• ladymadonna

Billigaste maten på en stor fest???

Jag ska ha 30-årsfest och kommer bjuda 70-80 gäster. Jag vill ha en ganska avslappnad partystämning och inte nån "stel 3-rättersmiddag". Min tanke från början var att bjuda på tacobuffé - det brukar uppskattas av många, går att förbereda och är ganska enkelt (men tidskrävande...) att fixa. Men jag börjar fundera på om det finns nåt billigare alternativ. Tacobuffé betyder ju ganska mycket grönsaker och det är ju ganska dyrt. Vad skulle man kunna bjuda på annars? Festen kommer äga rum i januari - jag gillar att vara tidigt ute ;)

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Billigaste maten på en stor fest???
  • Trollet Ludenben

pastasallad?? Det hade vi på vårt dop...

• Sencha

Chili con carne och gott hembakt bröd.

0401 & 0807
  • Heavenlyfaith

Jag tänkte oxå säga en stor chili med många olika sorters bönor o hembakt bröd. Sen en stor "intressant" sallad... (alltså INTE alla dessa förslag på isberg, tomat o gurka)

• ladymadonna

Chili con Carne är ju gott - men blir man inte väldigt gasig i magen av det? ;)

Fler tips?

• Maria222

Jag tycker din första tanke med tacos var en väldigt bra idé! Jag tror allt man gör blir dyrt när det är så många gäster...

• Nånting

Min första tanke var också chili, speciellt om det är i kalla januari. Det är lätt att förbereda och blir inte så dyrt. Men framförallt gott. Vill man kan man ju ha ris till, och sallad, och gräddfil att klicka i vid servering.

• hysteria

Man kan ju ha lite olika pajer och ha sallad till. Kan ju göra färdigt att ha i frysen och värma när dom ska ätas.
    Förslag
    Tacopaj
    Broccoli och bacon
    Ost och skinka
    Lax och spenat

• thebettygirl

Gryta. Storpack av kött kan man få billig ibland i storköp så då behöver det inte springa iväg så mycket i kostnad.

Sallad med utfyllnad av tex pasta, bulgur, couscous, ris eller liknande som mättar, tar plats men inte behöver kosta så mycket. Eller Flygande Jakob. Annars är paj en bra sak att göra till många.

Eller pastagratäng! Koka bandpasta. Gör köttfärssås som du smaksätter med svartvinbärsvinet Aurora (även annan vin går bra men just Auroran har alla jag bjudit på älskat i just köttfärssåsen). Varva pasta och sås i form, strö på riven ost och in i ugnen tills osten blivit gyllenbrun. Servera gärna med vanlig grönsallad. Alla jag har bjudit detta på har älskat det!

Hemmagjord potatissallad (finns en mängd goda recept) med tex kall, grillad kyckling till. Eller någon annan godmarinerad kött.

Annars så var just chili-con-carne det första jag tänkte på. Visst, man kan få gaser av det, men det kommer i regel först långt efter festen är slut

Man kan ju även köra med er grundidé och dryga ut det hela med bönor av olika slag! Ok, risk för gaser dagen därpå, men det kanske det kan vara värt?

Svar på tråden Billigaste maten på en stor fest???