• Pemman

Kattunge som hoppar mot ansiktet

Jag har precis fått hem två kattungar, 12 veckor gamla. De är lekfulla, nyfikna, äter och går på lådan som de ska etc. De ligger hos oss i soffan och vilar och är mycket keliga. När vi klappar på dem så blir de helt till sig och klättrar omkring.

I de fall de blir exalterade så händer det att de gnider sig mot våra ansikten och om vi tar bort dem (de blir lite närgångna och vill slicka oss i ansiktena) så händer det att de hoppar mot våra ansikten. De har inte 100 % klokontroll ännu så det händer att de river oss.

Jag tycker att det är lite obehagligt med klor i ansiktet och så nära ögonen. Är detta normalt och hur kan vi uppfostra dem att inte göra så? Är detta ett beteende som kommer att växa bort när de blir äldre? Hittills har vi bara lyft bort dem om och om igen - finns det något bättre sätt?

• Svar på tråden Kattunge som hoppar mot ansiktet
  • Pemman

Ingen som har några funderingar?

• mamma2kids

har 3 kattungar hemma och det kan ligga och kolla på våran ögon.klart det rör sig liksom.och vara påväg att hoppa.kanske därför det gör så?hoppar mot ansiktet.
    våra har aldrig gjort det dock ÄN hihi..

• Pemman

Ja, det har du rätt i. De är väldigt lekfulla så det kanske är det att de ser att ögonen rör sig och hoppar på grund av det. Tror du/ni att det kan växa bort när de blir lite äldre och inte leker lika mycket eller borde man "träna" dem aktivt att inte hoppa?

• Pemman

Någon annan som har någon teori - eller är detta normalt kattungebeteende?

• bellanbus

Normalt kattungebeteende, som kommer att försvinna. De är bara tillgivna och vill få uppmärksamhet och kel

Hade en katt en gång som när han var kattunge nästan var så närgången att det blev liksom lite obehagligt. Han var så oerhört tillgiven och älskade att bli klappad och gosad.
    Han lugnade sig lite med åldern men var alltid en väldigt kelen katt!

• WZZ

Om jag minns rätt så är det för att katter har luktkörtlar i ansiktet. De markerar alltså.

Exempelvis när katter stryker sig runt benen och buffar med huvudet så "släpper" de sin doft på er.

Kanske inte lika romantiskt eller mysigt som att de vill leka, men det är en fullt naturlig del av deras instinkter.

Att kattungarna gör så här mycket kan vara för att de ska minnas dig bättre, om du luktar rätt så blir det lättare för ungarna att hitta rätt.

• Pemman

Åh vad glad jag blir. Jag har nämligen dåliga erfarenheter av förra katten som var ovanligt skygg så därför blev jag osäker på om det är normalt att de är så "på". Jag hoppas verkligen att de växer upp till tok-keliga vuxna katter sen för jag älskar att mysa!

• Pemman
    WZZ skrev 2009-08-11 18:08:05 följande:
    Om jag minns rätt så är det för att katter har luktkörtlar i ansiktet. De markerar alltså.Exempelvis när katter stryker sig runt benen och buffar med huvudet så "släpper" de sin doft på er.Kanske inte lika romantiskt eller mysigt som att de vill leka, men det är en fullt naturlig del av deras instinkter.Att kattungarna gör så här mycket kan vara för att de ska minnas dig bättre, om du luktar rätt så blir det lättare för ungarna att hitta rätt.
    Åh, mycket bra info. Ska låta dem "lukta av sig" på mig massor då så att de märker att jag är deras matte.
  • WZZ

Du får se till att tvätta dig ofta så att deras doft försvinner. Då kommer de nog vilja stryka sig jättemycket.

Att de vill ligga och bli kliade är om jag minns rätt en annan instinkt som bara sker när de känner sig skyddade och trygga.

• Pemman
    WZZ skrev 2009-08-11 18:33:17 följande:
    Du får se till att tvätta dig ofta så att deras doft försvinner. Då kommer de nog vilja stryka sig jättemycket.Att de vill ligga och bli kliade är om jag minns rätt en annan instinkt som bara sker när de känner sig skyddade och trygga.
    Ja, jag märker att de har lugnat ner sig betydligt nu bara på några dagar. Nu ligger de och myser med mig i soffan mycket mer än första dagen. Härligt!
Svar på tråden Kattunge som hoppar mot ansiktet