• Maj bebis

Högt Crp utan att orsaken hittas, någon som varit med om det?

Min dotter har flertalet gånger, säkert 10-15 ggr haft hög feber och högt crp men läkarna hittar inget och skriver bara ut antibiotika för att det måste vara bakterier någonstans med så högt värde i princip.

Ex. Förra veckan hade dotter feber i 5 dagar, vi besöker vårdcentralen som tittar i öronen, halsen och så vidare. Hittar inget men kollar iaf Crp som är 110 (ska ju normalt ligga under 8) . Läkaren blir fundersam och säger att hon måste få antibiotika men vill att vi åker till barnakuten för närmre undersökning. När vi väl åkt till barnakuten har dom sommarstäng, klockan var mycket och dottern mådde ok så vi bestämde att vi åker imorgon bitti till en annan barnakut eftersom vi då inte hade bilen med oss. Dagen efter vaknar hon feberfri och mår hur bra som helst.

Vad kan detta bero på?? Börjar bli så orolig, kan det vara någon annan bakomliggande sjukdom? Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden Högt Crp utan att orsaken hittas, någon som varit med om det?
  • Emmixen

Inte UVI? Hört talas om många barn vars CRP varit högt och att de inte haft direkta symptom på UVI men att det varit det. Oftast ganska små barn tror jag, men även vuxna kan ju ha UVI utan symptom.

• Eisa
    Emmixen skrev 2009-08-10 20:12:40 följande:
    Inte UVI? Hört talas om många barn vars CRP varit högt och att de inte haft direkta symptom på UVI men att det varit det. Oftast ganska små barn tror jag, men även vuxna kan ju ha UVI utan symptom.
    Urinprov är väl det första de tar när ett barn har har feber, högt CRP osv?
  • Maj bebis

Nej jag misstänkte uvi men dom tog urinprov och det var det ej...

• Emmixen

Jo det brukar man väl ta men det stod bara om CRP i TS så jag visste ju inte.

• jojjo78

Hej har en son som två år gammal och har ätit 12 st penecelinkuret sen i januari. Inte kul. Får jätte hög feber och jätte hög sänka. Inga andra symtom förutom att han är tjock i halsen. Så de kan vara halsmandlar som strular eller oxå något som heter periodisk feber. När han får febern så är den alltid jätte hög. Ska till öron näsa hals nästa vecka så får vi se vad som säger.

• Maj bebis

jojjo78
    En annan mamma skrev till mig som hade ett barn med periodisk feber, och det kändes som om alla pusselbitar föll på plats, låter precis som det är de min dotter har. Har bokat telefontid med hennes läkare på barnkliniken och ska höra med henne vad hon tror.

• jojjo78

Men ena doktorn sa att om man har periodisk feber så får man blåser eller prickar i munnen samtidigt som man har feber och kan hålla på tills fem års ålder. Och en annan vi träffade sa att de håller i hela livet om man får de och han sa inget om blåsor i munnen. Så man vet inte vem man ska lyssna på.
    Men vad hade det andra barnet för symtom som du hade pratat med?

• Maj bebis

Såhär skrev hon:

Symtomen på det är hög feber, hög crp, ev svullna körtlar i halsen, men barnet har inte det vanliga snoriga rinniga näsan och hostan utan är rätt så okej ändå, lite tröttare o mer ovilliga till att äta. Detta kan sitta i i 3-7 dagar och kommer oftast med 4-6 veckors mellanrum. Det finns olika periodiska febrar men denna heter Pfapa. Barnet har inte sämre imunförsvar pga av detta, snarare tvärtom sa läkaren. Det är inte heller smitsamt. Och det växer oftast bort i 4-6 års åldern.

• Maj bebis

Sist vi var inne så sa läkaren att min dotter hade "ful tunga" och lite röd hals.... gången innan det hade hon blåsor i hela munnen...

• jojjo78

Ja ok. Då får vi se vad som händer. Vi ska till läkaren på måndag så de ska bli intressant.
    Du får gärna skriva här sen hur det går för er.

• Maj bebis

Ja det ska jag göra, gärna du med!
    Vi fick dock inte telefontid förens den 24 augusti! Men skriver efter det.

• Lycka 1

Hej!
    Jag har en dotter som har periodisk feber.
    Hon får sin feber varannan vecka men nu under sommaran har det *peppar peppar* varit bättre. Har bara haft tre feberperioder under sommaren.
    Det finns olika sorter av periodisk feber. Den vanligaste är PFAPA. Vilken min dotter är inte klart ännu.
    Vi har nästa tid på barnkliniken den 3 september. Hoppas på att få veta mer då.

