Äpple för allergiker
Jag åt mitt sista äpple när jag var 10 år. Då fick jag blåsor i munnen och förstod att min allergi hade förstört även njutningen att äta äpplen för mig.
Jag sörjer det än idag, 20 år senare. Jag kan fortfarande känna smaken av ett stort grönt saftigt äpple, och höra ljudet när jag sätter tänderna i det.
Det var därför med stor glädje jag läste att det nu har forskats fram ett äpple som vi allergiker påstås kunna äta. I ungefär en sekund var jag glad. Sen började hjärnan fungera igen.
För hur i hela friden ska jag veta om jag tål det eller inte? Jag kan ju knappast prova!? I den takt min allergi har utvecklats under åren skulle jag idag inte få blåsor i munnen av ett äpple, utan snarare akut andnöd, igensvullen hals och sedan dö.
Att forskarna säger att äpplet är allergifritt betyder noll och inget för mig. Det finns allergifria hundar, t ex bichon frisé, och jag kan lova att jag har aldrig blivit så dålig som när jag träffade en sådan.
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg? Alla inlägg här måste ju ha en poäng, har jag förstått på senare tid. Jo, jag vill ha hjälp med kreativa förslag!
HUR ska jag ta reda på om jag kan äta det här äpplet eller inte, utan att riskera livet?