Mannagrynsgröt gjord på ersättning?
Kan man ge det till en snart 7månaders??
Kan man ge det till en snart 7månaders??
Fattar inte... ska du göra mannagrynsgröt på ersättning... som ex semper?
Ja, man ska ju koka mjölk och blanda i mannagryn på vanligt sätt men om om byter ut mjölken till Nan2 som min kille äter annars...
Man ska ju inte ge mjölkprodukter innan 1år som jag fattat...
1. ja det borde inte va några problem att göra så, har sådant recept på nutramigen
2, det är mjölk i vanlig ersättning, det som inte är rekomenderat är att man ska ge dem ren mjölk att dricka vad jag vet, så blanda mjölk/vatten 50/50 annars om du känner dig obekväm att göra den pyttemängden gröt en 7 mån äter på mjölk.
The Black Lady skrev 2009-08-10 17:02:04 följande:
Mjölk i mat är ingen fara och den värms såpass mycket. Man kan ge mjölkprodukter som mellanmål också. En 7-månaders är ingen jätteliten bebis längre
Lite mjölk i maten är ingen fara för dem (om de inte är allergisa förstås).
Vad jag fått höra så är anledningen till att de inte ska dricka mjölk innan 1 år att det innehåller för lite järn.
Blir de mätta på komjölk så äter de inte så mycket annan mat som innehåller järn.
Koka inte ersättningen, koka gröten på vatten o tilsätt sedan ersättningspulver i så fall. Annars kokar du bort en del näring och sen kanske det bränns vid?
Ersättning är anpassat för spädbarn, mjölk är anpassat för kalvar. Klart det är bättre att koka på ersättning än mjölk (eller mjölk o vatten, då blir det ju näringsfattigt!) om man nu inte vill köpa den näringberikade pulvergröten i butiken.
Mannagrynsgröt går bra att koka på solhavre (om man ej vill ge mjölk eller ej tål mjölkprotein)