Annan "Gå-bort-present" än en flaska vin?
Hej!
Vi ska på middag till ett par kompisar imorgonkväll.
Jag vill ha tips på nåt annat att ta med sig som present än den vanliga vinflaskan.
Kram / Akka
Hej!
Vi ska på middag till ett par kompisar imorgonkväll.
Jag vill ha tips på nåt annat att ta med sig som present än den vanliga vinflaskan.
Kram / Akka
En fin blomma!
En liten påse med goda chokladpraliner, eller kanske nån exotisk blomma?
badgrejjor, mysiga badkulor o badbomber
Ett hembakat bröd.
Hemmabakade kakor eller karameller.
Något odlat från trädgården
En burk delikatess, ex. finaste oliverna du kan hitta eller en vacker flaska olivolja, en fin ost eller god choklad.
Krukbröd! Köp vanliga terracottakrukor (sådana med hål i botten). Gör en god matbrödsdeg och lägg en lagom stor bulle i varje kruka, jäs och grädda i krukorna.
Antingen görman ett litet krukbröd till varje person som skall äta, eller så gör man ett par stora som värdparet kan njuta av till frukost dagen efter. Krukorna ingår förstås i presenten.
Jösses, vad snabba ni är på att svara.
Tack för alla tips!
Kram / Akka
(ps. mera, mera!)
Ett knippe fina ljus och snygga servetter...80-tal, jag vet men jag skulle bli glad.
Roligt salt, flingsalt, smaksatt salt, i fin burk då förståss.
Lotter...kanske kan bli nån liten vinst
chokladask!
blommor
roliga frukter i korg
hemgjord sylt
Skulle nog inte ta med mig badgrejor om jag inte kände folket väl. Det kan ju liksom missuppfattas.
Oljor för matlagning som man "kryddat" själv i fina flaskor brukar vara uppskattat
Vilken bra och rolig tråd!!!!!
Krukbröd måste jag prova!
En rolig bok att ha på soffbordet skulle jag bli glad för! Finns hur många olika som helst idag.
Jag köpte "Världens sämsta bilar" till min bilintresserade svåger i födelsedagspresent, bara som en kul grej.
Det finns även "Världens fulaste frisyrer"
Nån designbok, "Vad varje svensk bör veta" osv osv... Bara en snygg bok att ha liggandes framme.
Det som "nyponsoppa" sa var jätte bra och som verkligen passar tycker jag.
Annars är väl en chokladask eller en fin blomma ett annat förslag
Fruktkorg med exotiska frukter var uppskattat när vi gav bort det.
Jag brukar göra tvål och har ett litet "lager" av dem så det är tacksamt att ge bort.
Lyxig choklad i en cellofanpåse, som någon redan föreslagit.
Jag föll för idéen med kruk-bröd! Jätteintressant och annorlunda! Men jag tänkte på att när man gräddar bröden så bör man nog ställa in dem i en kall ugn och vrida sedan på värmen, så att inte krukorna spricker av värmechocken. Eller tänker jag fel?
Jojjsa--> Krukorna har aldrig spruckit för mig, men du har nog rätt i att risken finns. Vill man vara säker kanske det är bäst att göra som du föreslår. Gör man flera små bröd blir ju gräddningstiden iofs inte så lång, och då kanske risken minskar.
Jag har för mig att när mamma bakade såna när jag var barn så fuktade hon krukorna först... kan det ha vart så tro?
Jag skulle överaska med ett bananskal (ett av plast som skyddar bananer från att mosas). Kanonkul att ge bort och framför allt slå in!