• virvelbladet

Spyr hela tiden

Min dotter på en månad spyr så ofta! hon spyr efter att hon fått mat, sen kommer det små skvättar hela tiden. Hur skall jag göra så att hon inte spyr så mycket?

Jag tror att det kommer ganska mycket mat när jag ammar? får hon för mycket mat? Hickar gör hon oxå dagligen..

Några tips?

• Svar på tråden Spyr hela tiden
  • viseversa

En del barn spyr så är det bara. Magmunnen är inte riktigt utveckad ännu vilket gör att en del kommer upp igen. det kommer växa bort. men du kan ju försöka rapa henne när hon ätit och låta henne sitta upprätt en stund efter maten. Min yngsta spydde en massa och det kan fortfarande komma lite ibland trots att hon är över 11mån nu!

• luckyme83

små bebisar brukar kräkas upp överskottet om de ätit för mycket mat...
    finns även bebisar som har outvecklad magmun då kan dom kräkas när som helst..är inget farligt och det växer bort..

är det däremot kaskader jämt då bör man kolla att det inte är något stopp till magsäcken..

• trötter22

det går över, vår tjej spydde till hon var lite över året. helt hopplöst...

• Vickan

någon allergi kanske? Vet att min minsta kräktes mycket och det var mjölkallergi

• virvelbladet

Ja, det är nog så att magmunnen inte är tillräckligt utveckald än..Tycker bara det är jobbigt för hon spyr ner sig hela tiden och luktar konstant kräk

• luckyme83
    virvelbladet skrev 2009-08-11 10:26:05 följande:
    Ja, det är nog så att magmunnen inte är tillräckligt utveckald än..Tycker bara det är jobbigt för hon spyr ner sig hela tiden och luktar konstant kräk
    ammar du eller ger du ersättning?
    anledningen att jag frågar är att semper ersättning ger spyor som luktar mycket värre än nan spyor..
  • virvelbladet

Nä jag ammar, men hon har fått semper ersättning några enstaka gånger samt på BB för att de tyckte att hon vägde för lite när hon föddes...Hon går upp i vikt som hon ska, så jag vet att hon får i sig lite mat i alla fall.

• Vickan

jag fick sluta med mjölkprodukter om jag skulle fortsätta att amma min mini.. men det kan ju vara magmunnen också.. finns ju någon ersättning på apoteket som blir som gele i magen för dom som har problem med magmunnen men den kostar ju en slant.

• Maadeleine

Min lilla är bara 12 dagar och kaskad kräktes nyss över hela mamma och henne själv! Kanske fått i sig för mycket mat eller så? Hon har senaste två dagarna knappt sovit på natten och lega och gnytt.. Och bajsat igår säkert 6gånger (mycket) Bröja bli orolig att nått är fel?

• Vickan

kan vara en förkylning.. då brukar magen bli lite körig.. men är du orolig så ska du självklart ringa bvc då små barn lätt blir uttorkade

• goatess82

Det går inte att göra något åt, det är normalt, från barn till barn, brukar gå över runt året, sonen blev lite bättre när han började med mat men han spyr fortfarande, hakklapp och många ombyten är det enda rådet jag har!

• CarolineG
    luckyme83 skrev 2009-08-11 10:27:36 följande:
    ammar du eller ger du ersättning?anledningen att jag frågar är att semper ersättning ger spyor som luktar mycket värre än nan spyor..
    Min lilla tjej som snart är 5 månader kräks hela tiden. Hon äter bara flaska nu. Har alltid kört nan men fanns ej när jag var o handlade igår o fick ta semper, det var det värsta jag kännt. Det luktar verkligen spy! Jag fick gå in o duscha förut o så illa brukar det ju inte vara. Så nu ska jag in till stan o leta tills jag finner nan igen!
  • Elsans

Min dotter var exakt likadan. Spydde och spydde mellan måltiderna (när spyan började bli genomskinlig började det bli dax för mat igen) och rätt ofta kaskadspyor. Finns liksom inget att göra annat än att alltid ha med sig extrakläder till alla inblandade. BVC sa att det skulle bli bättre när hon började äta bara mat runt 8 månader. Det blev det! hon är nu ett år och det händer några gånger per månad att hon spyr. Det är liksom bara att acceptera att "ren" har en annan betydelse när man har en kräkbebis.

Håller med Carro om att Semper verkligen luktar spy tillskillnad från NAN. MIn dotter åt bara NAN och jag märkte aldrig av det men har en kompis med en kräkbebis som äter Semper och det luktar på ett helt annat sätt.

Svar på tråden Spyr hela tiden