Novalis feber började vid 5 månaders ålder och nu fyllde hon 2 år i juli. I början hade hon feber en gång i månaden men under hela våren var det varannan vecka.

Novali har inget annat än hög feber, hög crp och alla prover visar på höga infektionsvärden. Hon är inskriven på barnkliniken sedan juni -08 för utredning och ännu är alltså inte diagnosen helt fastställd.

• jojjo78

Maj bebis skrev 2009-08-12 22:52:56 följande:

Ja det ska jag göra, gärna du med! Vi fick dock inte telefontid förens den 24 augusti! Men skriver efter det.
    Hej nu har vi varit iväg till läkaren och vi ska ta bort hans halsmandlar. De är dom som orsakar hans feber hela tiden.
  • Maj bebis

jojjo78
    Vad skönt att ni fått en orsak till febern! Hur kom dom fram till detta? Gjordes något prov?

• jojjo78

Nej han behövde bara titta honom i halsen. Har stora halsmandlar och väldigt fula sådana.

• Maj bebis

ok... ursäkta om jag frågar mkt men hur kommer det sig att dom inte sett det tidigare?

• Isolde

Jag har en son som haft hög sänka/crp och feber. Sonens sommar har sett ut som följer:

Fem veckor med feber på kvällar och nätter, 39°+ har inte varit ovanligt. Ganska normal under dagarna, fast trött förstås. Flera turer till vc, där man kollat (bl.a.) streptokocker, borrelia och körtelfeber. Inget. En läkare tyckte sig se en rodnad i ena örat, så då blev det Kåvepenin. Inget resultat. Tur till vc igen: "Vänta och se."

Så i slutet av femte veckan blir han stel i nacken. In till akuten på Astrid Lindgrens barnsjukhus, där de genast plockar in honom och tar prover för tbe och borrelia (igen) samt ? förstås ? ett ryggmärgsvätska *brrr* för att kolla hjärn(hinne)inflammation. Det är det inte.

Han blir inlagd och testad för allt man bara kan tänka sig. Blodprov, slätröntgen, scintröntgen och magnetröntgen. Benmärgsprov. De utesluter infektioner, tumörer och leukemi (*pust*), men hittar fortfarande inte vad det ÄR. Men när man uteslutit allt det, och i kombination med nackstelhet, återstår inflammation. Någon slags. Så han får kortison.

Och kortisonet hjälper. Omgående. Och sänkan/crp går sakta neråt ? efter en vecka ligger de på 17 respektive 1.

Förra hösten hade vi en liknande period, men utan avslutande nackstelhet. Det förklarades då som "återkommande virus". Nu tror reumatologerna att det även då handlade om en inflammation (kanske reumatisk). Jag önskar att vi kunde ha fått kontakt med en barnläkare då, så hade vi kanske kunnat utreda en icke-akut situation och vår älskling sluppit må dåligt i sju veckor utan (adekvat) behandling.

Om jag förstår din beskrivning rätt, så liknar din dotters symptom inte min sons, annat än febern och crp-värdena. Min poäng är att man inte kan lita på vc (och vi har ändå en jättebra vc!) när det handlar om barnsjukdomar. Det har vi i alla fall lärt oss. Så snart man märker något återkommande eller ihängande ska man KRÄVA att få remiss till barnläkare. Det kommer troligen bli svårt att få den remissen, för av någon anledning är vc väldigt restriktiva med sådana (kostar det pengar, månne?), men man får helt enkelt bita ihop och ligga i. Eller ringa runt till barnläkare själv; kanske blir någon intresserad av symptomen?

Man ska i alla fall inte acceptera att få penicillinkur efter penicillinkur utan att de lyckas konstatera något. Vi har börjat vägra penicillin (sommarens Kåvepeninkur blev vi övertalade till), om de inte testat och hittat tydliga tecken på en infektion. Och det här är sånt man lär sig genom erfarenheter.

Vi hade tur i oturen, att nackstelheten dök upp. För då kunde vi komma in akut. Annars hade vi fått vänta ytterligare två veckor innan vi ens kunde ringa till vår barnläkarmottagning (där vi har kontakt för andra saker), för de var på semester ...

• jojjo78

Maj bebis skrev 2009-08-18 11:24:24 följande:

ok... ursäkta om jag frågar mkt men hur kommer det sig att dom inte sett det tidigare?
    Det gör inget fråga på du. Jo då de har som sett men bara sagt att vi bara ska avvakta hela tiden. Piss sjukvård har vi. Tar en aldirg på allvar. Vi kämpar och kämpar men ingen lyssnar man mara skickas hit och dit och får träfffa olika läkare hela tiden och alla säger olika :(
Svar på tråden Högt Crp utan att orsaken hittas, någon som varit med om det?