• Christine 74

Inskolningsschema

Våra yngsta barn (1½ år) skolas in på förskolan i slutet av augusti och har fått ett inskolningsschema på 2 veckor. Det börjar i 2 dgr med 1h/dagen, sen ökas det till 2h/dag i 2 dgr, sedan 3h/dag i 2 dgr och så ökas det successivt. En vän till mig berättade om deras inskolningsschema (barn i samma åldrar) som var på 3 dagar och tiderna 8-15, så var grundschemat men förstås beroende på hur det känns för barnet.

Nu är jag nyfiken på hur ni, kanske främst ni som arbetar inom förskolan men även andra, ser på det här med olika inskolningstider. Jag förstår att det kan se olika ut beroende på hur förskolan ser ut (storlek, personal osv) men är ändå nyfiken på hur det kan skilja sig så mycket mellan olika förskolor. Jag tänker att det måste finnas någon sorts grundsyn i bakgrunden när man lägger upp ett inskolningsschema.

• Svar på tråden Inskolningsschema
  • LillaJag76

Vi har inskolning under 2 veckor...
    börjar lite smått med 1½ timme och ökar sedan mer och mer.. Beror helt på barnet, målet är att de ska hinna äta lunch, sova och ev äta mellanmål under dessa två veckor...
    Är det ett 15 timm barn så är det inte mellanmål med.
    Frukost ser vi till att någon av oss är där första gången.... många barn äter inte frukost på förskolan.
    Sista tre dagarna vill vi att barnet är på förskolan ca 9-14 eller 8-15 beroende om det är ett 15 timm barn....

• Sommarnatt2010

Där jag jobbade hade vi inskolning på två veckor. Beroende lite på hur det kändes för barnet och mamman/pappan, Oftast gick det snabbare.

Men det började med ett kortare besök första dagen där mamma/pappa är med hela tiden...Sen kanske mamma/pappa går iväg till ett annat rum en kort stund. sen ska de äta på förskolan och första gången är mamma/pappa med och sen kanske de sitter i ett annat rum medan barnen äter...Sen testar man att de är med en stund med sen går ganska snabbt, men ändå finns i närheten...Första gången de ska vila är föräldern med och lägger...Sen andra veckan börjar man mer direkt med att de lämnar och sen går, men kanske bara någon timme första dagen och sen till sist lämnar och hämtar vanlig tid...

Går det väldigt bra, kanske man kan ta flera steg på en dag, men är det jobbigt kanske det tar lite längre tid...Men vi drog aldrig ut på det mer än två veckor...

Men som sagt är nog ganska idividuellt

• Busbellan

Min dotter ska skolas in nästa vecka. Vi kommer köra s.k 3-dagars inskolning. Tror att det kommer funka jättebra. Man är ju med barnet sammanlagt mer tid än vid en 2-veckors inskolning.
    Sen tror jag det beror lite på hur gammalt barnet är. En 1-åring kanske inte orkar med hela dagar med en gång. Min dotter är över 2 år och då tror jag det funkar med hela dagar med en gång.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Vintersjäl

Vi har inskolning i 2 veckor.
    Första dagen (måndag) kom förskoleläraren som skulle ha hand om Viggos inskolning hem till oss och pratade lite.
    Resten av veckan var jag med Viggo på förskolan. Första tre dagarna var vi där i 1 ½ timme, på fredagen åt Viggo frukost medan jag var med och sedan gick jag ifrån i 1 timme. Sammanlagt var vi under fredagen där i nästan 3 timmar.

Igår (mån) åt Viggo frukost medan jag var med, sen gick jag ifrån i två timmar och han var där sammanlagt tre timmar.
    Idag lämnade jag Viggo, han åt frukost själv och har även vilat där (han är där sammanlagt 5 timmar idag) och samma sak sker imorgon.
    På torsdag som är sista inskolningsdagen eftersom förskolan är stängd på fredag, lämnas han kl 8 och hämtas runt kl 13.

• Elfva

jag är stark förespråkare av heldagsinskolning dvs då barnet går hela dagar och föräldern är med hela tiden under minst tre dagar och sen lämnar man som förälder på morgonen för att hämta igen på eftermiddagen. Det fungerar superbra och jag tycker att vi som pedagoger har mer tid att lära känna barnet och föräldrarna och ser att barnen snabbare kommer in i de nya rutinerna. Jag upplever också att föräldrarna är väldigt nöjda med det här sättet att skola in.

(detaljer om heldagsinskolning kan du läsa på min förskoleblogg: forskollarare.blogspot.com)

• UmeåElin

Vi har prövat den sk."klassiska inskolningen" då man ökar timmarna undan för undan för att på slutet av de två veckorna nästan ha heldagar åt barnen.

För tre år sedan bytte vi strategi och nu sklar i in dem under två veckor men bara 1,5h/dag hela tiden. Barnen kommer 9 och går hem 10.30 under två veckor. Vi leker, målar, har vattenlek och äter frukt medan föräldrarna sitter som tryggheten på en soffa i det "tråkigaste" rummet. Det är vi pedagoger som lockar barnen och är rolig, men de kan hela tiden tanka trygghet hos sina föräldrar. efter ett par dagar få föräldrarna lämna korta stunder (tio minuter-en kvart) och i slutet av de två veckorna går föräldrarna hem direkt kl.9.00.

Detta går hur bra som helst, det ger oftast barnen en positivt laddad bild av förskolan och barnen slipper bli trötta/hungriga och griniga hos oss. När de sedan börjar gå på heltid så är hälften vunnet och vår kontakt oftast så bra så det fungerar med frukost/lunch/sovning och annat. Jag vill inte byta till klassisk inskolning igen, däremot är jag lite sugen på heldagsinskolning, det verkar så tryggt för föräldrarna.

• Christine 74

Elfva:
    intressant med din blogg, jag var inne och läste om "snabb-inskolningen".
    Skulle det fungera att göra så med en så stor grupp som 14 barn på 3 pedagoger tror du?
    Jag känner mig lite stressad redan nu inför inskolningen eftersom våra tvillingar som ska börja, har en storasyster på samma dagis och hon ska gå 9-14, medan deras tider skiljer sig alltifrån 0830-0930 / 10-11 / 13-15 / 13-16. det kommer att bli ett himla springande till och från dagis.
    Ex.när de ska börja 13,00 blir det rätt knöligt eftersom de normalt ligger hemma och sussar i sina sängar då.

förskolan kommer att ha ett föräldramöte dagen innan inskolningen startar så då finns möjlighet till frågor men jag undrar hur de tänker med att starta kl 13. om det har att göra med att det är 14 barn som inskolas och de har dem liksom i 2 grupper, en på fm och en på em.
    eftersom inskolningen är relativt sent (26 aug) så tänker jag att det vore väl bättre att skola in en del av gruppen runt den 10/8 och den andra delen 1-2 veckor senare? eller är det tokigt tänkt?
    hur som helst så kan jag inte påverka detta nu, men vill ändå förstå.

• Allt går fort

vi fick vårat idag.

Dag1: 10-11
    Dag2: 9,15-11,15
    Dag3: 9-12
    dag4: 9-14
    dag5:9-14

Sen ska det vara klart . förlänger om det behövs annars så är det så. Tycker det är jätte bra!

Svar på tråden Inskolningsschema