• Eli

Vilken strl för barn på knappt 3 kg?

Mitt barn beräknas väga knappt tre kg, kanske 2.7-2,8 ungefär och vara under 50 cm. Kommer strl 50 att sitta tokstort på henne då?

Det här är nr 3 och de två tidigare har varit 51 cm och vägt 3400 båda två och då har 50 och i vissa fall 56 fungerat redan på förlossningen. Men nu undrar jag hur jag ska göra. Ska jag köpa till några små plagg i t.ex. 48? Eller är det helt onödigt? Vi har ju annars redan kläder och planerar inte fler barn så lite onödigt känns det ju. Samtidigt vill jag ju inte att "trean" ska komma till världen utan de bästa förberedelserna heller - klart ungen ska ha kläder som passar och sitter bekvämt (och inte som tält)! Så himla dyrt är det inte heller. Så säger någon att det sitter för stort så köper jag lite nytt - mitt dilemma är inte pengarna här utan att jag faktiskt inte har en aning om storleken.

Vad säger ni med erfarenhet av små bebisar?

• Svar på tråden Vilken strl för barn på knappt 3 kg?
  • Tess76

Vår nu stora dotter var 47 cm och vägde 2565g, strl 50 var väldigt stort på henne. På BB fick vi låna kläder i strl 44 (har jag för mig) som satt perfekt.
    Yngsta dottern var 48 cm och vägde 3105g. Strl 50 var lite stort, men det funkade bra tycker jag. Jag hade nog köpt två uppsättningar i strl 48 om jag var du.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Jolliver

Min brorson vägde 3070 och var 50 cm, de körde stl 50 till honom i början, var lite stort men han växte snabbt i det.

**BF 3 september 2009**
  • Eli

Ok! Då satsar jag på några 48. Det ska bli roligt att gå och köpa något eget till henne! Ska dessutom ta med storasyskonen (4½ och 2+) som en liten övning för dem för att bekanta sig med lillasyster lite försiktigt.

• Tozza

Min dotter vägde 3010g ocg var 48 lång, hin drunknade i de 50 kläderna vi tagit med. Så vi fixade snabbt lite kläder i stl mindre.

Den här bebisen beräknas vara mindre så vi har köpt bara stl 44 att ha med till BB, svårt att hitta men vi köpte ett startset på H&M och nån body+byxa på Lindex, våran 3åring fick såklart vara med och välja {#lang_emotions_smile}

Lycka till!

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Eli

Hej!

Jag tittade på HM tror jag, men hittade bara från strl 50? Såg någon body på Åhléns också i mindre storlek men det finns alltså lite här och där? PoP har ju, men det känns ju lite övermaga för något som bara används en kort tid.

Är det rätt uppfattat att HM har mindre storlekar? För din dotter - vad köpte ni för storlek? Mindre än 48?

• dorothea

Köp något i 45-48. Om du inte får användning för det till din bebis så passar det ju alltid till någons docka.

• Tant Green

Min tjej var 46 cm och vagde 2,8 kg. Storlek 50 var lite stort i ett par veckor, men det funkade. Vi hade ju mest kopt storlek 50 innan, sa efter hon fotts kopte vi ett par plagg i storlek 44 bara for att det var kul med nagot som verkligen passade.

Daremot drunkade hon i de minsta blojorna (2-4 kg) sa vi kopte prematurblojor pa apoteket.

• Tozza
    Eli skrev 2009-08-12 09:04:52 följande:
    Hej!Jag tittade på HM tror jag, men hittade bara från strl 50? Såg någon body på Åhléns också i mindre storlek men det finns alltså lite här och där? PoP har ju, men det känns ju lite övermaga för något som bara används en kort tid. Är det rätt uppfattat att HM har mindre storlekar? För din dotter - vad köpte ni för storlek? Mindre än 48?
    H&M här sa att de enda kläderna de hade i stl under 50 var i stl 44 och då ett start set (med body, byxa, pyjamas, mössa och dregel lapp tror jag det var). Åhlens har ju oxå som sagt, och KappAhl och Lindes - men jag har bara sett i stl 44 här - och det är det vi köpt nu.

Till min dotter hade vi oxå bara i stl 44 (bara från H&M då) i början (när vi upptäckte att stl 50 var alldeles för stort), hon hade dom kläderna i ca 3-4 veckor sen gick det bra med stl 50.
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • BubbelGuppie

kanske redan nån som nämnt men beräkningarna kan diffa väldigt ditt barn kan komma att väga mer så kanske bäst att bara köpa nåt enstaka plagg i liten storlek innan barnet är fött.

Svar på tråden Vilken strl för barn på knappt 3 kg?