• liin 76

sjuksköterska eller tandsköterska????

Jag funderar på att börja plugga nästa höst men kan inte bestämma mig för vad jag vill. Har funderat på antingen sjuksköterska eller tandsköterska. Har två barn med på ett och fyra. Jag undrar lite över för och nackdelar med dessa yrken. Vad man gör osv. Hade varit kul att höra vad ni som gått dessa program har för åsikter om utbildningen och yrket. Undrar också om man fixar dessa utbildningar med två små barn? Tacksam för svar.

• Svar på tråden sjuksköterska eller tandsköterska????
  • liin 76

Ingen som vill hjälpa mig?

• ToKar

tandsköterska finns väl på distans tror jag? sjuksköterska också för den delen

• Maax

Båda kräver ju mycket ansvar, arbeta självständigt, god organisationsförmåga, stresstålighet, trivas med att arbeta i team, täta patientkontakter, servicekänsla mm. Båda är relativt trygga yrken där det alltid kommer att finnas arbete. Det är dock större arbetsmarknad för sjuksköterskor än tandsköterskor.

Sjuksköterska: 3års utbildning, bättre löneutveckling ,dock mer obekväma arbetstider, arbeta helg och röda dagar, större områden att arbeta inom (allt från aktutvård till äldreboende)

Tandsköterska: 1,5-2års utbilding , regelbundna arbetstider, arbetar vanligen inte helger och röda dagar, olika yrkesinriktingar finns men inte lika många som sjukvården.

Vilket du än väljer så är det två viktiga och intressanta yrken. Efter nästan tio år med oregelbundna arbetstider så tycker dock jag att det är skönt att arbeta efter kontorstider och veta att jag alltid kommer vara hemma på helger, jular, nyår mm med min familj.

Lycka till

• liin 76

Tack för de bra svaren. Jag får fundera vidare..

• Menhir

Ssk är en högskoleutbildning och ger därmed högre lön (och status om man efterfrågar det) medan tsk idag är KY-utbildning.

Det finns inte så många möjligheter att utbilda sig vidare som tsk, man kan förvisso inom vissa landsting gå en vidareutbildning till ortodontiassistent men många andra vidareutbildningar har försvunnit idag till förmån för enstaka kurser som arbetsgivaren betalar.

Personligen hade jag i så fall valt ssk, eftersom så mycket är osäkert runt tsk:ors framtida utbildning och arbetsuppgifter.

• Cia o krabaten

Spontant känner jag tandsköterska med tanke på arbetstiderna och små barn...

Svar på tråden sjuksköterska eller tandsköterska????