• Exi

Bebis som ligger å krystar

Har en 5 veckors bebis som ligger å krystar och verkar allmänt besvärad, men oxå lite trött...

Han äter dock bra och kissar, vet att allt är "normalt" vad gäller bajsandet osv om de nu bajsar flera ggr/dag eller inte på en vecka, men han brukar bajsa varje dag iaf en gång riktigt ordentligt, men nu gjorde han inte det igår...

Kan det vara magen som krånglar???
    Jag helammar så han borde ju inte vara hård i magen...

• Svar på tråden Bebis som ligger å krystar
  • TheMother

Tycker det låter som att han försöker bajsa. Även om man helammar kan barnet bli lite "förstoppat" ibland, dock inte farligt utan det löser sig av sig själv tids nog.
    Tror det kan ha att göra med vad mamman äter, t.ex.
    Om han verkar ha ont av det så testa att trycka lite lätt på hans knän så de böjs mot magen, det kan hjälpa honom att bajsa.

• Wry

Har också en femveckors, som börjat böka runt och verkar bajsnödig, men som inte verkar ha ont eller i alla fall inte klagar. Misstänker att det är gas och håller Bebis upprätt eller låter honom ligga på min mage, tror att det hjälper magen att jobba, för han brukar lugna ner sig då.

Kanske funkar det för dig också?

• Exi

Tack för era tips!!!

Ja jag har samma tankar som er...men man blir ju lite nojig då han legat å krystat sedan kl 8 i morse...och sovit sedan 18 igår ( självklart med amning däremellan ), men verkar seg liksom...men det kan ju vara värmen oxå...nu sover han och andas "normalt"...och ja ...han pruttar ju å så å det luktar ju bajs...men det kommer inget...får se ...det kommer ävl en rejäl kräm snart =)

men som sagt...man blir så nojig för först imbillade jag mig att han hade problem med andningen...men nu när han sover så är det normalt igen...

• Exi

en till fråga:

Om det inte kommer igång???Hur länge ska man vänta???
    Han är ju trots allt något besvärad...men iaf 1 vecka kanske???

• Rockenrola

nu gav ja ju ersättning men min lilla tjej fick sånna magbesvär att vi fick åka till sjukhus o bli inlagda en natt... hon bajsa inte o va väldigt förstoppad...hon fick microlax tillslut sen gav de sig o även laktulos under cirka 1 månadds tid för att inte få tillbaka besvären...

men ge de den tid du känner... men ser du att barnet lider av de o blir väldigt skrikig kan du alltid försöka med att stoppa in termometern i rumpan lite.. de hjälpte en del gånger här...

• Exi

ok...ja han e lugn än så länge...men inget bajs å fortfarande krystar han...

• Exi

men det luktar mycket bajs då han fiser så det kanske e på g...

• TheMother

Ja, du kan även testa med en febertermometer om han verkar börja lida av det.
    10 dagar utan att bajsa är egentligen inga konstigheter. Men det tror jag inte är så många som drabbas av, å de bajsar nog oftast väldigt sällan.
    Min son hade som mest 3 dagar emellan vid ett par tillfällen, annars bajsade han flera gånger/dag. Men då fick han också ont i magen innan han väl fick ut det.

Vad gäller segheten så kan det ju absolut bero på värmen, men känns det olustigt så kontakta BVC och hör med dem vad de tror.

• Therese19

ha en dotter på snart 5 veckor....
    ha gett henne ersätning sen vi kom hem från bb...
    hon kryster oxå väldigt mycke.. vilket distriktsköterskan säger e normalt..
    men ha även börjat skrika till ibland....
    få för mig att hon kan va hård i magen?

• Exi

liten har fortfarande inte bajsat...liten prick i blöjan bara...han krystar fortfarande å fisarna luktar som om han bajsat...
    Han gnäller till ibland men är i övrigt sig själv...

har en tid på BVC på måndag...

• Läntandelavendel
    Exi skrev 2009-08-15 09:04:33 följande:
    liten har fortfarande inte bajsat...liten prick i blöjan bara...han krystar fortfarande å fisarna luktar som om han bajsat...Han gnäller till ibland men är i övrigt sig själv...har en tid på BVC på måndag...
    eftersom du helammar tror jag verkligen inte att det e ngn fara!
    testa med
    *magmassage (enligt klockans riktning)
    *cykla m benen, pressa mot magen
    *håll honom upprätt, har du sele?
    *"temptricket"
    Eftersom du inte ger ersättning verkar det ju inte som att du bör ge honom bifidus med laktulos, eller ngt annat "konstgjort", tror kanske din pojke har gaser, kanske du kan prova med minifom eller sempers magdroppar?
    Annars sa bvc att det e vanligt att bebbar kring den åldern (har själv en :) ) ändrar sitt bajsmönster o börjar bajsa mer sällan, fr att det kommer bajs typ vid varje fis till mkt mer sällan, så oroa inte dig eftersom du helammar! Man kan inte bli förstoppad då! Kanske bara lite "seg" i magen, men det släpper säkert snart!
  • Exi
    Läntandelavendel skrev 2009-08-15 09:19:38 följande:
    eftersom du helammar tror jag verkligen inte att det e ngn fara!testa med*magmassage (enligt klockans riktning)*cykla m benen, pressa mot magen*håll honom upprätt, har du sele?*"temptricket"Eftersom du inte ger ersättning verkar det ju inte som att du bör ge honom bifidus med laktulos, eller ngt annat "konstgjort", tror kanske din pojke har gaser, kanske du kan prova med minifom eller sempers magdroppar?Annars sa bvc att det e vanligt att bebbar kring den åldern (har själv en :) ) ändrar sitt bajsmönster o börjar bajsa mer sällan, fr att det kommer bajs typ vid varje fis till mkt mer sällan, så oroa inte dig eftersom du helammar! Man kan inte bli förstoppad då! Kanske bara lite "seg" i magen, men det släpper säkert snart!
    ´Tack!

Har testat allt du skrev =)

Alla magdroppar all massage...är egentligen inte orlig längre efter alla tips och allt jag läst, och eftersom han mår bra...men man känner ju nästan själv hur skönt det vore att lätta på trycket =)
Svar på tråden Bebis som ligger å krystar