• hink o spade

Gelantinet som ligger överbärtårtan?

Hur gör man den genomskinliga gelantinet som ligger över bärtårtor?

• Svar på tråden Gelantinet som ligger överbärtårtan?
  • Jenniii

här är ett recept på gele till en tårta för 12 pers

2 gelatinblad eller 1 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
    ½ dl saft, ljus + 1 dl vatten

Låt gelatinet svälla i kallt vatten ca 5 min. Värm saft och vatten. Lägg gelatinbladen eller det svällda pulvret i den varma saften. Rör om så att gelatinet löser sig. Låt geléet stelna tills det blir tjockflytande som rå äggvita.

Du lägger din frukt/bär i det mönster du vill sen skedar du bara över gelen.ställ kallt så det stelnar

därefter kan du spritsa kanten med grädde & spritsa som en ram såp du täcker kanten av gelen

• hink o spade
    Jenniii skrev 2009-08-10 16:29:34 följande:
    här är ett recept på gele till en tårta för 12 pers 2 gelatinblad eller 1 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten ½ dl saft, ljus + 1 dl vatten Låt gelatinet svälla i kallt vatten ca 5 min. Värm saft och vatten. Lägg gelatinbladen eller det svällda pulvret i den varma saften. Rör om så att gelatinet löser sig. Låt geléet stelna tills det blir tjockflytande som rå äggvita. Du lägger din frukt/bär i det mönster du vill sen skedar du bara över gelen.ställ kallt så det stelnar därefter kan du spritsa kanten med grädde & spritsa som en ram såp du täcker kanten av gelen
    Tack så jättemycket för ditt svar!
  • Jenniii

hoppas tårtan blir bra..

• hink o spade
    Jenniii skrev 2009-08-10 17:13:10 följande:
    hoppas tårtan blir bra..
    Det blir den säkert...
  • Hannathu

proffsen använder gjutgele på dunk

Men jag använda gelesocker, vatten och lite pressad citron
    ev smaksätter jag med lite saft från frusna hallon/jordgubbar
    kokar upp låter svalna tills det är som äggvita i konsistensen och penslar över med bred tex målarpensel

fördelen med den gelen är att den är fri från köttprodukter och med andra ord från gris

• hink o spade
    Hannathu skrev 2009-08-10 18:12:01 följande:
    proffsen använder gjutgele på dunk Men jag använda gelesocker, vatten och lite pressad citron ev smaksätter jag med lite saft från frusna hallon/jordgubbar kokar upp låter svalna tills det är som äggvita i konsistensen och penslar över med bred tex målarpensel fördelen med den gelen är att den är fri från köttprodukter och med andra ord från gris
    Hur mycket tar du av varje, gelesocker, vatten och citron?..och
    blir den lika glansig som köpetårtorna?

Gelesocker är det samma som syltsocker?

Är gelantin från köttprudukter?
  • Hannathu

hur mkt av varje står på paketet

nej det är inte samma som syltsocker - står oftast på ungefär samma ställe ser ut som ett florsockerpaket eller så

och JA gelatin är gris eller koben som enkelt förklarat kokas och så tar man hand om proteinerna som gör att vätskor blir gelé

• Hannathu

ehm vad hände? gick lite fort!

gelesocker är tycker jag mkt enklare att använda än gelatin

lycka till

• hink o spade
    Hannathu skrev 2009-08-10 21:34:23 följande:
    ehm vad hände? gick lite fort! gelesocker är tycker jag mkt enklare att använda än gelatin lycka till
    Visste inte att det fanns gelesocker.

Nu har jag gelatinpulver hemma, så jag tar Jeenniii:s recept denna gången.

Men tack för dina svar!
Svar på tråden Gelantinet som ligger överbärtårtan?