• The Black Lady

Skillnad mellan pencillin och antibiotika?

Någon som kan förklara skillnaden för mig?

• Svar på tråden Skillnad mellan pencillin och antibiotika?
  • kramin

Antibiotika kallas en massa olika medel som är verksamma mot bakterier. Penicillin är en sorts antibiotika, en av de vanligaste sorterna och en av de äldsta.

• The Black Lady
    kramin skrev 2009-08-10 16:45:34 följande:
    Antibiotika kallas en massa olika medel som är verksamma mot bakterier. Penicillin är en sorts antibiotika, en av de vanligaste sorterna och en av de äldsta.
    Ok.. atck för svar...

Min 15 årige son har ett mycket svårläkt sår på sin arm och har nu ätit två kurer med Heracillin och en kur med Kåvepenin...alltså ätit pencillin i sammanlagt 30 dagar.....*suck*

Och idag sa läkaren att vi struntar i pencillin och sätter in ett antibiotika som heter Cefadroxil.

Så jag trodde det var en skillnad.....
  • gaffsan

Det är skillnad, antibiotika har ett bredare spektra , alltså biter på fler
    bakterier. De vill inte börja med antibiotika ,utan först pencillin som tar de vanligaste bakterierna ,de vill inte skjuta mygg med kanoner alltså .
    Hoppas det blir bra nu med killen

• hodan

oj jag hoppas hoppas att pojken blir bättreSkäms jag vet hur mqn känner meh haree gud hodee

• arianne03

Det finns många olika sorters antibiotika-tetracyklin, penicillin, fluorokinoloner mm.

Antibiotika är alltså ett samlingsnamn för alla dessa, och penicillin är ett sorts antibiotikum.

• Sunnan
    gaffsan skrev 2009-08-10 17:07:31 följande:

Det är skillnad, antibiotika har ett bredare spektra , alltså biter på fler

bakterier. De vill inte börja med antibiotika ,utan först pencillin som tar de vanligaste bakterierna ,de vill inte skjuta mygg med kanoner alltså .

Hoppas det blir bra nu med killen

Penicillin är en typ av antibiotika på samma sätt som Volvo är en typ av bil. Volvo är inte en sak och bilar en annan.
Svar på tråden Skillnad mellan pencillin och antibiotika?