan leka med sin tvååring i den här tråden.
    Man har ju en tendens att fastna i samma lekar om och om igen. Jag tänkte att vi kan dela med oss här så vi kan "sno" varandras idéer för aktiva lekar med våra goa tvååringar.

• Svar på tråden Hur leker ni med er tvååring?
  • Rita D

Här är några exempel på vad vi gör:

- Utflykt till lekpark (sandlåda, gunga och åka rutschkana)
    - Träna färger genom att titta på bilar, träd, blommor osv.
    - Leka med lera (kavla och göra olika fgurer)
    - Läsa böcker
    - Räkna fingrar och tår samt gå igenom vad varje finger heter.
    - Cykla på trehjulingen (med styrpinne)

Ge mig fler tips på vad vi kan variera dessa lekar med!

• Rita D
    Danitrass skrev 2009-08-10 16:17:10 följande:
    Jag gör det han ber mig, om det finns tid och möjlighet.
    Nu var det lite mer specifika lekar jag menade att jag ville ha tips på. Lite nya idéer.

Vad brukar han be dig om t.ex.?
  • Bubbilub

Vi har en son som är 2 år 5 mån och detta brukar vi göra:

*Spela datorspel, har ett spel där man bl.a. tränar bokstäver som han tycker ät jättekul, han har kunnat alla bokstäver i några månader nu, och spelet är fortfarande lika roligt.
    *Rita
    *Köra med bilar
    *Gå ut och gå en runda och träna på bilmärken, han är mycket bilintresserad.
    *Låtsasfika och bjuda mig och dockor/nallar på kaffe, saft, korv, kakor m.m.
    *Bygga med klossar och med andra saker
    *Läsa böcker
    *Dansa
    *Sjunga
    *Plinka (eller ibland blir det mer slå :) ) på vårt piano.
    *Plaska med vatten
    *Gå till lekplatsen
    *Busa, kittla varandra
    *Gömma sig och leta upp varandra
    *Gömma sig under täcket, bakom kudden o.s.v.

Sen kommer jag inte på mer just nu.

• Crazymadde

Vi pysslar ganska mkt, bygger figurer av lego, fingerfärg, klipper och klistra. annars så ser våra lister likadna ut...

• miababia

sonen gillar att
    leka med bilar
    kolla bilar på datorn-bilintresse så alldeles, kan de flesta märken
    tågbanan
    rita och klippa
    baka med lera
    cykla med sin 3-hjuling
    lekplatsen
    pussla
    läsa böcker
    lego/duplo

• rosmas
    Bygga klosstorn rita "hjälpa" till att städa, favorit =)

~~Edvin 070816~~Theo 090211~~
  • Rita D

bubbilub: Ah! Det dataspelet ska jag leta på. Vad heter det?

Klippa har vi inte provat än, jag ska leta efter en barnvänlig sax också. Kul!

• astalacasta

Vi brukar leka:

- Doktor (han får ge mig låtsasmedicin och låtsassprutor och jag ligger och hittar på nya ställen där jag kan ha ont, och nya mediciner som han kan låtsas att han springer och hämtar)
    - Häst (jag ligger på mage i sängen och han alternativt rider på mig och hämtar mat till mig som jag äter, eller busar och nafsar honom i fingrarna, eller spottar ut och låtsas att det smakar illa (roligt, tycker han) eller något annat tokigt som hästen kan hitta på)
    - Bil (jag ligger ner med benen uppdragna, han sitter på min mage och låtsas att han kör bil genom att ha mina knän som "ratt")

Haha, jag kom just på att alla lekarna går ut på att jag får ligga ner och slöa Lata mammans lektips...

Han gillar att lyssna på musik och dansa också.

Och så gillar han andra rollekar också, men de är så icke-avancerade att då behöver jag knappt vara med. Han går mest omkring och säger att han är Pippi och jag är herr nilsson, eller att han är Leo i "Små Einsteins" och hushållsrullehållaren är hans taktpinne.

