• Witch Child

skillnad mellan skönlitteratur och självbiografi?

kan nästan ingenting om detta ..

Jag älskar dig min Teo!!! *060101*
  • Svar på tråden skillnad mellan skönlitteratur och självbiografi?
  • Prinsessan Zelda

skönlitteratur är påhittat och en självbiografi är handlar ju om ens liv, inte påhitt alltså-

• Witch Child

och en roman är...?

• Prinsessan Zelda

en skönlitterär längre berättelse - en bok

• Witch Child

jaha ok.. jag trodde att all skönlitteratur var böcker?

• Prinsessan Zelda
    Witch Child skrev 2009-08-10 22:24:28 följande:
    jaha ok.. jag trodde att all skönlitteratur var böcker?
    tja, jag är inte supersäker. men det kan väl vara en kortare novell eller en saga osv. alltså alla påhittade skrifter typ...
  • Anova

Skönlitteratur (från franskans belles lettres, där belles betyder vackra och lettres kan tolkas som skrift ur ett kommunikationsperspektiv) är det vi brukar kalla fiktion (ungefär som påhittat, jämför med engelskans fiction) och dess motsats är facklitteratur.

Skönlitteratur innefattar både prosa, poesi och dramatik (t.ex. teaterpjäser). (antiken gjorde uppdelningen epik (prosa), lyrik (poesi) och dramatik)
    Prosa är text skriven som vardaglig text (utan regler) medan poesi kan vara skrivna med vissa regler t.ex. haikudikter, eller dikter skrivna på olika versmått (t.ex. hexameter).
    Noveller och sagor är ofta prosa.
    En roman är en prosa-text som är lite längre till skillnad från noveller om är kortare.

En självbiografi (autobiografi) är en bok skriven av den boken handlar om och är ofta en levnadsbeskrvning. En biografi är också en levnadsbeskrivning men då är det ofta en annan person än den boken handlar om som har skrivit den.

Sen har vi givetvis facklitteratur som är böcker som handlar om verkliga ting t.ex. vetenskap. I facklitteratur-facket hamnar självbiografier.

Allt detta har betydelse på bibilotek och hur de kategoriseras i olika fack.
    Skönlitteratur hittar du under H, medan t.ex. kända författares biografier hamnar under G (litterturvetenskap) och en biografi om Siegmund Freud hamnar under D (psykologi och filosofi).
    Detta system heter SAB och finns på alla bibilotek i Sverige.

Böcker är texter i inbundet format (med hård eller mjuk pärm i olika format).
    Så ja, all skönlitteratur är böcker, men långt ifrån alla böcker är skönlitteratur.

Svar på tråden skillnad mellan skönlitteratur och självbiografi?