• Bumms

Progesteron "proggisar" snabb fråga

Hej hej,

Knäpp fråga, men när ska man ta dem? Är det ok att ta dem efter man sexat (för tillverkning av barn såklart) eller knasar det till något?

Jag ska börja nu ikväll men undrar då om jag kan ta dom nu efter vi har "myst"

Tjing

Milos Mamma
  • Svar på tråden Progesteron "proggisar" snabb fråga
  • Pimpinellan

Jag brukar börja två dar efter ÄL och då på kvällen. Precis som vid IVF-motsvarar ETdagen. Hur är du ordinerad?

• Bumms

Jag ska ta en på kvällen från ÄL dagen och två veckor fram!

Det jag undrade mest var om proggisarna gjorde det svårt för "simmarna"
    att ta sig fram till ägget, och om det är så bra att stoppa in en efter man haft sex?

Tack för ditt svar!!!

Milos Mamma
  • Pimpinellan

Spermierna är ju redan långt inne när du stoppar in den ifall du väntar en liten stund. Sekunden efter är ju kanske onödigt att "klägga" igen för de små rackarna! Märkligt att du ska ta från själva äl-dagen,min läkare sa att två dar efter räckte. Jag började nämligen på eget bevåg eftersom lutealfasen blev så kort helt plötsligt och när jag sa det till läkaren tyckte han det var en bra ide´och skrev ut mer. Och visst,lutealfasen förlängdes fyra dar och är nu 16 dar så så långt funkar det. Gäller bara att nåt ägg är bra trots tre års försök innan...

• Bumms

Ja, man vet ju att de små simmar upp på en gång, men jag vill helst ligga med benen i luften i minst en timme och ge dom lite nedförsbacke

Jag har bestämt att ta dem mitt på dagen (när det går) för då är det ett tag sedan sexet om det blev på morgonen och det är ett tag kvar tills på kvällen om det blir mys då! Det känns ju liksom som det geggar ihop sig "down there" och att de inte kommer igenom gegget...men man har ju konstiga tankar också.

Har du försökr i 3 år? Jag är också inne på det tredje året med syskonförsök, det tog 2 år att få till sonen. Men de vackraste barnen tar längst tid att göra

Milos Mamma
  • Pimpinellan

Ligga med benen i vädret kan du skippa för det är en myt!
    Tre års försök med första barnet här. Känns enormt sorgligt...

• IVFmamma

Hur kommer det sig att man får proggisar fast man inte gör IVF? Eller det kanske du gör TS?

• Pimpinellan
    IVFmamma skrev 2009-08-12 14:04:48 följande:
    Hur kommer det sig att man får proggisar fast man inte gör IVF? Eller det kanske du gör TS?
    För att förlänga lutealfasen eller ifall man haft m.f innan.
  • Pimpinellan
    IVFmamma skrev 2009-08-12 14:07:44 följande:
    Proggisar kan förhindra MF?
    Ifall man har kort lutealfas ja och även annars. Men få läkare skriver ut det av den anledningen,det vanligaste är mot kort lutealfas.
Svar på tråden Progesteron "proggisar" snabb fråga