• hannaliza

Vi brukar hitta på sagor, typ så här:

-En gång gick pojken och mamman ut i skogen vem mötte de där?
    -En stor tiger...
    - Då mötte de en jättestor farlig tiger och mamman blev jätterädd. Vad gjorde pojken då?
    -Byggde lego...
    - Då frågade tigern om pojken ville leka med hans lego och så gjorde de det. Mamman fick också vara med och så byggde dom världens finaste?
    -Dom byggde en lyftkran...
    -En riktig lyftkran byggde dom och pojken klättrade ända upp i toppen, då...

...osv i all oändlighet.

Kummagörra är poppis också

• Bubbilub

Rita D, Spelet heter Kalle Kunskap Lekstugan.

miababia, var på datorn tittar ni på bilar? Jag har letat efter något bra ställe, men det bästa jag hittar är blocket. Min son kan också de flesta bilmärken, otroligt vad så små barn kan lära sig mycket. Har du några andra biltips? Någon bok t.ex.? Jag letar efter en bok med många olika bilmärken i.

• Paninaro

Vår dotter är ganska precis 2 år och när vi är inne gillar hon att...

-Bygga koja och mysa därinne med en bok
    -Leka kurragömma
    -Trä pärlor och hälla dem fram och tillbaka i olika skålar
    -Bygga duplo
    -Leka med servisen där hon serverar allt från bakelser till potatismos
    -Dansa till musik
    -Bygga järnväg och köra med tåget
    -Kolla barnsångerna på Youtube då det ofta är bilder på ex ekorren. Barn som dansar runt midsommarstången är också en favorit.
    -Måla och rita

Kul tråd och jag tackar också er för bra tips!

• Jeanette1986

kolla på en dvd med en mora träsk-konsert. jag måste också dansa, men jag får inte sjunga :P (sonen har aldrig gillat när jag sjunger)

första han säger på morgonen är: dora täsk!!!!!

• hannaliza
    Bubbilub skrev 2009-08-12 21:57:31 följande:
    Rita D, Spelet heter Kalle Kunskap Lekstugan.miababia, var på datorn tittar ni på bilar? Jag har letat efter något bra ställe, men det bästa jag hittar är blocket. Min son kan också de flesta bilmärken, otroligt vad så små barn kan lära sig mycket. Har du några andra biltips? Någon bok t.ex.? Jag letar efter en bok med många olika bilmärken i.
    Vi brukar bild-googla på bil, traktor, sopbil, brandbil... man får hur mkt träffar som helst.
  • Njord
    Bubbilub skrev 2009-08-12 21:57:31 följande:
    Jag letar efter en bok med många olika bilmärken i.
    Här är en som sonen älskar, den enda text som finns är namnen på alla bilmodeller

www.bokus.com/b/9789129669091.html&search_term=bilar
  • Guldbarn

Vi brukar leka med

Lera
    Vatten/fingerfärg
    Åka och bada
    Sjunga, dansa och göra ramsor ihop med mora träsk på tv:n/dvd
    Vara ute i skogen
    Titta på djur om man åker iväg eller så
    Bygga med duplo
    Läsa
    Leka med bilar
    Han hjälper mig att plocka ur diskmaskinen

Ja vad gör vi mer... behöver med tips tror jag ;)

• knodden och vi

Oj vad ni hinner med mycket! Jag har min tvååring och sen en till på 4 månader och två tonåringar. Känner att jag inte hinner med så mycket. Visst så leker vi o målar o läser och är ute mm men jag önskar vi hann mer. Pappa är stora lekfarbron hos oss tror jag.

• Rita D

Nytt intresse här är klistermärken! På näsan i böcker och på papper.
    Vi brukar också gå till en gångbro över vägen och titta efter bussar, lastbilar osv. Och så pratar vi om vilken färg de hade.
    Han brukar dansa också, men har nu upptäckt att det roligaste är att snurra tills han blir yr.
    Han tycker det är jätteroligt att plocka i och ur kläder ut torktumlaren och trycka igång den. Han tycker nog om att hjälpa till och få beröm för det.

• Lillsnörpa

sparka boll

kasta frisbee (favorit just nu)

gå i skogen

leka i sandlådan

cykla trehjuling

åka trampbil

vattna blommorna med slangen (och vattna gruset, gräset, sig själv... )

Inomhus är trätåget poppis samt att diska. Läsa böcker är också populärt.

Svar på tråden Hur leker ni med er tvååring?