hur tar man lättast bort tapet?
Ngn som KAn detta? Förra gången testade jag en tapetångare- funkade ganska bra. men nog borde det finnas ngt smartare sätt? Hur gör yrkesproffsen?
Ngn som KAn detta? Förra gången testade jag en tapetångare- funkade ganska bra. men nog borde det finnas ngt smartare sätt? Hur gör yrkesproffsen?
Vi hade spray flaskor med vatten och blötte på tapeterna det gick smidigt
Det finns inte så många sätt för att enkelt få ner en tapet.
Ångjanne, som du redan provat är ett sätt.
Späda tapetlim med vatten och lägga på plast är ett annat.
Helst ska man köra en stripper först, det är en rulle med vassa taggar på.
Den används för att lättare komma ner genom tapetskikten med limlösningen.
Kladdar på limmet och lägger en plast på - trycker fast den i limmet.
Låter detta stå över natten och (förhoppningsvis) har tapeten lossnat tillräckligt.
Skitkladdigt och segt arbete, men så gör vi "yrkesproffs" i de fall tapeten måste ner.
Funkar inte det får man helt enkelt hugga ner den med spackelspaden.
Yrkesproffset i soffan här hemma kör inte med limlösning och plast . Dom skrapar och river så det ryker. Ibland patentar dom också (stryker på patentfärg för att få tapetrester att suga sig fast i väggen).
Ångmaskin ska endast användas om väggen är av betong (säger han i soffan iaf). Gipsvägg kan förstöras av ångan.
mina väggar är av *hmmm* ngt trä :) Ngn träskiva... Inte helt slät utan det är fibrer som står ut.. vet ej vad materialet heter *s* Så det är nog ingen risk att ånga/vattna sönder den? Tror jag kör vanlig blomspruta och en "spackelspade" eller vad de heter... Finns det speciella "knivar" för att ta bort tapet??
Ja, man kan använda en "spackelspade" modell mindre. Kan även vara bra att ha en typ av kniv så att man kan skära upp i tapetskarvarna - öppna upp liksom.
Det du ser är fiberväv som sitter ovanpå vad det nu är för material bakom. Knacka lite i väggen så kan du höra om det är betong eller gips. Det kan vara ren trä men då borde du veta det.
Det finns starka medel för att ta bort tapet väldigt lätt men dessa bör du undvika samt att de är lite på gränsen för vad som är tillåtet ur ekonomiskt synpunkt.
Om du karvar för djupt kan det hända att du tar bort vävtapeten, vilket inte är farligt så länge det inte handlar om våtutrymme, dock kanske inte blir lika snyggt i slutändan.
Din man kanske kan hjälpa dig där?
Det som har funkat allra bäst när vi har renoverat är att blaska på tapetlim (köp något billigt) över de gamla tapeterna och sedan skära skåror med en vass kniv så limmet hittar in under tapeten. Låt det stå så ett tag och sen är det bara att riva för glatta livet. Lossnar oftast jättelätt.
Sprängdeg? Dynamit? Tändstickor?
när vi skulle tapetsera om i våran lägenhet som vi hade förut så köpte vi tapetborttagningsmedel på rusta. Det fungerade bra för oss iaf. 79 kr kostade det och det står att det ska räcka till 30 kvm.
ett tips för er som ska ta bort tapeter.
/ bella