• Coming Soon

Kattunge med mask som kräks och inte vill äta..

Har tagit hand om 2 kattungar som är ca 10-13 veckor gamla.. De har levt helt utomhus och ej fått mat av ägarna, utan levt av mammans di och möss, fåglar m.m Nu i morse kräktes den ena upp en spolmask, de har båda kräkts några gånger sen de flyttade hit för 5 dagar sedan, de är halvdåliga i magen båda 2. Jag har gett torrfoder och liiite blötmat och den ena äter det men inte den andra. Hon kräktes upp blötmaten och har bara ätit ytterst lite torrfoder. Jag har idag avmaskat dem båda. Nu undrar jag om det finns något som är bättre att ge dem än torrfoder och blötmat? Någon skonkost? Välling av något slag som är snäll mot deras mage? Andra förslag?

Hoppas någon kan hjälpa mej..

Förresten en fråga till, kan katters galla (kräk) vara rosafärgat utan att det är något farligt?

Vänligen En som oroar sej! 

Cocker är livet!
  • Svar på tråden Kattunge med mask som kräks och inte vill äta..
  • Morrigan

Ring och råd fråga en vetrinär. De vet vad som är bäst.
    Hoppas den blir bättre.

• Coming Soon

Missade telefontiden i morse så jag tänkte höra om någon här vet.. Ringer imorgon igen..

Cocker är livet!
  • NoMercy

Kokt torsk?
    Majsvälling?

• NoMercy

Förresten, du kan ju ringa nåt djursjukhus istället för din lokala veterinär. Katten kan ju snabbt bli uttorkad så lite expertråd till en sån liten tycker jag du ska försöka få redan idag!

• Coming Soon
    NoMercy skrev 2009-08-11 11:55:41 följande:
    Förresten, du kan ju ringa nåt djursjukhus istället för din lokala veterinär. Katten kan ju snabbt bli uttorkad så lite expertråd till en sån liten tycker jag du ska försöka få redan idag!
    Ok, tack för tipset.. Ska ge fisk och välling då i små portioner..

Ska ringa djursjukhuset, har inte tänkt så långt..
    Cocker är livet!
  • Lusthan

Det finns på apoteket ersättning för kattungar. Det kan du prova att ge de. Sen kan du blanda ut det med torrfoder så att torrfodret luktar bekant och smakar bekant och är lite mjukt till att börja med.

Jag fick rådet när jag hade kattungar att ge de upptinad köttfärs rå och torsk.

Bra att du avmaskat de i alla fall. En av våra katter när han kom till oss var full av mask och kräktes massor med mask. Han blev dock bra så fort vi maskat av han. Det gick ganska så snabbt.

Var envis med maten, efter ett litet tag så kan det släppa för de små och de springer fram och äter själva. Jag matade och trugade och visade och doppade nosen lite lätt i ersättningen och fick de att prova. Inte med våld, jag var försiktig och efter ett tag så kom de själva och åt. Det tog inte lång tid alls.

Det kommer nog att lösa sig för de små. :)

• Coming Soon

Tänkte köpa kattmjölk i affären och majsvälling, koka torsk och ge det i små portioner idag.. Sen får jag ju se hur hon verkar må. Den andra kattungen äter som en häst och är liite större, hon busar och lever runt. Medans den här lilla "sjukliga" bara sover, hon tittar upp lite emellanåt och sträcker på sej, men orkar nog inte leka nåt nämnvärt. Igår lekte hon lite grann, men somnade ganska snabbt igen.

Hoppas så att det har med mask att göra.. Stackars stackars lilla katt..

Cocker är livet!
  • NoMercy

Coming Soon skrev 2009-08-11 12:44:30 följande:

Tänkte köpa kattmjölk i affären och majsvälling, koka torsk och ge det i små portioner idag.. Sen får jag ju se hur hon verkar må. Den andra kattungen äter som en häst och är liite större, hon busar och lever runt. Medans den här lilla "sjukliga" bara sover, hon tittar upp lite emellanåt och sträcker på sej, men orkar nog inte leka nåt nämnvärt. Igår lekte hon lite grann, men somnade ganska snabbt igen.Hoppas så att det har med mask att göra.. Stackars stackars lilla katt..
    Har du fått tag på någon? Om hon verkar slö funderar jag på om du skulle behöva mata henne med spruta? Göra egen vätskeersättning så hon får i sig lite energi och vätska? Men då ska du prata med sjukhuset först! Men det kan få fort utför när dom är så små!
  • Coming Soon
    NoMercy skrev 2009-08-11 12:47:31 följande:
    Coming Soon skrev 2009-08-11 12:44:30 följande: Har du fått tag på någon? Om hon verkar slö funderar jag på om du skulle behöva mata henne med spruta? Göra egen vätskeersättning så hon får i sig lite energi och vätska? Men då ska du prata med sjukhuset först! Men det kan få fort utför när dom är så små!
    Nej har inte fått tag på någon, hon är uppe och busar nu.. så helt borta är hon inte, trodde nästan hon mådde riktigt dåligt när hon bara sov och sov och sov.. Får se sen om hon vill ha lite majsvälling eller kattmjölk kanske. Ska snart med grabben till sjukhuset så hon får vänta ett par timmar.
    Cocker är livet!
  • Zaria

RING veterinären innan du börjar exprimentera själv.

När det gäller kattungar kan det gå väldigt fort. Min egen kattunge fick åka in akut på blå stjärnan efter bara ett par dagar här,han hade bla mask,kräktes osv, när de röntgade honom såg de något i magen de inte kunde  se vad. Små kattungar blir dessutom fort utorkade när de kräks, och går det för långt hjälper det inte att tvångsmata dem med vätska heller...Så absolut ring veterinären och se  vad de tycker.

• Coming Soon

Nu har jag gett lite kattmjölk och kokt torsk och hon har faktist piggnat till en del.. har varit uppe och lekt och även ätit lite torrfoder. Hon har inte kräkts mer heller..

Men är det någon som vet om galla hos en katt kan vara ljusrosa? Eller den är som hos människan?

Cocker är livet!
  • Lusthan

Har aldrig haft nån katt som kräkts galla faktiskt. Det kan nog vara värt att ringa och fråga om i alla fall. Mår katten inte bra så brukar det ju märkas i alla fall. Är den uppe och leker så ska det nog inte vara nå problem. När vår katt hade problem med mask så piggnade han till nästan med en gång så fort han blev avmaskad. Någon timme tog det bara. Innan det så bara låg han och kräktes och vägrade äta. Det går fort åt båda hållen. :)

• talare

kokt kyckling och kokt fisk i allmänhet är lättsmält mat för katter.
    mjuka upp torrfodert (brukar stå hur man ska göra på förpackningen), se till att det är kattungetorrfoder då de har annorlunda behov jämfört med vuxna. glöm inte avmaska igen efter ett tag.

• Coming Soon

Fíck henne att äta kokt torsk och dricka kattungemjölk igår kväll, hon har sovit gott i natt och idag är det full rulle på henne. Tror hon var lite tom i magen kanske.. Så hon helt enkelt inte tycker om torrfoder. Jag fortsätter ge fisk m.m så repar hon sej säkert helt.

Cocker är livet!
  • talare

ge henne inte för mycket kattungemjölk, det är inte bra för hennes mage. köp istället mjölkersättning för kattungar!

Svar på tråden Kattunge med mask som kräks och inte vill äta..