• Lillsnörpa

Gravida med högt TNF-alfa / immunologiska problem

Skapar en egen tråd för oss som äntligen lyckats bli gravida trots dessa problem. Här kan vi glädjas åt våra graviditeter och nojja över nervositeten inför ultraljud, rätt eller fel Levaxindos, nedtrappning av mediciner, bristen på läkare med kunskap osv osv.

Länk till kämpartråden

www.familjeliv.se/Forum-7-130/m44884766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-17 12:46
    Vi som skriver här har tex sköldkörtelproblem i form av över/underfunktion (hypo/hypertyreos) eller överaktivkt immunförsvar eller andra problem av immunologisk art tex koagulationsproblem.

Problem av immunologisk typ skapar ibland problem med att öht få till en gravidietet och många hamnar i IVF-svängen. Andra blir gravida men råkar ut för upprepade missfall och måste ta mediciner graviditeten ut för att få behålla fostret.

Välkomna in i tråden.

• Svar på tråden Gravida med högt TNF-alfa / immunologiska problem
  • isisisis

Vad roligt
    Då kan man hänga här då Hihi!

Min historia.
    5 års försök.5 MF naturlliga graviditeter .
    1 IVF och 5 ÄD.
    massor med utredningar innan jag äntligen fick konstaterat höjt TNF alfa och FaktorVIII.
    Behandlades sista försöket med Fragmin ,prednisolon och trombyl.
    Då äntligen gick det.
    Gravid i v 8+1 i skrivande stund,tvillingar än så länge peppar peppar.

Blödde lite på papperet i söndags.Men efter VUL så levde de iaf.

Nästa besök hos läkaren tisdag nästa vecka.

Hoppas det blir fler i tråden

Hur är det med dig lillsnörpa

• Lillsnörpa

Isisisis, va spännande med tvillingar!!! Jo de e bra här var hos BM i måndags o tog prover o lyssnade på hjärtat

Är nu i V17 och illamåendet är nästan borta.

Har trappat ned de mesta av medicinerna o tar nu bara levaxin 25 + trombyl 2x75

Är lite nyfiken på det här med Levaxindos - är det vanligt att man får höja dosen? Jag har ju samma som förut, lägsta dos. Å andra sidan är min underfunktion lindrig, ligger på gränsen till att medicinera öht. Skulle nog inte behövt börja med Levaxin om det inte vore för att jag ville bli gravid. Dessutom har jag en lyckad grav bakom mig och då visste jag inte ens om min underfunktion... å de gick ju bra ändå.

• isisisis

Har du någon läkare du kan tala med om levaxinet?

Tisdag nästa vecka ska jag få träffa han Matthiesen ,som sysslar med immunologi här.
    På Bm inrådan faktiskt.

Nä,jag har tyvärr noll koll på detta med levaxin.Helt novis.

Skönt att illamåendet gått över då!
    Du har du nästan hälften avklarat

Jag tar all medicin än så länge.Men jag tar bara en trombyl om dagen.
    Kan inte ta 2 heller,för jag får märklig huvudvärk av dem.

• Lillsnörpa

Nä det är dåligt med läkare... gick hos den omtalade Dr B när min underfunktion upptäcktes. Står fortfarande på "hans" dos. Men jag har tagit prov senare som varit OK så då är det nog bra. Ligger värdena rätt så är det ju lugnt...

Dr Leif Matthiesen? Den omtalade? Vad spännande! Du måste rapportera sen!

Ja det närmar sig halvtid här... det känns helt overkligt. Rädslan för MF har dock inte riktigt släppt. Kommer berätta på jobbet efter vårt RUL som är om några veckor. Vissa vet redan.... Själv tycker jag magen syns jättemycket men ingen annan tycker det. Så den syns väl inte...

• isisisis

Ja,det kan jag göra .-)

Du kan ju säkert skriva till Dr B,han brukar svara på mail ju.
    Det har jag gjort.

Skönt för dig ju! Tycker redan jag har en putmage!
    Kanske är det prednisolonet eller att de är 2,eller så har jag slarvat ,hihi.

• Meddelande borttaget
  • isisisis
    Storkenflyger skrev 2009-08-12 17:05:14 följande:
    Ah trevlig tråd! Hoppar in jag med. (Hoppas att jag inte får hoppa ur efter RUL nästa vecka. Just idag är jag i v 18+0) Jag har ju inget sköldkörtelproblem utan min skumma antifosfolipid diagnos med massa dumma antikroppar i blodet. Går på Spec-mvc för detta så jag ska inte klaga på att jag inte har någon dr som tar hand om mig. Hoppas det går bra hos dr M Isisis. Spännande. Han verkar vara väldigt bra och sympatisk!!!
    Det går säkert bra

Roligt med fler i tråden.
    Din diagnos verkar ovanlig?
    Har du någon som begriper att råda dig?Vilken tur isåfall!

Det är verkligen inte lätt när BG och andra inte vet något om problemen.
    Men jag tycker många på sista tiden har visat väldigt god vilja iaf.

Lycka till du också
  • Lillsnörpa

Hej Storken, du är ca 1.5 vecka före mig Spännande men nervöst med RUL!

• Lillsnörpa

Hur mår ni?? Här trodde jag glatt att illamåendet var över (V17+0 idag) men igår åt jag stekt mat OCH majonäs till lunchen och jäklar vad illa jag mådde sen på kvällen, BLÄÄ. Fattar inte att jag är så överkänslig mot fett! Nä det får bli kokt mat ett tag till framöver. Råa grönsaker o kokt fisk, suck....

Annars är det bra här, känner riktiga små buffar nu

Börjar bli rejält nervös inför RUL som är nästa vecka. Men man får hoppas på det bästa... Hittills så tyder allt på att allt är bra med den lill*. Men vi har inte gjort någon fosterdiagnostik alls. Vi vågar inte ta de risker som finns med FVP och därför skippade vi KUB/NUPP också. KUB/NUPP kan ju ge skumma värden på blodprov när man gjort IVF och då måste man gå vidare med FVP för att få visshet så vi la ned.

Hoppas det är bra med er och hoppas att fler snart hittar hit.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Gravida med högt TNF-alfa / immunologiska problem