• Anonym

Meicinsk abort i v. 6-7, erfarenheter, snälla!

Skulle va jättetacksam om ni som gjort medicinsk abort kan berätta om dem, om blödning, smärta m.m. o hur ni upplevde den?

Naturligtvis e d individuellt som allt annat, men jag skulle ändå vilja veta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Meicinsk abort i v. 6-7, erfarenheter, snälla!
  • Anonym

Jag har gjort medicinsk abort i slutet av vecka 8.  Upplevde det inte som särskilt jobbigt, det jobbigaste var nog blödningarna, som höll på ett par veckor.
    Psykiskt var det inga problem, och det gjorde inte ont. Det finns jättebra smärtstillande att få om du gör aborten på sjukhuset.
    Lycka till!

• bakeacake

jag kände smårtor som var som menssmärtor, inget värre.. blödde gjorde ja i ca 5 veckor efteråt..

• Anonym (8+1)

Jag gjorde medicinsk abort då jag var i vecka 8+1 (tror jag, länge sedan nu). Själva dagen hade jag fruktansvärt ont i magen och blödde en hel del, men blödde allt som allt bara i max. en vecka, mindre blod hela tiden. Lycka till.

• Anonym

Tack så mkt!

D e jätteskönt att höra att det gått bra för er, jag e livrädd....

• Ekrlsn

hade inga direkta smärtor, lite molande men inget jag tänkte på. jag gick på waran så jag blödde lite mer än vad du kommer blöda :) men det tog ca 3h att fylla en sån här jättestor binda. såna använde jag i 3 dagar sen va det som vanlig mens i ca 10 dagar till.

• Anonym (abort)

Jag gjorde en medicinsk abort i slutet av v8. Jag blödde rikligt it en vecka efteråt och hade fruktansvärt ont de två första dagarna. Sedan avtog det. Jag hade däremot svårt för att sätta mig hastigt, och sista "stora klumpen" kom tredje dagen. Sen hade jag som vanlig mens. Blödde i 14 dagar efter aborten.

Idag 4 veckor senare har jag börjat småblöda lite igen. Det droppar när jag går på toaletten. Någon som varit med om detta, eller vet vad det kan vara?

Men annars gick aborten ganska smärtfritt till. Om du ska göra den på sjukhuset hjälper dem dig igenom smärtan. Jag behövde inget smärtstillande, en annan tjej på rummet fick morfinspruta. Så smärtan är väldigt individuell.

• bakeacake

Anonym (abort) skrev 2009-08-11 12:25:09 följande:

Jag gjorde en medicinsk abort i slutet av v8. Jag blödde rikligt it en vecka efteråt och hade fruktansvärt ont de två första dagarna. Sedan avtog det. Jag hade däremot svårt för att sätta mig hastigt, och sista "stora klumpen" kom tredje dagen. Sen hade jag som vanlig mens. Blödde i 14 dagar efter aborten. Idag 4 veckor senare har jag börjat småblöda lite igen. Det droppar när jag går på toaletten. Någon som varit med om detta, eller vet vad det kan vara?Men annars gick aborten ganska smärtfritt till. Om du ska göra den på sjukhuset hjälper dem dig igenom smärtan. Jag behövde inget smärtstillande, en annan tjej på rummet fick morfinspruta. Så smärtan är väldigt individuell.
    är de fyra veckor senare kan de ju vara mensen....
  • Anonym

Jag har gjort två medicinska aborter, båda runt v. 9...Smärtan när livmodern stöter ut embryot har varit som väääääldigt start mensverk, men som sagt var jag har gjort båda på sjukhuset och så fått bra med värktabletter. Även smärtlindrande i sprutform har jag fått, men det är individuellt som du skriver och man avgör själv. Det jobbigaste för mig har varit just när själva klumpen kommit ut, för trots allt så har det ju hunnit bli en liten klump så att säga......Själva blödandet har nog hållt i sig nån vecka eller två efteråt och då som vanlig mens typ fast lite slemmigare. Något som har hjälpt mig när man ska blöda ut det har varit att sitta på toaletten och hosta för då blir det ju som en liten kryst och det kommer fortare ut....Lycket till och hoppas det går bra!

• Anonym (abort)
    bakeacake skrev 2009-08-11 12:30:51 följande:
    Anonym (abort) skrev 2009-08-11 12:25:09 följande:
    är de fyra veckor senare kan de ju vara mensen....
    Men det är inte som mens. Det tunnt som vatten, kan det vara mens ändå tro?
  • Anonym (meme)

Hade inget ont och blödde inte extremt mkt. Under de första dagarna kunde det var några timmar då och då när det kom stötvis liksom, med lite klumpar och så. Efter någon vecka var det som vanlig mens. Dont worry.

• Anonym (j)

jag började blöda redan samma kväll som jag tagit första tabletten som ska "stoppa utvecklingen". Fick lite av en chock o blev väldigt ledsen, var inte beredd på de. Blödde mycket, koagulerat blod. Sambon fick åka mitt i natten o fixa nattbindor medans ja satt i duschen.  Väl på sjukhuset när resterande vaginala tabletter skulle tas gick allt bara fint. Lite ont men de finns ju smärtstillande, och dom brukar inte snåla vid abortet.

• Anonym

Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 förra året.
    Första tabletten jag fick orsakade en kraftigt missfall redan senare samma kväll. Hamnade på akuten pga blödningen men fick sedan åka hem.
    Dagen därpå när jag skulle göra andra delen av aborten så visade det sig i slutet att jag redan fått ut fostret under missfallet dagen innan, men trots det fick jag genomgå hela aborten.

Jag vill inte skrämma dig, för sånt här är olika för alla!
    Men för mig var det väldigt smärtsamt. Dom sa att det bara skulle ta max 5-6 timmar, men jag var där i 11 timmar. Fick flera värktabletter och morfinsprutor mot smärtan men det hjälpte inte mycket/länge. Hade gräsligt ont och plågades hela dagen.. Dessutom blödde jag INGENTING eftersom jag redan gjort det dagen innan. Så det var enbart smärta jag fick uppleva.

Dock var jag så säker på att jag ville genomgå aborten så efteråt var det bara en ren lättnad. Det är inte alls säkert att du känner så mycket av det, majoriteten av alla här på fl som gjort en sån här abort verkar inte ha känt överdrivet mycket .

Lycka till.

Svar på tråden Meicinsk abort i v. 6-7, erfarenheter, snälla!